Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolex service certifikat

Diskussion i 'Diskussion' startad av Ninen79, 8 september 2016.

1. Ninen79
    Trådstartare

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Min gmt är servad i Spaninen med ca 5 mån kvar på garantin, service certet ser ut som den bilden nedan visar (lånad bild). Gäller service certet world wide?

image.jpeg

2. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Är väl bara 2 års garanti på service?

3. Ninen79
    Trådstartare

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Klockan är servad feb 2015 så det borde vara 5 mån kvar på garantin :) Bilden är lånad som sagt.

4. konkas

konkas Friends of KS

Hur ska en svensk urmakare få betalt för att åtgärda ett fel som går på garantin? Faktura den spanska firman?

5. Ninen79
    Trådstartare

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    På vissa rolex service cert står det "international service guarantee"
    image.jpeg

6. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Ring till rob eller nymans och fråga. Jag är nyfiken på svaret

Gummo, jabla och konkas gillar detta.
  7. Ninen79
    Trådstartare

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Ringde rob e inget svar. Ringde Nymans men dem kunde inte svara på min fråga utan ville att jag skulle förbi butiken med certet.

8. rillesnille

rillesnille Borgare

Från:
    Norrort
    Konstigt att inte bara svara rakt upp&ner.

paradis, yonsson och joca gillar detta.
  9. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Är det ett korrekt RSC så är det internationellt gångbart, givet att åtgärden anses gå på garantin. Auktoriserat servicecenter får då ersättning från Rolex. (Så brukar garantier fungera). Är det däremot en oberoende uris som utfärdat någon form av egen garanti är det såklart kört.

Rob har åtgärdat kraftig gångavvikelse på en Rolex åt mig. Den var under RSC-garanti och jag behövde inte betala någonting för det.

eriksson850, yonsson, Torsten och 1 annan gillar detta.
  10. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Antagligen för att de vill se RSC-certet.

paradis, noeLLY och Ninen79 gillar detta.
  11. rillesnille

rillesnille Borgare

Från:
    Norrort
    Då kan det väl svara det? "Har du ett RSC Cert på vilket det står internationell garanti gäller det internationellt. Annars nej." Exempelvis.

Hugii, Margarinkungen, ScubaKing och 3 andra gillar detta.
  12. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jo. Men vi vet ju inte exakt hur samtalet gick? Det kanske var ungefär det Nymans sa? Att de inte kan svara utan att se certet.

rillesnille gillar detta.
  13. noeLLY

noeLLY Stadsbo

Eller så svarar man inte innan man sett certet och kan garantera saker och ting!

14. NickL

NickL Stadsbo

Du kan ju fortfarande svara att om det är ett RSC cert så gäller det men vi behöver se ditt för att vara säkra.

rillesnille, Hugii och yonsson gillar detta.
  15. noeLLY

noeLLY Stadsbo

Jag missuppfattade dig, du verkar vilja ha ett svar på en allmän fråga "tar ni garantier om man har rsc kort" jag svarade mer på om man ringer och frågar dom "kan ni laga klockan på garanti för jag har ett rsc kort" Är det, det sistnämnda fallet, tycker jag det är förståeligt att dom vill få in och titta på cert och klocka innan dom står och lovar något.

16. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Alla urfärdar ju inte servicecert, tex Nymans där får man en papperslapp (typ som på kemtvätten). Är det standard för Rolex att utförda sc eller gör ADn som de själva vill?

Nicbex och Richispice gillar detta.
  17. Nicbex

Nicbex Biskop

Precis som Compiss är inne på är det nog inte utseendet på garantilappen som avgör om man har internationell servicegaranti eller inte, utan de faktiska omständigheterna.

18. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Som på kemtvätten? :D De är väl auktoriserade på att serva Rolex? Står det inget om garanti på serivcen på pappret?
    @Nymans Ur 1851

19. Nymans Ur 1851

Nymans Ur 1851 Företag Forumsponsor

Står givetvis vad som gjorts med klockan och om garanti på den "kemtvättslappen"

20. yonsson

Från:
    GBG
    Det tråden gällde var om Rolex AD i Sverige utfärdar 2 års WW-garanti via valfritt Rolex center efter utförd helservice.

Hugii gillar detta.
  21. Nymans Ur 1851

Nymans Ur 1851 Företag Forumsponsor

Vår garanti gäller bara hos våra urmakare. Om inte klockan servats hos Rolex genom oss då gäller WW garanti.

rillesnille, Kiddy, Mforce och 3 andra gillar detta.
  22. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ah, vad intressant. Så om man vill ha ett RSC-cert så måste man be om det och då skickas klockan till Rolex? Är det någon prisskillnad? Är ni ett RSC?

Hugii gillar detta.
  23. yonsson

Från:
    GBG
    @ROB-1832 , om man servar Rolex hos er, gäller garantin på utförd service då enbart hos Er eller world wide?

ROB-1832 och Hugii gillar detta.
  24. Hugii

Hugii Biskop

Tycker att det är så intressant att så mång uppenbara frågor fortfarande förbli obesvarade. :)

25. Nicbex

Nicbex Biskop

Är det billigare att serva hos Nymans själva än att skicka till Rolex? Är det bara Rolex i Schweiz som kan serva på ett sådant sätt att världsgaranti blir att gälla?

26. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Då bör man alltså serva hos Rob alt. skicka iväg klockan till RSC.

27. ROB-1832

ROB-1832 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Hej Ninen,

Dessa service certifikat finns i 2 versioner/färger. De är tunna & inplastade antingen grönt eller vitt. Båda 2år garanti:

:Grön Cert: Utställd från Rolex Genève eller deras andra Rolex service centers (RSC).
    Dessa gäller då givetvis i alla RSC, Går att lämna in hos AD oxå men där det är upp till den lokala AD att skicka till lämpligt RSC eller åtgärda lokalt hos denne AD beroende på deras kapacitet/typ av garanti problem det handlar om samt typ av modell. Hos oss oavsett vilket giltigt garanti underlag kunden har med sig så försöker vi på Rob Engström att hjälpa kunden snabbast och smidigast sätt utan kostnad eller skickning avgift. Givetvis efter att det är utrett att garanti är gällande.

:Vitt Cert: Utställt av AD. Gällande då hos den AD som ställt ut certet. *Även gällande hos RSC ?!**. Ej gällande hos andra AD, dock upp till respektive AD att bedöma om dom vill hjälpa kunden under garanti iallafall eller om dom med inrådan av kund skicka till RSC.
    *Lite osäker på denna punkt men ev.återkommer med info.**

Rob. Engström AB lämnar alltid med detta cert till kund. Certet och dess garanti används endast vid helservice, ej delreparation/justeringar.

Hoppas du och ni andra har fått svar!
    Trevlig helg!

kamme, jarrebarre99, RobertD och 4 andra gillar detta.
  28. ROB-1832

ROB-1832 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Se tidigare inlägg där vi gett info vad vi vet om dessa cert. Worldwide blir brett begrepp här ! :)

yonsson gillar detta.
  29. Ninen79
    Trådstartare

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Nu fick jag ett bra svar på min fråga! Stort tack!
    Önskar er en trevlig helg på alla på Rob E :)

ROB-1832, RobertD och Gummo gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield