• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex service. Vad ingår?

evki

Audemars
2-Faktor
Hej, alla klocksnackare!

Min fråga handlar om de delar som ska bytas när man servar sin Rolex. Jag lämnade min Date från 2008 in för service hos Rob E. och några dagar senare fick ett mejl med en specifikation på reparationer. Så här står det i mejlet:
I service ingår också polering av boetten och länken.
Reservdelar som ingår vid en service nedan,
Kronhals, packningar, fjäder, rotoraxel,
bandstift i stål samt ev. löpverkshjul,
fjäderhus och hake.

Grejen är att kronan på min klocka ska bytas ut men jag ska betala för det (450kr). I det här tråden kronan var en av de delar som ingår vid service. Och då var priset samma - 5500kr.

Det vore hjälpsamt om våra AD @Nymans Ur 1851 och @ROB-1832 kunde svara på frågan. Tack!
 
Senast ändrad:

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Nu är jag en rookie på området - men spontant skulle jag avråda från polering.
Eller jag skulle iaf ta mig en allvarlig funderare på om det är nödvändigt om det var min klocka.
Allt annat som har med verket och dess funktion att göra låter rimligt dock.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hej, alla klocksnackare!

Min fråga handlar om de delar som ska bytas när man servar sin Rolex. Jag lämnade min Date från 2008 in för service hos Rob E. och några dagar senare fick ett mejl med en specifikation på reparationer. Så här står det i mejlet:
I service ingår också polering av boetten och länken.
Reservdelar som ingår vid en service nedan,
Kronhals, packningar, fjäder, rotoraxel,
bandstift i stål samt ev. löpverkshjul,
fjäderhus och hake.

Grejen är att kronan på min klocka ska bytas ut men jag ska betala för det (450kr). I det här tråden kronan var en av de delar som ingår vid service. Och då var priset samma - 5500kr.
Testa ringa våra AD eller pinga dem i tråden så kanske de svarar
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Kolla på Krons Urs hemsidan. Där står det specat vad som ingår i deras service. De har även pris inkl och exkl polering samt att det står om krona ingår eller ej.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Fortfarande inget svar från Rob E. eller Nymans... Vad har andra medlemmar här på forumet för erfarenhet med krona byte? Ingick det i servicekostnaden eller blev det extra?
 

WilleK

Omega
Nu är ju inte KS dessa AD:s officiella konsumentkanal så hör av dig på deras mail. Jag kan rekommendera Krons, även om de använder sig av samma verkstad som Nymans (samma koncern). Mail: [email protected]. Du lär få ett relativt snabbt svar på deras infomail.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Man brukar få betala extra för ett kronbyte då den räknas som byte av verk delar, inge konstigheter!
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Rob ändrade var som ingår någon gång i våras förra året. Jag har ett kostnadsförslag från januari förra året, där stod det tydligt att krona ingick. Sedan har jag kostnadsförslag som min kompis fick i april och då ingick inte byte av krona, enbart kronhals.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Rob ändrade var som ingår någon gång i våras förra året. Jag har ett kostnadsförslag från januari förra året, där stod det tydligt att krona ingick. Sedan har jag kostnadsförslag som min kompis fick i april och då ingick inte byte av krona, enbart kronhals.

Tack! Vore ju bra och veta varför :)

Är det 450 kr vid en service du tjafsar om?

Undrar om dina andra 5107 inlägg är lika kaxiga och värdelösa... :wideyed:
 
Undrar om dina andra 5107 inlägg är lika kaxiga och värdelösa... :wideyed:
Rätt taskig attityd på dig själv tycker jag.
Det som @Asplund säger kan jag hålla med om. På vissa modeller ingår krona, andra inte. 450kr känns inte som något att gnälla över på en Rolex när den speglar som mest kanske 1% av värdet, som högst om det är en relativt ny klocka. Get over it.
C'est la vie.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Låter väl snarare logiskt att kronan INTE ingår, de delar som ingår i en service är ju de som byts rutinmässigt, exempelvis packningar eller andra delar som oftast behöver bytas.

Om det finns modeller där packningar och krona säljs som ett ihopsittande paket så ingår säkerligen även krona eftersom packningar alltid byts vid komplett service.

Du har twinlock på din modell, han har triplock.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag hade en Rolex inne i vintras där kronan ingick (ca 10 år gammal klocka) och en annan i sommras som jag fick betala för ny krona men den klockan är från -77. Vet inte om det har bytt vad som ingår eller om det har med ålder/modell att göra.

Men det är väl något du borde ha hört efter om när du lämnade in klockan? Om du tycker 450 spelar någon roll i sammanhanget så får du väl höra runt bland olika urmakare om vad som ingår innan du lämnar in den. Sedan tycker jag inte det är något konstigt om det tar betalt för den, kronan är inget som bytts rutinmässigt vid service.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Rätt taskig attityd på dig själv tycker jag.
Det som @Asplund säger kan jag hålla med om. På vissa modeller ingår krona, andra inte. 450kr känns inte som något att gnälla över på en Rolex när den speglar som mest kanske 1% av värdet, som högst om det är en relativt ny klocka. Get over it.
C'est la vie.

Är det något du VET eller bara GISSAR? Det är precis sån info jag är efter. Inte att spara 450 kr.

Låter väl snarare logiskt att kronan INTE ingår, de delar som ingår i en service är ju de som byts rutinmässigt, exempelvis packningar eller andra delar som oftast behöver bytas. Om det finns modeller där packningar och krona säljs som ett ihopsittande paket så ingår säkerligen även krona eftersom packningar kötid byts vid komplett service.

Jag har inget problem med att betala 450kr :) Det som är intressant för mig är om kronan byts vid service iaf. Det sitter en packning i kronan. Den här Submarinern hade en trasig packning i kronan. Kronan bytes. Ingick i service. Jag hade en sliten krona. Ingår inte i service.
 
Är det något du VET eller bara GISSAR? Det är precis sån info jag är efter. Inte att spara 450 kr.



Jag har inget problem med att betala 450kr :) Det som är intressant för mig är om kronan byts vid service iaf. Det sitter en packning i kronan. Den här Submarinern hade en trasig packning i kronan. Kronan bytes. Ingick i service. Jag hade en sliten krona. Ingår inte i service.

Jadu, om du vill fortsätta så. Det är min (hyfsat kvalificerade) gissning. Kvalificering baserar sig på att ha jobbat med båda av företagen, pluggar på urmakarskolan i gesällåret och har en hyfsad inblick i hur verkstäder jobbar, men det är som sagt en gissning. Om du vill hålla med mig i den eller inte är helt upp till dig. :)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Tack! Vore ju bra och veta varför :)



Undrar om dina andra 5107 inlägg är lika kaxiga och värdelösa... :wideyed:

...

Varken särskilt kaxigt eller värdelöst. Vill du ha ett bra svar så ställ en ren och saklig fråga. "Varför ingår krona ibland och ibland inte?" Din fråga ställs som att du gnäller över 450 kr och det tycker jag och säkerligen många med mig är sjukt larvigt om man lämnar in en lyxprodukt för service. Betala och va glad att få tillbaka en fin och fungerande klocka.

Frågan i sig är dock inte konstig och ett rimligt svar till mig vore därför typ "Nej det är inte det jag tjafsar om."

Fortsatt trevlig onsdag!
 
Senast ändrad:

evki

Audemars
2-Faktor
Jag ber om ursäkt, @Asplund, om du verkligen ville veta om jag tjafsade om 450 kronor och det var syftet med din fråga ;)

@evki Lyssna gärna på folk som @yonsson de har vart med ett tag, sett ett och annat...

Tack för ditt råd. Det vore också klockt att inte titta för mycket på antal inlägg och tiden som en medlem har varit registrerad här på forumet. Klocksnack är ju inte det enda klockforum på nätet.

Jadu, om du vill fortsätta så. Det är min (hyfsat kvalificerade) gissning. Kvalificering baserar sig på att ha jobbat med båda av företagen, pluggar på urmakarskolan i gesällåret och har en hyfsad inblick i hur verkstäder jobbar, men det är som sagt en gissning. Om du vill hålla med mig i den eller inte är helt upp till dig. :)

Your passion makes sense now ;) Ta det inte personligt. Menade inte att attackera ditt blivande yrke.
Jag blir tacksam om du kan förklara varför du drar en sån slutsats att på vissa Rolex modeller ska kronan bytas men inte på andra. Jag verkligen nyfiken.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för ditt råd. Det vore också klockt att inte titta för mycket på antal inlägg och tiden som en medlem har varit registrerad här på forumet. Klocksnack är ju inte det enda klockforum på nätet.
Jag förstår inte problemet, du ställde en fråga och fick bra svar, att du inte tror på svaren är väl inte andras fel?
 

evki

Audemars
2-Faktor
Låter väl snarare logiskt att kronan INTE ingår, de delar som ingår i en service är ju de som byts rutinmässigt, exempelvis packningar eller andra delar som oftast behöver bytas.

Om det finns modeller där packningar och krona säljs som ett ihopsittande paket så ingår säkerligen även krona eftersom packningar alltid byts vid komplett service.

Du har twinlock på din modell, han har triplock.

Jag tänkte precis samma sak! Men skillnaden mellan triplock och twinlock ligger i den tredje packningen som sitter på utesidan avkronhalsen. Dvs både kronor har var sin packning så att en krona för sub är egentligen samma som en datejust krona, bara att det första är djupare och skruvas över den tredje packningen. Eller har jag fel?

IMG_0001.JPG

IMG_0002.JPG
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tänkte precis samma sak! Men skillnaden mellan triplock och twinlock ligger i den tredje packningen som sitter på utesidan avkronhalsen. Dvs både kronor har var sin packning så att en krona för sub är egentligen samma som en datejust krona, bara att det första är djupare och skruvas över den tredje packningen. Eller har jag fel?

IMG_0001.JPG

IMG_0002.JPG
Syftet med mitt inlägg var att poängtera att det kan finnas olika paket för vad som ingår för olika klockmodeller precis som att det finns olika saker som ingår beroende på tillverkare och urmakeri.
 
Topp