• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex sub-c utan Box och cert

cert och Box på rolex från 2010 utan garanti

  • Ja, det ska man ha!

    Röster: 53 82.8%
  • Nej, inte viktigt.

    Röster: 11 17.2%

  • Totala väljare
    64

Challe

Omega
Hej!
Är det viktigt med Box och cert på en rolex från 2010 där garantin har gått ut? Hur känner ni?
Hittat en utan dessa saker för 54k..
Behöver råd:)
Tack!
 

AndyAnd

Cartier
Cert och box är inget man har på handleden. Jag ställer mig frågande till vissas fascination av fullset. Visst är det en kul detalj men inte avgörande för ett köp i mitt fall. Däremot får det ju avspegla sig i priset eftersom alla inte håller med mig. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Cert och box är inget man har på handleden. Jag ställer mig frågande till vissas fascination av fullset. Visst är det en kul detalj men inte avgörande för ett köp i mitt fall. Däremot får det ju avspegla sig i priset eftersom alla inte håller med mig. :)
Vi snackar om en 5 år gammal Rolex, klart som korvspad att den ska ha box och papper.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Hur viktigt det är för dig kan bara du avgöra. Personligen ser jag inget nödvändigtvis märkligt med att det saknas. Första ägaren kanske slängde boxen direkt, och certet när garantin gått ut? Men jag gillar fullset. Och det är oftast lättare att flippa om man skulle tröttna.
 

Göteborgare

Cartier
Frågan är ju varför cert och box saknas. Är den stulen? Har tidigare ägare "tappat" certet så kan man ju fråga sig hur väl han tagit hand om klockan. En såpass ny klocka skulle jag inte köpa utan cert och box. Ju äldre klockan är desto mindre roll spelar det tycker jag.
 
Tycker det beror lite på historiken, har säljaren haft den sen ny och kan gen en rimlig förklaring till varför allt är borta? Men en 5 år utan tillbehör nja. priset är väl hyggligt.
 

MacW

Omega
Full set ska du definitivt ha, som tidigare sagt så leta vidare och lägg någon tusenlapp till när den är såpass ny
 

Hugii

Audemars
FULL SET gäller för mig......
54tkr för en klocka utan box/cert, som dessutom är i behov av service (kanske).....
Leta vidare!
 

BCKSTRM

Rolex
Hej!
Är det viktigt med Box och cert på en rolex från 2010 där garantin har gått ut? Hur känner ni?
Hittat en utan dessa saker för 54k..
Behöver råd:)
Tack!
54k för 2010 bör du kunna hitta en fullset för (iaf ca). Tänker alltid: Hur mycket bryr man sig om sin klocka om man slarvar bort cert etc när man vet att värdet dyker flera tusen direkt...?
 

poormans

Rolex
Vi snackar om en 5 år gammal Rolex, klart som korvspad att den ska ha box och papper.

Varför ska den ha det? var går gränsen i tid för att det är ok att inte ha det? 10 år? 20 år? med tanke på att den stora delen klockor som säljs i andra hand är köpta av NON WIS och för "vanligt folk" är de prylarna inte viktiga

Ett annat väldigt vanligt skäl till att cert saknas är att först ägarens namn står där.

Vet ej hur många gånger jag berättat detta men en av de större handlarna i Singapore som köper och säljer mängder med både nyare och vintage Rolex sa att det spelade oftast ingen roll hur mkt extra han bjöd för certet, ägaren ville inte lämna med det för att namn och adress var på det.
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Jag tillhör den anala gerenen som helst ser kompletta klockor, och när det kommer till nyare tycker jag det är mer viktigare. Box går alltid att fixa i efterhand men papper väger tungt i mina val.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Varför ska den ha det? var går gränsen i tid för att det är ok att inte ha det? 10 år? 20 år? med tanke på att den stora delen klockor som säljs i andra hand är köpta av NON WIS och för "vanligt folk" är de prylarna inte viktiga

Ett annat väldigt vanligt skäl till att cert saknas är att först ägarens namn står där.

Vet ej hur många gånger jag berättat detta men en av de större handlarna i Singapore som köper och säljer mängder med både nyare och vintage Rolex sa att det spelade oftast ingen roll hur mkt extra han bjöd för certet, ägaren ville inte lämna med det för att namn och adress var på det.
Flytande avvägning såklart men 5 år tycker jag är kort tid.
 

Challe

Omega
Tackar för alla svar, det är skönt att vara medlem i ett forum som detta och kunna få hjälp av så många kunniga personer!:)
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag skulle köpt en så pass dyr klocka utan box/papper endast om det var säg någon släkting eller någon mycket nära vän utan större branschkunskap som då skulle sålt klockan till mig för säg 10-15.000 under marknadsvärde.
Endast då skulle det vara värt värdetappet när jag senare skall flippa vidare utan box/papper, äkthetskoll innan försäljning osv osv. Annars är det inte värt det tycker jag.

Dumsnålt tycker jag att hoppa över box/papper för att det enda man hittar "just nu" i den prisklassen råkar vara ett sådant ex. Ha lite is i magen. Det kommer och går gott om Subs i den priskategorin FULL SET.
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Box är ointressant men papper på en 6år gammal klocka hade jag förväntat mig. Vill minnas att jag läste någonstans att folk som köper klockor utomlands på plats ibland skrotar lådan för att undvika tull och moms.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Litet tips är att ta in i beräkningen att om du inte känner första ägaren så finns det risk att den är stulen med allt det innebär.
Sedan ska du räkna på att du bör/måste skaffa ett värderingsintyg om du vill kunna få något från försäkringsbolag vid eventuell förlust/stöld av klockan, detta kostar det med.
Till sist måste jag ställa mig undrandes till att så många Rolex säljs utan cert men det är ren spekulation från min sida.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Frågan är ju varför cert och box saknas. Är den stulen? Har tidigare ägare "tappat" certet så kan man ju fråga sig hur väl han tagit hand om klockan. En såpass ny klocka skulle jag inte köpa utan cert och box. Ju äldre klockan är desto mindre roll spelar det tycker jag.
För att man helt enkelt inte är intresserad av att spara allt. Svårare än så är det inte.
 
Topp