• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex service

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Nej, jag särskrev inte utan menar vad som står i topicen :D dvs service som i hur de har hand om sina kunder. Nåväl - vidare till tråden.

Detta kanske det inte känns riktigt värt att starta en tråd för men jag är i lite behov av råd och det kanske kan bli lite rolig diskussion kring det hela. Köpte ganska nyligen en gmt-c som är 16 veckor gammal. Är nöjd och glad med klockan tills jag häromdagen märkte att den fortar sig med krong 30 sekunder om dagen, och det sker helt oregelbundet - den kan gå bra i 20h för att sedan forta sig 30 sekunder på de övriga 4h av dygnet...

Bestämde mig därför att höra av mig till den lokala rolex-ad:n för att höra vad de tycker om saken och det är här problemet också kommer.

De vill skicka iväg klockan till rolex för justering och gett mig en tidsuppgift på detta arbetet på hela 6-10 veckor (sist jag lämnade in något dom skulle ta tre veckor tog det åtta...)!

På ett sätt känns detta helt galet att jag ska skicka iväg min helt nya klocka i över två månader för justering och jag hade ju helst sett att klockan blir utbytt och att de sedan löser problemet med Rolex. Åandrasidan så förstår jag ju deras perspektiv som vill skicka iväg den och få den lagad.

Så summa summarum - hade ni funnit er i att bli av med klocka i månader eller hade ni krävt något slags inbyte mot en ny? (Den är köpt hos ad:n i fråga)

Stavfel och knepiga meningar får ni ta upp med min ipad - den gör lite hur den känner för ibland :p
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Känns kantigt med den tidsrymden.... men spottar man ut 1 000k klockor per år så är det klart att kön för garantiärenden blir lång, för x % är det alltid fel på från början. Konstigt att inte AD kunde lösa det med ruckning eller motsv.

Hublot hade löst det på en kvart med påtryckning från CEO....men så tillverkar de och andra sidan 5% av Rolex volym årligen.

Kontentan - Rolex har inte råd slash gives a crap.... de är nummer 1 oavsett...
 

noeLLY

Cartier
Är väl 3-4v som räknas som skälig tid för att åtgärda garantifel sedan kan man häva köpet? (häva borde ju kunna vara omleverans också)
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Är väl 3-4v som räknas som skälig tid för att åtgärda garantifel sedan kan man häva köpet? (häva borde ju kunna vara omleverans också)

Jättesvårt att avgöra vad som är skäligt i detta fallet :/ såsom det ser ut nu så skulle reparationen ta upp 27% av den kvarvarande garantitiden vilket inte känns helt fair. Dock så ärju garantin till förexakt sådanahär fall... Klurigt


Jag tycker att det är grundläggande inom alla områden inom försäljning att vända en reklamation till något gott, dvs stärka relationen med kunden. Det tycker jag inte man gör här. Vad erbjuder de dig i kompensation?

Har jag inte frågat då jag åkt iväg över helgen. Skulle anta att det inte skulle bli någon form av kompensation
 

Rookien

Panerai
Jag tycker att det är grundläggande inom alla områden inom försäljning att vända en reklamation till något gott, dvs stärka relationen med kunden. Det tycker jag inte man gör här. Vad erbjuder de dig i kompensation?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Konstigt att inte AD kunde lösa det med ruckning eller motsv.

Det är inte alla urmakare som kan testa gångavvikelse i olika positioner och därefter regulera. Dessutom har ju klockan precis genomgått COSC-tester och det borde således ha blivit något knas med klockan efter det, vilket tyder på att något behöver fixas, inte reguleras.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Generellt kan jag tycka att om jag köper en premiumprodukt så förväntar jag mig premiumservice. Det verkar ju inte vara det i detta fall.

Och en tillverkare (eller för all del AD) som inte fixar att ge premiumservice kommer på sikt sluta att betraktas som en premiumleverantör.

Och nej Davvan att Rolex är no 1 och inte behöver bry sig håller inte. I längden.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
C

China

Guest
+30 sek/dygn finns inte på kartan, och jag kan förstå att du är besviken. Det här känns väl som att du fått ett måndagsexemplar och borde få klockan utbytt utan något krångel. Alternativet är väl att du får en ordentlig prisreduktion för sveda och värk.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Det är inte alla urmakare som kan testa gångavvikelse i olika positioner och därefter regulera. Dessutom har ju klockan precis genomgått COSC-tester och det borde således ha blivit något knas med klockan efter det, vilket tyder på att något behöver fixas, inte reguleras.

Snackar vi AD så ska det inte vara några större klurigheter med ruckning... Lokala krokryggen är ju inte vad som avses. DOCK vet vi inget om felets natur..... kanske satt ett Seikoverk i som AD urmakaren inte ville besudla sina verktyg med....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Snackar vi AD så ska det inte vara några större klurigheter med ruckning... Lokala krokryggen är ju inte vad som avses. DOCK vet vi inget om felets natur..... kanske satt ett Seikoverk i som AD urmakaren inte ville besudla sina verktyg med....

Jag vet ingenting om metropolen Hagby, men i Göteborg finns det bara en premiumförsäljare som har den där mackapären som kan mäta avvikelse i flera positioner och det är Bergströms. Den är dock inte anpassad för tjocka klockor, så alla klockor går inte att testa i den. En DSSD exempelvis hade inte "fått plats".
 

RosaCasio

Cartier
Det är rätt klurigt det här. Jobbade under studietiden extra med reklamationer och service fast inom ett helt annat område. Som det skrivs ovan så brukar skälig reperationstid för ett garantiärende vara ca 4 veckor innan man mot leverantören kan försöka få omleverans eller hävning av hela köpet.
Jag tror att du i vilket fall son kommer att behöva skicka iväg klockan för reparation till deras verkstad. Nu vet jag inget om Rolex verkstad men som jag brukade säga till mina gamla kunder så ligger ca 50% av servicetiden hos kunden själv och då med kundens felbeskrivning. Så testa klockan extra mycket för att försöka avgränsa när den går de där 30 sekunderna fortare. Är det efter en dag med mycket bilkörning eller stillasittande tex. En tekniker älskar en utförlig felbeskrivning och hatar att själva försöka återskapa ett så klurigt fel som du beskriver.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Det är rätt klurigt det här. Jobbade under studietiden extra med reklamationer och service fast inom ett helt annat område. Som det skrivs ovan så brukar skälig reperationstid för ett garantiärende vara ca 4 veckor innan man mot leverantören kan försöka få omleverans eller hävning av hela köpet.
Jag tror att du i vilket fall son kommer att behöva skicka iväg klockan för reparation till deras verkstad. Nu vet jag inget om Rolex verkstad men som jag brukade säga till mina gamla kunder så ligger ca 50% av servicetiden hos kunden själv och då med kundens felbeskrivning. Så testa klockan extra mycket för att försöka avgränsa när den går de där 30 sekunderna fortare. Är det efter en dag med mycket bilkörning eller stillasittande tex. En tekniker älskar en utförlig felbeskrivning och hatar att själva försöka återskapa ett så klurigt fel som du beskriver.

Jag har lyckats pinpointa problemet ganska bra så verkstaden kommer kunna få en okej problembeskrivning iaf.

Kommer att lämna i klockan hos adn och i samband med detta berätta att om reperationstiden går längre än fyra veckor så tycker jag att den är oskälig och att jag då vill få den utbytt.
 

RosaCasio

Cartier
Ett till tips är att inte ställa butiken mot väggen utan att samarbeta tillsammans. När jag jobbade med sånt här var jag alltid tydlig att jag och kunden tillsammans reklamera varan mot tillverkaren om servicen blev oskälig eller klassiska tre gånger samma fel. Att drämma näven i bordet och höja rösten hade alltid motsatt effekt på mig i alla fall när jag tog emot serviceärende.
 

DrDre

Patek
Kan det vara så att det är mkt enklare för AD'n att skicka iväg klockan än att själv behöva lägga en halvdag obetalt arbete för att hitta felet?
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Antar att man får ge dom en chans att fixa felet innan de kan tänka sig att byta ut klockan. Vet bara att när det gäller elektronik så har vissa företag en policy att om man återkommit med samma problem x antal ggr efter att de åtgärdat felet då byter de ut produkten. Vet inte alls vad som gäller med klockor.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Det är nu man vill att någon superhjälte på Rob Engström flyger förbi tråden, plockar upp klockan och justerar den innan ditt kaffe ens hunnit bli ljummet.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jag vet ingenting om metropolen Hagby, men i Göteborg finns det bara en premiumförsäljare som har den där mackapären som kan mäta avvikelse i flera positioner och det är Bergströms. Den är dock inte anpassad för tjocka klockor, så alla klockor går inte att testa i den. En DSSD exempelvis hade inte "fått plats".

Sant, en DSSD vill inte lokala AD öppna alls, så de skickas regelmässigt till Schweiz. Det tar lååååååång tid...
 

DrDre

Patek
Hur funkar det då med en vanlig service av en Deep Sea? Skickar de den till Schweitz, eller testar man den inte i alla positioner?
 

djanbin

Omega
Hur funkar det då med en vanlig service av en Deep Sea? Skickar de den till Schweitz, eller testar man den inte i alla positioner?


Man kan ju plocka ut urverket och testa verket i vilka lägen man vill... DSSDn handlar nog mest om att inte alla ADs har trycktestaren som klarar 3900m.

Det heter ruckning, inte "regulering" för övrigt...

Det finns en poäng med att skicka den till Rolex, så de får upp den i statistiken över garantier så att säga... de ser ju att klockan är precis nysåld så ge dem en chans först och se?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Vi testade en Dispy på Rob E när vi hade GTG där tidigare i år om inte jag minns fel!

Enligt Enströms i Jönköping skickad DSSD till Rolex Schweiz för service. De sa att verktyg för test bara fanns där, men visst kan det vara så att de inte har möjligheten, men att andra stora AD har.
 

POO

Panerai
I Ts fall borde det inte vara som så att Rolex själv vill ta hand om garantiärenden? För själva felet borde vilken urmakare som kunna fixa?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag kan förstår att Rolex vill ha tillbaka den då det verkar vara något skumt så kort efter den är tillverkad.

Dock får det ju inte ta för lång tid tycker man...
 
Topp