• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Submariner 14060M - 6 månaders ägande

Chuck

Patek
2-Faktor
Modellnamn:Rolex Submariner
Tillverkare:Rolex SA
Referens:14060M
Årsmodell:2012
Urverk:Rolex 3130
WR:300m
Allmän beskrivning:Dykarur
Mina intryck:Tidlös klassiker

Förord
Idag har jag och subben 6 månaders jubileum och kände att det är dags att få dela med mig av mina intryck. Först och främst vill jag säga att mitt intresse för klockor är väldigt ytligt men förstår ändå principen av det tekniska : Rotorns uppgift är att skapa energi till fjädern sen rör sig visarna :D Charmen av ett mekaniskt handbyggt urverk spelar givetvis en viktig roll och även kul historia. Men huvudsaken är att uret är snyggt och hållbart. Innan denna klocka har jag haft 2 omgångar PO 42mm, en Submariner 116610 samt en Explorer II 16570 samt en del affordable fabrikat. I dagsläget är jag OWG och min sub har varit med mig varje dag sedan jag köpte den ny i Maj. Då börjar vi!

Första generella intrycket
Denna modell köpte jag "osedd" dvs har aldrig fingrat på den innan utan endast dett den på bild och i skyltfönster. Rent visuellt fick jag ett hårt och kvalitivt intryck, den ser väldigt välbyggd ut. Väl ute ur boxen förstärks känslan av kvalitetsmaterial och precision. Lyckokänsla!
Betyg: 10/10


Förpackning och dokumentation
En ganska bekant förpackning som gör sitt jobb. Den är snygg, modern och luktar väldigt fräscht, dock några minus. Den vita ytterboxen kan ibland bli skadad i kanterna då den är mycket känslig, även för fingeravtryck och smuts. Småtråkigt om man ska köra en unbox med sin nya Rolex hemma i allrummet. Den gröna boxen funkar bra och man kan förvara länkbitar och div tillbehör under kudden. Certifikat och garantiokort är UA, smidiga prylar. Dokumentationen ligger i ett litet fack i locket och det gäller att placera litteraturen rätt annars får du inte upp det igen :oops: Men overall en bra förpackning!
Betyg: 7/10
IMG_8018.jpg

IMG_8022.jpg

IMG_8027.jpg



Boett&urtavla
Boetten är precis så som jag alltid velat ha den. Klassiska luggarna och hålen för bandstiften. När jag hade min SubC störde jag mig hela tiden på kontrast mellan länk och boett. Jag försökte förneka det genom att spegla mig på längre avstånd men det gick inte att förbise, det som gällde var det klassiska formen punkt slut. Och den går hem alltid, oavsett om det är en Explorer,sub eller Milgauss. Lugholsen förstärker ytterligare den klassiska känslan av ett stycke historia trots neosub. Boetten är lagomrepkänslig och hanterar dings mycket bra.
Urtavlan är lättläst dagtid och gör sitt jobb perfekt. Visarna kan tes smala ibland men inget som förhindrar dig att utläsa tiden. Indexen är vacker "glasserad luminova"? i skålar av vitguld och syns bra dagtid.
Avsaknad av datumbubbla gör tavlan mer clean och lättläst vilket jag uppskattar. Luminovan är tillräcklig iaf de första 2-3 timmarna, sen blir den svårläst nattetid vilket är ett stort minus. Här gjorde SubC ett betydligt bättre jobb, men den gröna färgen på lysmassan hos 14060M är inget jag vill byta bort :mrgreen:
Betyg: 8/10
748E72C1-91B1-4D30-AF20-E1AFECCF3F4F-2837-000002228A1DB69C.jpg

193C5FCD-AD60-4E8E-8836-3E1A66C6E76F-3194-000002392009807A.jpg

19FDD1CB-EC07-4089-BCFA-C7A7B2EC6D43-2070-000001A8B5665D2C.jpg




Länk
Länken ett kapitell för sig och ni känner säkerligen igen er: Spotar du en Submariner på någons handled så ser länken extremt tålig och tung ut, Den ger ett massivt och karaktäriskt intryck som bara en Oysterlänk kan göra. Men när man väl fingrar på den så är verkligheten en annan,är man förstagångare finns risk att man blir djupt besviken som jag blev första gången jag fingrade på en 16610 (2008) och får avsmak.
Länken är rasslig, lätt och känns fruktansvärt "burkig". Dock måste man ge den en chans för att känslan förvinner ganska snabbt, länken är stabil och behaglig.Väldigt följsam, har inga skarpa kanter och ingen risk för klämskador finns. Spännet på denna klassiska modell gillar jag skarpt. Fakelänkarna ger en charm och känsla av vintage, precis som det ska vara. Länken är dokumenterat beprövad och trots dess lätthet gör den sitt jobb suveränt. Dessutom slits den fint och ger lagom snygga repor :) Något minus skulle vara "hålet" som man ser i säkerhetslåset i vissa vinklar
Betyg: 9/10

A1936846-57AE-454D-B85A-B295C965DD29-1978-00000159B300DA63.jpg


Urverk&krona
Urverk 3130 är ett sjukt pålitligt urverk ur tidhållningsperpektiv. På en månad så plussar den 4sekunder och då har jag klockan på mig 24/7. Givetvis varierar det från månad till månad men det kronometercertifierade urverket gör sitt jobb galant. Jag provade power reservern utan att skruva upp klockan och mätte upp 47.5H gång i viloläge, perfekt! Det finns uppgifter om att 3130 har den nya parachrom fjädern i vissa sena modeller. Finns en del på internet som lagt upp bildbevis och det återstår till servicen och se ifall även jag fått den fina blå fjädern.
Kronan fungerar bra då jag testat den max 4 gånger, skruvar i fint och vid manuell uppvridning är känslan rätt. Fin dimension på kronan och lagom vass i kanterna :p Vädigt nöjd med de bitarna.
Betyg: 9/10
Internetstulna bilder på parachrom i en 14060M
14060M1.jpg

14060M2.jpg

DSC00936.jpg


Vridring&användning&WR
Dykarringen är traditionell med 60 min gradering. Den klickar väldigt bra och ger en fin känsla.Dykringen är användbar funktion för dykare men även för oss landkrabbor. Matlagning, parkering, mäta krystningar :lol: och mycket annat. Saknade den extremt när jag hade min Explorer II!
Dykringen är i metall och inlägget i aluminium som kan få repor och slitage, fine for me dock. Förhoppningsvis så inlägget bleks med tiden? Greppet är perfekt!
Då det är ett dykarur kan du givetvis bada med klockan. Jag är som sagt en OWG för tillfället och klockan sitter på dygnet runt dvs duschar varje dag med den och vid matlagning får den stå ut med en del plask. Då är det skönt att slippa plocka av klockan samt att den tål i princip alla miljöer. En riktigt tacksam och tålig klocka.
Betyg: 10/10

DSC00770.jpg

BC236AD5-19A4-4427-92B4-89F6FD769D3F-5596-0000048BC4ED3CC5.jpg

648d97fa.jpg

D5333F2B-C832-4B00-BBD7-F348572E024E-4120-000003A2CEA0703F.jpg


Historia
Äger du en Rolex har du förmånen att ha mycket trevlig läsning och fotografisk dokumentation att tillgå. Dess historia som berör allt från den berömda marknadsföringen till alla myter&skrönor är underbar. Submariner är som bekant ett ett av de populäraste klockorna i serien och dess historia sträcker sig ända från 1953. Jag har inte hunnit fördjupa mig i så mycket men slöläser ibland en del och det ser aldrig ut att ta slut. Därför känns det extra kul att äga en NoDate Submariner då eran egentligen tog slut när SubC presenterades. NoDate är det närmsta du kan komma Mqueen och Bond i modern tid vid val av klocka när vi pratar design och materialval. kul :D
Betyg: 10/10

thehunter.jpg

James-Bond-Rolex-Submariner.jpg

1.jpg


Summering
Jag är totalt helnöjd med min klocka. Varför köpte jag inte subben 2008 när jag stod inne hos ADn o klämde med 50000 på kortet? Ja, länken skrämde iväg mig och 7 klockor senare sitter jag ändå med Submarinern idag och är helnöjd. Submarinern är "vanlig" bland oss nördar, den kan ibland kännas tråkig och begäret efter nytt går igång. Det är då man mixtrar med Natoband och pillar med bezel osv för att sedan slänga på länken igen och känna "fyfan vad skönt, nu är man hemma igen" En sub ska ha länk som någon skrev i en Tudortråd.
I längden vinner Rolex och det har jag lärt mig nu. Min sub lämnar inte mig, men det betyder inte att den inte kan bli ersatt av en annan Rolex, men den stannar! tack för mig och nedan följer en serie random bilder. kan se märkligt ut men det var precis sådana bilder jag ville se när jag letade detaljbilder,oredigerade IRL bilder. Wristshots hade man sett 100tals av. Enjoy!
Betyg: 10/10

Cheers :cool:


DSC00903.jpg

DSC00904.jpg

DSC00905.jpg
DSC00907.jpg
DSC00908.jpg
DSC00909.jpg
DSC00910.jpg
DSC00910.jpg
DSC00912.jpg

DSC00913.jpg

DSC00914.jpg

DSC00915.jpg

DSC00916.jpg

DSC00917.jpg

DSC00918.jpg

DSC00921.jpg

DSC00924.jpg

DSC00928.jpg

DSC00929.jpg

DSC00930.jpg

DSC00931.jpg

DSC00932.jpg

DSC00933.jpg

DSC00934.jpg

DSC00936.jpg

DSC00937.jpg

DSC00938.jpg

DSC00939.jpg

DSC00940.jpg

DSC00941.jpg

DSC00942.jpg

DSC00943.jpg

DSC00944.jpg

DSC00945.jpg

DSC00946.jpg

DSC00947.jpg

DSC00948.jpg

DSC00949.jpg

DSC00951.jpg

DSC00952.jpg

DSC00953.jpg

DSC00954.jpg

DSC00955.jpg

DSC00956.jpg

DSC00957.jpg

DSC00958.jpg

DSC00959.jpg

DSC00960.jpg

DSC00961.jpg

DSC00962.jpg

DSC00963.jpg

DSC00964.jpg

DSC00971.jpg
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Jag håller med dig på alla punkter. Första gången jag testade en Sub blev jag lite besviken på länken. Nu gillar jag den.:)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Bra recension! Men det är ju den där rassliga känslan som bidrar till den charmiga känslan, även om jag föredrar 116610LN.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt bra!
Exakt den känslan jag hade med min 16610. Lite rasslig och klen klocka, men vilken klocka det är.

OT: Eth-jack i köket, direkt i väggen?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Grym recension!!! Riktigt kul läsning när det är så seriösa recensioner. Bra jobbat!
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Har en 14060M själv och kan bara hålla med om klockan, mycket trevlig recension! Måste säga att du lyckats misshandla klockan bra på så kort tid, men det är så en toolwatch ska användas :D
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Tack för att ni tyckte om det gott folk!

Submarinern får tåla en del på helgerna när pappa ska riva motorn på V70 bland annat :D

Ha en trevlig lördagskväll på er!
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Mycket trevlig läsning.
Håller med till 100% ang länken. Första kontakten med min 14060 var tveksamhet på äkthet!
Tänkte, Detta kan ju inte stämma! Skranglig och vek. Vilket jag älskar nu.
Men sen kom jag från en Omega Po, och innan det en SMP så det är ju inte så konstigt att man reagerar.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Vilken härlig bump gubbar, bucket kontot blev överlastat och bilderna fimpades tyvärr.

Måste säga att jag saknar subben hårt nu när denna tråd dök upp! Skrev då att den aldrig skulle lämna men ack vad fel man har...

Kärleksförklaring var bara förnamnet :)

Cheers Chuck
 

ranepaj

Omega
Det du sa om att den kan verka vanlig och tråkig var väldigt träffande. För ett par månader sedan kunde jag inte förstå hur en vettig människa kunde gå ut o lägga 60k på en Submariner, eller en Rolex för den delen. Sen hände det nåt, med tiden blir den väldigt lockande!

Vi alla vet ju att ha-begäret varierar från månad till månad, men nu står en Submariner högst upp på önskelistan.

Grattis till en fin klocka! Har du kvar den ännu? :)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Köptes av en läkare som gav den till sin fru, hon behövde en beater skrev han :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

n1tro

Panerai
Har haft sub-c no date men det funka bara inte. detta är suben man ska ha om man ska ha en stålsub. nu sitter en 14060M 2012 random på handleden och jag kommer aldrig sälja den, om jag inte behöver pengarna. aldrig! :D
 
Topp