Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolex service

Diskussion i 'Diskussion' startad av Bingoraalf, 27 juli 2013.

  1. Bingoraalf
    Trådstartare

    Bingoraalf Biskop

    Inlägg:
    2.435
    Från:
    Malmö
    Nej, jag särskrev inte utan menar vad som står i topicen :D dvs service som i hur de har hand om sina kunder. Nåväl - vidare till tråden.

    Detta kanske det inte känns riktigt värt att starta en tråd för men jag är i lite behov av råd och det kanske kan bli lite rolig diskussion kring det hela. Köpte ganska nyligen en gmt-c som är 16 veckor gammal. Är nöjd och glad med klockan tills jag häromdagen märkte att den fortar sig med krong 30 sekunder om dagen, och det sker helt oregelbundet - den kan gå bra i 20h för att sedan forta sig 30 sekunder på de övriga 4h av dygnet...

    Bestämde mig därför att höra av mig till den lokala rolex-ad:n för att höra vad de tycker om saken och det är här problemet också kommer.

    De vill skicka iväg klockan till rolex för justering och gett mig en tidsuppgift på detta arbetet på hela 6-10 veckor (sist jag lämnade in något dom skulle ta tre veckor tog det åtta...)!

    På ett sätt känns detta helt galet att jag ska skicka iväg min helt nya klocka i över två månader för justering och jag hade ju helst sett att klockan blir utbytt och att de sedan löser problemet med Rolex. Åandrasidan så förstår jag ju deras perspektiv som vill skicka iväg den och få den lagad.

    Så summa summarum - hade ni funnit er i att bli av med klocka i månader eller hade ni krävt något slags inbyte mot en ny? (Den är köpt hos ad:n i fråga)

    Stavfel och knepiga meningar får ni ta upp med min ipad - den gör lite hur den känner för ibland :p
     
    ottwon gillar detta.
  2. Davvan

    Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

    Inlägg:
    4.922
    Från:
    Fettefleur......
    Känns kantigt med den tidsrymden.... men spottar man ut 1 000k klockor per år så är det klart att kön för garantiärenden blir lång, för x % är det alltid fel på från början. Konstigt att inte AD kunde lösa det med ruckning eller motsv.

    Hublot hade löst det på en kvart med påtryckning från CEO....men så tillverkar de och andra sidan 5% av Rolex volym årligen.

    Kontentan - Rolex har inte råd slash gives a crap.... de är nummer 1 oavsett...
     
  3. noeLLY

    noeLLY Stadsbo

    Inlägg:
    395
    Är väl 3-4v som räknas som skälig tid för att åtgärda garantifel sedan kan man häva köpet? (häva borde ju kunna vara omleverans också)
     
  4. Bingoraalf
    Trådstartare

    Bingoraalf Biskop

    Inlägg:
    2.435
    Från:
    Malmö
    Jättesvårt att avgöra vad som är skäligt i detta fallet :/ såsom det ser ut nu så skulle reparationen ta upp 27% av den kvarvarande garantitiden vilket inte känns helt fair. Dock så ärju garantin till förexakt sådanahär fall... Klurigt


    Har jag inte frågat då jag åkt iväg över helgen. Skulle anta att det inte skulle bli någon form av kompensation
     
  5. Rookien

    Rookien Friends of KS

    Inlägg:
    823
    Från:
    Stockholm
    Jag tycker att det är grundläggande inom alla områden inom försäljning att vända en reklamation till något gott, dvs stärka relationen med kunden. Det tycker jag inte man gör här. Vad erbjuder de dig i kompensation?
     
    Jakobb och Fabian gillar detta.
  6. yonsson

    yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

    Inlägg:
    28.474
    Från:
    GBG
    Det är inte alla urmakare som kan testa gångavvikelse i olika positioner och därefter regulera. Dessutom har ju klockan precis genomgått COSC-tester och det borde således ha blivit något knas med klockan efter det, vilket tyder på att något behöver fixas, inte reguleras.
     
  7. Denke

    Denke Drottning Kristina Admin

    Inlägg:
    12.278
    Från:
    Stockholm
    Generellt kan jag tycka att om jag köper en premiumprodukt så förväntar jag mig premiumservice. Det verkar ju inte vara det i detta fall.

    Och en tillverkare (eller för all del AD) som inte fixar att ge premiumservice kommer på sikt sluta att betraktas som en premiumleverantör.

    Och nej Davvan att Rolex är no 1 och inte behöver bry sig håller inte. I längden.


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
    vekktah, Wii, DrDre och 1 annan gillar detta.
  8. China

    China Guest

    +30 sek/dygn finns inte på kartan, och jag kan förstå att du är besviken. Det här känns väl som att du fått ett måndagsexemplar och borde få klockan utbytt utan något krångel. Alternativet är väl att du får en ordentlig prisreduktion för sveda och värk.
     
    David gillar detta.
  9. Davvan

    Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

    Inlägg:
    4.922
    Från:
    Fettefleur......
    Snackar vi AD så ska det inte vara några större klurigheter med ruckning... Lokala krokryggen är ju inte vad som avses. DOCK vet vi inget om felets natur..... kanske satt ett Seikoverk i som AD urmakaren inte ville besudla sina verktyg med....
     
  10. yonsson

    yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

    Inlägg:
    28.474
    Från:
    GBG
    Jag vet ingenting om metropolen Hagby, men i Göteborg finns det bara en premiumförsäljare som har den där mackapären som kan mäta avvikelse i flera positioner och det är Bergströms. Den är dock inte anpassad för tjocka klockor, så alla klockor går inte att testa i den. En DSSD exempelvis hade inte "fått plats".
     
  11. Bingoraalf
    Trådstartare

    Bingoraalf Biskop

    Inlägg:
    2.435
    Från:
    Malmö
    Så att föreslå att få den utbytt är inte att vara orimlig?
     
    David gillar detta.
  12. yonsson

    yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

    Inlägg:
    28.474
    Från:
    GBG
    Jag går alltid in stenhårt för att jag ska få ett nytt exemplar om någonting går sönder strax efter köp. Ibland går det, ibland inte. Läs lite på konsumentombudsmannens hemsida om reklamering.
     
    Rookien och Denke gillar detta.
  13. RosaCasio

    RosaCasio Stadsbo

    Inlägg:
    374
    Från:
    Malmö
    Det är rätt klurigt det här. Jobbade under studietiden extra med reklamationer och service fast inom ett helt annat område. Som det skrivs ovan så brukar skälig reperationstid för ett garantiärende vara ca 4 veckor innan man mot leverantören kan försöka få omleverans eller hävning av hela köpet.
    Jag tror att du i vilket fall son kommer att behöva skicka iväg klockan för reparation till deras verkstad. Nu vet jag inget om Rolex verkstad men som jag brukade säga till mina gamla kunder så ligger ca 50% av servicetiden hos kunden själv och då med kundens felbeskrivning. Så testa klockan extra mycket för att försöka avgränsa när den går de där 30 sekunderna fortare. Är det efter en dag med mycket bilkörning eller stillasittande tex. En tekniker älskar en utförlig felbeskrivning och hatar att själva försöka återskapa ett så klurigt fel som du beskriver.
     
  14. Bingoraalf
    Trådstartare

    Bingoraalf Biskop

    Inlägg:
    2.435
    Från:
    Malmö
    Jag har lyckats pinpointa problemet ganska bra så verkstaden kommer kunna få en okej problembeskrivning iaf.

    Kommer att lämna i klockan hos adn och i samband med detta berätta att om reperationstiden går längre än fyra veckor så tycker jag att den är oskälig och att jag då vill få den utbytt.
     
  15. RosaCasio

    RosaCasio Stadsbo

    Inlägg:
    374
    Från:
    Malmö
    Ett till tips är att inte ställa butiken mot väggen utan att samarbeta tillsammans. När jag jobbade med sånt här var jag alltid tydlig att jag och kunden tillsammans reklamera varan mot tillverkaren om servicen blev oskälig eller klassiska tre gånger samma fel. Att drämma näven i bordet och höja rösten hade alltid motsatt effekt på mig i alla fall när jag tog emot serviceärende.
     
  16. DrDre

    DrDre Friends of KS

    Inlägg:
    2.455
    Kan det vara så att det är mkt enklare för AD'n att skicka iväg klockan än att själv behöva lägga en halvdag obetalt arbete för att hitta felet?
     
  17. Bingoraalf
    Trådstartare

    Bingoraalf Biskop

    Inlägg:
    2.435
    Från:
    Malmö
    Vetitusan om de har alla verktyg och eventuella delar för att lösa problemet då det är ganska diffust
     
  18. Feskarn

    Feskarn Kingen av Feskekörka

    Inlägg:
    5.156
    Från:
    Göteborg
    Antar att man får ge dom en chans att fixa felet innan de kan tänka sig att byta ut klockan. Vet bara att när det gäller elektronik så har vissa företag en policy att om man återkommit med samma problem x antal ggr efter att de åtgärdat felet då byter de ut produkten. Vet inte alls vad som gäller med klockor.
     
  19. Jakobb

    Jakobb Friends of KS

    Inlägg:
    2.088
    Det är nu man vill att någon superhjälte på Rob Engström flyger förbi tråden, plockar upp klockan och justerar den innan ditt kaffe ens hunnit bli ljummet.
     
    Mr.Sund gillar detta.
  20. Bingoraalf
    Trådstartare

    Bingoraalf Biskop

    Inlägg:
    2.435
    Från:
    Malmö
    My knight in shining armor ;)
     
  21. MJ24

    MJ24 Friends of KS

    Inlägg:
    5.304
    Sant, en DSSD vill inte lokala AD öppna alls, så de skickas regelmässigt till Schweiz. Det tar lååååååång tid...
     
    yonsson gillar detta.
  22. ZQT

    ZQT The Banker

    Inlägg:
    8.399

    Vi testade en Dispy på Rob E när vi hade GTG där tidigare i år om inte jag minns fel!
     
  23. DrDre

    DrDre Friends of KS

    Inlägg:
    2.455
    Hur funkar det då med en vanlig service av en Deep Sea? Skickar de den till Schweitz, eller testar man den inte i alla positioner?
     
  24. djanbin

    djanbin Bonde

    Inlägg:
    172

    Man kan ju plocka ut urverket och testa verket i vilka lägen man vill... DSSDn handlar nog mest om att inte alla ADs har trycktestaren som klarar 3900m.

    Det heter ruckning, inte "regulering" för övrigt...

    Det finns en poäng med att skicka den till Rolex, så de får upp den i statistiken över garantier så att säga... de ser ju att klockan är precis nysåld så ge dem en chans först och se?
     
  25. MJ24

    MJ24 Friends of KS

    Inlägg:
    5.304
    Enligt Enströms i Jönköping skickad DSSD till Rolex Schweiz för service. De sa att verktyg för test bara fanns där, men visst kan det vara så att de inte har möjligheten, men att andra stora AD har.
     
  26. MJ24

    MJ24 Friends of KS

    Inlägg:
    5.304
    Öppnade ni den, och kunde Rob E serva den fullständigt?
     
  27. POO

    POO Präst

    Inlägg:
    1.160
    I Ts fall borde det inte vara som så att Rolex själv vill ta hand om garantiärenden? För själva felet borde vilken urmakare som kunna fixa?
     
  28. CaptainOats

    CaptainOats Friends of KS

    Inlägg:
    5.044
    Jag kan förstår att Rolex vill ha tillbaka den då det verkar vara något skumt så kort efter den är tillverkad.

    Dock får det ju inte ta för lång tid tycker man...
     
Mårtenssons ur Brookfield