• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Sub vs Breitling Chronomat

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hm...är ju två olika klockor vi pratar här, Rolexen Subben är ju en klassiker, har ett bra andrahandsvärde, är en bra investering om vi snackar pengar här, om du inte ser från den ekonomiska värdet och bara snackar klockor i allmänhet så skulle jag nog säga att Bratten inte är så dum, inger ett litet mer sportigt intryck med sina röda visare, den är även bättre att äga ifall du har tankarna på att ratta ett plan, så, om det inte sitter i degen så tycker jag du skall gå på Breitling Chronomaten, den känns roligare...
 

TouchingEvil

Cartier
Det är väl inte lönt att fråga, vad vi tycker , när du redan har bestämt dig för ett bytte . Jag som många andra skulle aldrig göra det .
Det kan va möjligt att ja bestämt mig, men det skadar väl inte att höra vad ni tycker och få lite mer kött på benen innan affären är klar.
Genom denna tråd så har jag fått veta att jag får alldeles för lite pengar i mellanskillnad
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Som sagts tidigare har vi nog alla sett din bytesannons under en tid, så jag blir lite förvånad när du frågar, eftersom du verkat 100% på att du vill byta i din annons.
Personligen skulle jag inte göra ett sånt byte, p g a andrahandsvärde, samt att jag tycker Subben slår Breitling alla dagar designmässigt. Där subben är klassiskt minimalistisk, är Breitling plottrig och för blank.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Drar iväg från ämnet lite nu. Men varför är det ofta sånt "breitlinghat"? Har märkt det en del här på forumet samt lite varstans. Och många gånger kommer det från rolexägare. Varför är det så? Är breitling så dåligt, eller är det bitterhet för man pungat ut med kanske 20 lök mer för sin rolex?
Hur i h-e kan man vara bitter för att man betalat mer för en klocka man hellre vill äga..?

Kan tänka mig att din post delvis var riktad till mig, jag har ju en Rolex och jag uttryckte även negativa synpunkter om Breitling en bit upp. Själv hatar jag absolut inte Breitling, det finns flera jag kan tänka mig. En beggad Heritage 42a på mesh vore kul, och jag skulle VÄLDIGT gärna äga en gammal vintage kronograf från Breitling. De är onekligen duktiga på kronografverk, och det har dem väl alltid varit.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Det kan va möjligt att ja bestämt mig, men det skadar väl inte att höra vad ni tycker och få lite mer kött på benen innan affären är klar.
Genom denna tråd så har jag fått veta att jag får alldeles för lite pengar i mellanskillnad

Skrev detta till dig även i Breitlingtråden, men återigen:
Sälj Subben och köp Bratten med cash, detta vinner du mest på ekonomiskt :)
Subben bör ju vara relativt lättflippad, och med pengar på handen är det du som sitter i förhandlingsläge och inte säljaren :)
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Känner att jag kan lämna en ganska neutral synpunkt då varken Rolex eller Breitling tillhör favoriterna och jag säger Subben då den tilltalar mig betydligt mer utseendemässigt.
 
Nej, B01. Ett fantastiskt verk.

Ett riktigt bra kronografverk som kommer nära men utan att nå fram till vare sig Rolex 4130 eller Omega 9300; Breitling har t.ex inte kostat på verket en balans som andas fritt (vilket borde vara en självklarhet i prisklassen). Lite märkliga prioriteringar kanske; man har exempelvis valt att stötskydda ankarhjulet men då känns det som att lite jobb (även om det kostar mer pengar) med balansen hellre hade varit att föredra. Minns att WatchTime i ett test av urverket också hade synpunkter på att flertalet kugghjul mellan fjäderhus och balans och även i kronografdelen var väl tunna och ifrågasatte hållbarheten i det långa loppet. Time will tell. Men visst är det en enorm förbättring jämfört med funktionellt omoddade ETA7750, men ska man sälja kronografer för 50k eller mer fungerar inte det längre ens för Breitling-fans så utvecklingen av manufakturkalibrar var nödvändig.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Hur i h-e kan man vara bitter för att man betalat mer för en klocka man hellre vill äga..?

Kan tänka mig att din post delvis var riktad till mig, jag har ju en Rolex och jag uttryckte även negativa synpunkter om Breitling en bit upp. Själv hatar jag absolut inte Breitling, det finns flera jag kan tänka mig. En beggad Heritage 42a på mesh vore kul, och jag skulle VÄLDIGT gärna äga en gammal vintage kronograf från Breitling. De är onekligen duktiga på kronografverk, och det har dem väl alltid varit.
Ja du, många kan va bittra över massa olika saker när tex pengarna inte räcker till. Detta va inte riktat mot dig eller någon annan personligen. Men väljer du ta det personligt så är det ditt val. Va bara en undran som snurrat en del i huvudet och som dök upp nu igen.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Bytes är ibland lite bökigt just när det ska jämnas ut med pengar i någon ledd. Jag tycker chronomat är snygg, tycker nya subbar är lite tradiga. Se till att pengarna är rätt "i mellan" så är det inga konstigheter, bägge klockorna har gjort sina värdetapp redan... 37k för chronomat lät spontant lite lite dock, har dock inte kollat...
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Jag skulle nog sålt suben som många säger. Lätt att sälja sen har du massa chronomater du kan välja mellan helt plötsligt.
Angående om du ska byta eller inte vet bara du. Byt testa ett tag, var det fel kanske det är något annat du vill testa eller gå tillbaks till sub.
 

poormans

Rolex
jag har haft mängder med chronomater, crosswinds och headwinds men alla med bascaliber 7750 valjoux för det kan de flesta urmakare serva utan problem och även om något går sönder så går det att ordna delar till en rimlig peng

det nya inhousverket är säkert bra men lär vara sjukt dyrt att serva

kvaliteten på de jag har haft har varit genomgående mkt bra och har någon strulat så har det varit enkelt avhjälpt med en urverksrengöring
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Byt som du vill, men inte rakt av, det vore ekonomiskt osmart. Men seriöst, forumet är dominerat av Rolex och vi bor i ett "Rolex-land", många här lär spy galla över bytet. Men det är du som ska ha den, ingen annan. :)

Breitling håller en metallfinish och detaljskärpa som är suverän och svårslagen. Jag tycker den är helt klart roligare. Sub är klassisk och jag har ägt ett par, men har alltid flippat de vidare ganska fort då det trots allt känts lite trist med tio grabbar på rad i bardisken med nästan likadana klockor, kändes som en uniform ungefär, något jag faktiskt upplevde en hel del på den tiden man gick ut på krogen. Många spyr nog galla på mig med när jag säger så. Men trots allt är det 99,9% på att jag kommer äga en Sub igen. :)
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Annars så väntar du på att den här dyker upp. :cigar:
image.jpeg
 
D

Deleted member 4412

Guest
Som tidigare nämnts, kräng Subban och jaga sen upp Bratten. Har du redan kommit fram till att du hellre vill ha Bratten så kör..
Två helt olika klockor förutom att de båda är stål-sportisar så jämförelser känns bara onödigt..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg
Nu har jag äntligen chansen att byta min rolex Sub mot en Breitling chronomat.
Måste fråga vad ni tycker om det, vet att jag själv ska känna vad som känns rätt, men vill allmänt höra ers tankar. Ni får gärna sig pros and cons.

Låt rond 1 börja :)
Med tanke på att du bumpat din bytesannonser en miljard gånger så måste du fan byta! :mad:;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sant! 55k om någon vill köpa den :)
Men hallå!?! Har du inte hunnit tänka alls under tiden du bumpat annonsen? Hur kan du komma fram till detta nu efter 100 år? Helt obegripligt.

Vad gäller själva byter hade jag inte gjort det av några enkla anledningar.
1: Bratten är för tjock, subben är tunn.
2: Bratten är för blank för min smak, subben har lagom mycket blanka partier.
3: Länken på Bratten faller mig inte i smaken.
4: Jag har aldrig rattat en skön vridring från Breitling.
5: Subben är lättsåld, Bratten kommer inte vara det.

Å andra sidan är det du som ska bära den, inte jag.
 

m0klos

Breitling
Är just dessa två klockorna jag har. Breitlingen har jag haft längst, är "tooligare", finns ingen situation då jag inte skulle vara bekväm med den. Den följer med på jaktturer, möten och till stranden. Man blir oerhört bortskämd med byggkvaliteten, speciellt länken och "finishen". Dessutom var Breitling före Rolex med 5 års garanti på sitt urverk, så jag är inte speciellt orolig där. Sub-C'en rasslar i länken, precis som om den inte vorit oljad, men plusspoäng för mikojustering i låset. Den är otroligt elegant, men köpet grundade sig i att den håller sig i värde på ett helt annat sätt än för Chronomaten. Tycker också kristallen på Chronomaten med AR'en är milvis bättre än på Sub'en. Breitlingen tilltalade hjärtat, Rolexen hjärnan. Båda går med god marginal innanför COSC. Oavsett vilken så blir man nöjd, men andrahandsvärdet är viktigt att vara införstådd i.
58vpzI8.jpg
 
Topp