• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Sea-dweller-linje

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det var ju inte så länge sen Rolex lanserade sin nya SD, 116600. Som modell verkar den ju fått ett varmt mottagande, även här på KS. Man är ju lite nyfiken med vad som händer med 116660 nu, - kommer den att fortsätta tillverkas framåt ett tag eller? Jag gillar 116660 fortfarande men har nog lärt mig ett och annat här på KS, sen har man framförallt med tiden mer börjat uppskatta Rolex gamla formspråk. Det vore intressant att kunna smygkika 20 år i framtiden och kolla vad folk anser om DSSD, kommer den ses som en udda och konstig skapelse eller så är den kanske riktigt intressant på begagnatmarknaden med stigande priser. Den som lever får se antar jag.
 

BOTL

Panerai
Jag är riktigt förtjust i den nya SDn. Är nästan säker på att det blir en sån som nästa klocka ifall vissa saker går som det ska :)
Kan tyvärr inte bidra med nån insight men väldigt nyfiken på att höra tankegångarna bland de mest kunniga kring denna klocka.
 

Ryttaren

Rolex
Även om jag tycker Dipsyn har sin plats och skulle gärna ha en om jag hade grova underarmar, så tror jag den kommer försvinna inom kort.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Tror styggelsen kommer fasas ut med stigande begpriser som följd om några år. Hemsk klocka.

ord och inga visor ;)

Det var ju inte så länge sen Rolex lanserade sin nya SD, 116600. Som modell verkar den ju fått ett varmt mottagande, även här på KS. Man är ju lite nyfiken med vad som händer med 116660 nu, - kommer den att fortsätta tillverkas framåt ett tag eller? Jag gillar 116660 fortfarande men har nog lärt mig ett och annat här på KS, sen har man framförallt med tiden mer börjat uppskatta Rolex gamla formspråk. Det vore intressant att kunna smygkika 20 år i framtiden och kolla vad folk anser om DSSD, kommer den ses som en udda och konstig skapelse eller så är den kanske riktigt intressant på begagnatmarknaden med stigande priser. Den som lever får se antar jag.

är väl ganska givet att de kommer att stiga i pris om man ser till inflation och generella prishöjningar hos AD. Ser det dock som ganska otroligt att de blir nya 1655or
 

Mattias79

Cartier
Man måste ha armar dom Mattias79 för att kunna bära upp en DSSD. Men nya SD klarar nog till och med mina sugrör. Tror nog DSSD förpassas ut i glömska rätt snart... Kan iofs driva begpriserna om några årtionden.

Hehe, precis. Vi människor är inte stöpta i en och samma form. Klart som korvspad att storleksskillnaden mellan exv Explorer II 16570 och 216570, dvs 2 mm, måste ställas i relation till den tänkta bäraren.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Jag är riktigt förtjust i den nya SDn. Är nästan säker på att det blir en sån som nästa klocka ifall vissa saker går som det ska :)
Kan tyvärr inte bidra med nån insight men väldigt nyfiken på att höra tankegångarna bland de mest kunniga kring denna klocka.
Måste säga att jag är väldigt nöjd med min, kvaliten och finishen är väldigt hög. Gillar att Rolex tittat på tidigare modeller av SDn och plockat delar av designen till den nya. Den har fått en del kritik för sina ändlänkar då dom sticker upp lite ovanför boetten (Deep Sea'n ser likadan ut), detta har dock sin förklaring i att detta är en klocka tänkt för yrkesdykning och för att kunna ha klockan utanpå en arbetsklassad dräkt som är ganska tjock så måste den helt enkelt ha den vinkeln samt vara lite grövre för att klara stressen i själva materialet.

Bokade upp mig på ett ex. samma dag som klockan släpptes i Basel då jag alltid gillat SD och periodvis varit på jakt efter den äldre varianten, nu när jag haft klockan ett tag så känner jag mig faktiskt nöjdare än vad jag trodde att jag skulle bli. Skulle jag få för mig att bli OWG (hemska tanke) så är detta en klar kandidat! Trodde faktiskt inte så många skulle köpa den då den är betydligt dyrare än Subben men det är väl redan 6-8 stycken här på KS som köpt den vilket talar sitt tydliga språk.

När det gäller Deep Sea'n så tror jag den kommer finnas kvar, iaf några år till, tidigare när Rolex släppt nya verisioner har föregångaren tagits ur produktion direkt i samband släppet och detta har inte skett denna gång. Man ska inte glömma att Rolex lagt ner väldigt mycket pengar på att ta fram en modell som Deep Sea och givetvis vill ha tillbaka dom pengar man lagt ner på detta. Men åndra sidan så går det aldrig att förespå vad Rolex hittar på, allting kan hända.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Bokade upp mig på ett ex. samma dag som klockan släpptes i Basel då jag alltid gillat SD och periodvis varit på jakt efter den äldre varianten, nu när jag haft klockan ett tag så känner jag mig faktiskt nöjdare än vad jag trodde att jag skulle bli. Skulle jag få för mig att bli OWG (hemska tanke) så är detta en klar kandidat! Trodde faktiskt inte så många skulle köpa den då den är betydligt dyrare än Subben men det är väl redan 6-8 stycken här på KS som köpt den vilket talar sitt tydliga språk.

Kan bara hålla med. Också spanat på den äldre en längre tid, då jag vill ha datum men är allergisk mot bubblan. Planen var en fin begagnad, men tillfället som dök upp gjorde att det blev en ny. Lite mer pengar men mycket mer klocka. :happyhappy:

Deep Sea var aldrig ett alternativ då den är för klumpig.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag är riktigt förtjust i den nya SDn. Är nästan säker på att det blir en sån som nästa klocka ifall vissa saker går som det ska :)
Kan tyvärr inte bidra med nån insight men väldigt nyfiken på att höra tankegångarna bland de mest kunniga kring denna klocka.
Om någon kan ha dssd så är det du:)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Hehe. Hårda ord. Vad är det för fel med den klockan? Lär mig! :)
Det främsta problemet ligger nog i storleken och tjockheten på den vilket gjort att många upplevt den som topptung, även länkens utformning med 21mm mellan bandhornen för att avsmalna till 18mm har också kritiserats. Sen är det nog också texten på ringen på urtavlans kant "original gas escape valve" "ring lock system" som setts som störande.

Men jag gillar den fortfarande även att jag har gått över till att gilla mera formspråket på deras vintage.
 

Dr Stein

Cartier
Det främsta problemet ligger nog i storleken och tjockheten på den vilket gjort att många upplevt den som topptung, även länkens utformning med 21mm mellan bandhornen för att avsmalna till 18mm har också kritiserats. Sen är det nog också texten på ringen på urtavlans kant "original gas escape valve" "ring lock system" som setts som störande.

Men jag gillar den fortfarande även att jag har gått över till att gilla mera formspråket på deras vintage.

Tack för svaren! :)
 
Topp