• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex specialverktyg

Ervid

Omega
Har en rolex 16710 och har då en möjlighet att byta inlägget i vridningen till olika utföranden.

Vet att det finns ett specialverktyg till att få bort ringen. Vet även att jag kan göra detta med en kniv eller liknande.
Men, prylar är kul och jag vill minimera risken att förstöra något.
Så till min fråga. Någon som vet var jag kan hitta ett sådant verktyg? Eller har du ett du gärna säljer till mig? (Skicka ett PM, tack)

Tack för hjälpen

//R
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
De gånger de finns till salu kostar de mer än ett par bezels och insert.
 

Ervid

Omega
Hmm känns sådär att bända. Är det risk att ringen böjs? Eller är min oro obefogad?

Hur vet jag var jag placerar insertet? Så att pilen motsvarar hacken?
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Lite känsla och lagom våld brukar gå bra.
Ang att få inserten rätt så brukar jag klicka runt bezeln så den hamnar i ett "klick" sen är det bara att försiktigt pressa dit den. Kräver lite övning.
Tycker det jobbigaste med bytet är att få fjädern rätt.
 

Ervid

Omega
Bänder loss, trycker ut insertet, fjäder tillbaka, ringen tillbaka och sen pressa i insertet?

Är ordningen rätt?

Kan bli spännande...
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Låter rätt. :)

Var försiktig så du inte "stukar" ring och insert.

Passa på att rengöra vridring/bezel och klockan innan du monterar ihop den igen.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Ringen är inte billig! Följ med lite runt så släpper den lätt.
Lätt att få av men lite svårare att få på igen.
Finns en bra guide här på KS.
Kolla youtube också, finns några bra klipp där.
 

Ervid

Omega
Tack för all hjälp.

Kollat på YouTube men tycker dom är lite oinformativa. Får leta vidare och sen samla mod
 

Ervid

Omega
Har inte köpt något nytt insert än...

En fundering, hur är det att sätta ett gammalt blekt insert på en nyare, 2005 års modell? Blir det pannkaka? Eller blir det fint? Någon som har någon erfarenhet?
Tack
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Jag kör blekt insert på min 16710, tycker det flyger, både ghost och blekt pepsi, bifogar bild på ghost!
Jag har skrivit ihop en guide till hur bytet går till också, pm:a mig din emailadress så kan jag skicka över den i pdf :)
image.jpg
 
Topp