Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolex Submariner 1680 Red genom tiderna

Diskussion i 'Vintage' startad av k0ltrasten, 11 maj 2014.

  1. k0ltrasten
    Trådstartare

    k0ltrasten Soy un culebra!

    Inlägg:
    6.526
    Förord:
    Efter att ha läst max fantastiska tråd om Rolex Submariner 5513 genom tiderna och samma med Jibe tråd om Rolex Explorer II så inspirerade det mig till att skapa en liknande tråd om Rolex Submariner 1680 Red då jag nyligen har införskaffat mig en.
    Jag kommer att använda mig av ett liknande upplägg som i de tidigare trådarna, för att underlätta överskådlighet och hålla ett mönster i denna typ av trådar. Största anledningen till att jag gör denna tråd är för att eventuellt hjälpa andra som är på jakt efter en 1680 Red, och att slippa leta upp all information själv :)

    Innehåll:
    1. Introduktion
    2. Snabba fakta
    3. MK I - MK VII
    4. Urverk
    5. Date-wheel
    6. Boett
    7. Twinlock- och Triplockkronor
    8. Länkar

    1. Introduktion
    1680 producerades från 1969 till 1978, men det var inte alla som hade röd text på tavlan, det som utmärker en 1680 Red, RödSub, Red Submariner etc som den kallas. För enkelhetens skull så är det bara vissa serienummer som kom med Röd Submariner-text på tavlan, närmre bestämt mellan 2.07M till 4.0M (dock råder det lite delade meningar och info om hur högt de verkligen fanns med Röd text. Vi kommer behandla det senare. 1680 är mer eller mindre en uppgradering av den tidigare 5513, största skillnaden är att 1680 har datum, vilket 5513 inte har.

    2. Snabba fakta
    Bredd (exkl krona): 40mm
    Längd: 48mm (kan säkert variera lite)
    Höjd: ca 14mm (4mm glas)
    Bredd mellan luggarna(bandbredd): 20mm
    Glas: Plexiglas, kallat tophat
    Bezelilägg: Ytterdiameter 36,55mm, innerdiameter 30,30mm (samma storlek för 5513, 5512, 1665 och 1680)

    3. MK I - MK VII

    Summering över de olika utgåvorna på tavlan, och ungefärliga serienummer-omfång

    Mark I (Meters First) 2.07M to 2.2M

    Mark II/III (Meters First) 2.2M to 2.45M

    Mark IV (Open “6” Feet First) 2.45M to 3.?M

    Mark V (Open “6” Feet First) 2.?M to 3.?M

    Mark VI (Closed “6” Feet First) 3.?M to 4.0M

    Mark VII (Vit text) 4.0m to 7M+

    Mark VIII (Luminova) Red Sub Service Dial

    Som sagt så är ovan omfång ungefärligt, som vi vet sedan tidigare så var Rolex inte så hårda när något började/slutade, utan det kan glida lite.. Men över lag så skulle jag inte köpa en 1680 med serienummer 3.1M om den har meters first-tavla.. Inte heller en 4.1M med Röd text på tavlan.

    Rödsubbar är ovanliga, men det finns även rödsubbar som är mer sällsynta, nedan presenteras lite info om vilka som är vanligast etc.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Källa: (1)

    Ovan info ska väl tas med en nypa salt, men det ger ändå en bra förståelse för hur pass ovanliga de olika utgåvorna är.


    MK I - meters first

    mk1-c.png

    mk1.png

    • Röd text tryckt ovanpå vit text
    • Avlång stängd 6a
    • Långt och kurvigt "F"
    • Distinkt font

    MK II - meters first

    mk2-c.png

    mk2.png

    • MK II fanns samtidigt som MK III
    • Svart eller brun tavla
    • Röd text tryckt ovanpå vit text
    • Öppen 6
    • Tunnare font
    • Längre "F" än MK III

    MK III - meters first

    mk3-c.png

    mk3.png

    • MK III fanns samtidigt som MK II
    • Svart eller brun tavla
    • Röd text tryckt direkt på tavlan.
    • Öppen "6"
    • Tjockare font än MK II
    • Kortare "f" än MK II

    MK IV

    mk4-c.png

    mk4.png

    • Röd text tryckt på vit
    • Distinkt öppen "6"

    MK V

    mk5-c.png

    mk5.png

    • Röd tryckt direkt på tavlan
    • Halvstängd "6" om man jämför med MK IV.

    MK VI

    mk6-c.png

    mk6.png

    • Röd text tryckt på tavlan
    • Stängd "6"
    • "S" är mer rundat än tidigare, som var mer raka.

    MK VII
    Servicetavla, enklast att urskilja genom att de har lume, och att det står endast "SWISS" längst ner på tavlan.

    [​IMG]



    Precis som många andra vintage Rolex så är tavlan en av de delar som tingar dess värde, en ovanligare tavla är dyrare, en tavla med tendenser att bli bruna är dyrare än en som är svart... Priserna på en tavla varierar kraftigt, och kan dessutom vara svåra att få tag i. Men räkna med några tusen dollar för en tavla i vettigt skick. Boetten är också en del som påverkar, mer om det senare.

    Något som också påverkar pris är hur patinerad tavlan är, och när man tittar på dessa exemplaren så tycker jag det viktigaste är att hitta ett objekt där allt mer eller mindre matchar färgmässigt, vissa nyansskillnader är okej, men ser tråkigt ut med helt nya visare om tavlan har en nivå 3-ton (enligt nedan). Det är något, som i min värld påverkar priset.

    [​IMG]
    0-6 skala på färgerna, för att få en hum om det, varav de två sista är simulerade, dvs inte äkta patinering.


    Då tavlan tingar ett väldigt stort värde är det därför viktigt att kontrollera, helst med lupp för att se eventuella brister, som man kanske inte annars ser med blotta ögat, titta efter så att tavlan är hel och fin, att den inte tappat lume, eller är sprucken. Leta även efter eventuella missfärgningar, vilket brukar vara väldigt enkla att se.

    I dagsläget finns det även en hel del fejkade tavlor, det är något man bör man vara uppmärksam på, det finns en hel del tells på dessa, men det är inget som jag tänker gå in på.
    Om man har hittat ett objekt och man ser att allt stämmer överens, serienummer inom rätt range av vad tavlan är, och att de andra delar vi gått igenom, så är den antagligen riktig, men man bör ändå vara medveten om att det finns fejkade tavlor.

    4. Urverk
    Precis som många av sina syskon, så drivs 1680 av ett modifierat 1570-urverk från Rolex, Cal 1575, ett verk som slår 19800bph. Något att lägga på minnet är att urverket är stämplat 1570.

    [​IMG]

    När man är intresserad av att köpa en 1680 så bör man alltid få uppgifter gällande servicehistorik, är servicehistoriken okänd, så hade jag bett om ett gångtest, för att få en liten uppfattning om hur den mår, men hade därefter ändå lämnat in på service, utan att byta några synliga delar, eller polera boetten..


    5. Date-wheel
    Datumhjulet på en 1680 ska ha en silvrig bakgrund, öppen 6 och 9a, men stängd 6a på 26, enligt nedan bild.
    Wheel7.jpg


    Det finns datumhjul som passar, som har helt vit bakgrund, men detta är något man skall undvika.
    (4)

    6. Boett
    Efter tavlan, så är boetten det som spelar in stort gällande pris. Jag är ingen mästare på just poleringen, men för att få en uppfattning så tingar en helt orörd boett högre värde än en polerad, och tyvärr är det långt ifrån alla som kan konsten att återskapa en polering som liknar originalet.
    Men precis som med alla boetter så ska man titta efter att luggarna har ungefär samma tjocklek. Det är med stor sannolikhet att caset har fått sig minst en polering.

    Några av grejorna man ska ta en titt på är:
    1. Serienummer och Ref-nummer, dessa ska vara synliga, antingen med lupp eller för blotta ögat.
    2. Luggarna ska inte vara för tunna, och vara ungefär lika tjocka.
    3. Kronskydden ska inte vara för tunna, och helst inte ha blivit polerade till någon annan form än original.
    4. Rost, kontrollera att det inte finns rost på och i boett

    Boettlocket på Rödsubar mellan 2M serie upp till 3.4M var stämplade med datumkod, började på "II 69" och slutade med "II 72". Någonstans i 3M-rangen så slutade man med datumkod på boettlocket. Så någonstans runt 73 och framåt, så slutade man med stämplade boettlock. Service-lock hade inte heller några stämplar.

    7. Twinlock- och Triplockkronor
    max och Jibe går igenom skillnaderna bra gällande Twinlock och Triplock-kronor, så jag går bara in på vilka som satt mellan vilka år.

    De som har lägre serienummer än 3.xM levererades med Twinlock och över 3.xM levererades med Triplock-krona, men vanligt är att de någon gång i tiden blivit uppgraderade till Triplock-krona när dessa introducerades.

    Mitt exempel, som är en 3.3M har en twinlock-krona, och det gör det lite roligare att den har original kvar, men personligen kommer jag inte våga bada med min då det känns onödigt att riskera det med tanke på vad som kan ske. Finns exempel på att klockan inte varit tät och har skadat tavlan, och som sagt så är dessa inte direkt billiga, eller lätta att hitta.

    8. Länkar
    Vad jag vet så finns det två olika länkar som såldes med 1680.
    Rolex 9315 och 93150

    9315 är en vikt länk, dvs är varje länkbit en vikt plåtbit, enligt bild. End links ska vara stämplade med antingen 280 eller 380. De tidigare 9315-länkarna som är "patent pending" är ovanligare och därmed dyrare, dessa är stämplade mellan 67 och 70 och har texten "Pat Pend" stämplat i dykarextension.
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    93150 kom någonstans runt 1972 och har solida länkbitar, men inte solida end links (som dagens länkar har). End links på dessa ska vara stämplade 580.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]


    Det finns flera länkar som passar, men enligt vad jag lyckas hitta så såldes de med dessa två.

    Min personliga åsikt är att det är kul att ha originallänken till klockan, men jag bär hellre den på en 93150, dels för att de är bekvämare, men också för att 9315 börjar bli dyra och svåra att hitta i fullängd.



    9. Bezelinserts eller Ilägg
    Precis som 5513 så är bezel roterbar i bägge riktningar, men har en fjäder som låser bezel. Man måste därför trycka ner bezel lite för att kunna rotera den. Det finns massor olika ilägg/inserts som passar 1680 och 5513, och vad jag vet så levererades de med de som kallas "fat font", vilket det finns olika upplagor av, dvs olika tjock text. Detta är något som på senare tid har blivit väldigt dyra, speciellt om de är blekta. Inserts är relativt enkelt att byta, men bra att ha i åtanke på att ett blekt tingar ett högre värde än ett serviceinsert.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Serviceinsert, andra från höger (har tunnare text, jämfört med de andra)

    Det är inte ovanligt att ett faded insert säljs för ungefär 1000USD.



    Detta inlägg är tänkt som en liten guide, och har tagit sin lilla tid att skriva ihop. Det finns säkert massor av grejor som jag har missat, så feel free att fylla på med info, eller rätta mig om jag har fått något om bakfoten.
    Precis som alltid med Rolex så finns det inga exakta gränser, så ta det med en nypa salt..


    Vill tacka för att ni läst igenom tråden och om ni inte har läst max tråd om 5513 och Jibe tråd om 1655 så gör det!

    http://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-5513-genom-tiderna.6090/
    http://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-ii-1655-genom-tiderna-en-sammanfattning-hyllning.23056/



    Källor:
    1. http://www.doubleredseadweller.com/watch-info/red-sub/untitled.html
    2. http://en.wikipedia.org/wiki/Rolex_Submariner
    3. http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=87758
    4. http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=163975
    5. http://www.horologist.com/rolex_crown.htm
    6. http://www.doubleredseadweller.com/watch-info/red-sub/
    7. http://revo-online.com/the-evolution-of-the-red-rolex-submariner-with-date-ref-1680/
    8. http://www.newturfers.com/vb/showthread.php?p=69504
     
    Teletomte, Joakim, nissehult och 59 andra gillar detta.
  2. vaniljglass

    vaniljglass Nisse på lagret

    Inlägg:
    8.298
    Från:
    Göteborg
    Snyggt! :)

    Mycket bra att du inte presenterar statistiken och serienumren som ren fakta. Det är ju omöjligt att veta exakt.
     
    Fabian och k0ltrasten gillar detta.
  3. The Pell

    The Pell Stadsbo

    Inlägg:
    266
    Från:
    Göteborg
    Tack för nedlagd tid! Grymt!
     
  4. aleks

    aleks Friends of KS

    Inlägg:
    3.801
    Grymt jobb, tack!
     
  5. Feskarn

    Feskarn Kingen av Feskekörka

    Inlägg:
    5.156
    Från:
    Göteborg
    Snyggt! Riktigt tung post! ;)
     
  6. Mw79

    Mw79 Friends of KS

    Inlägg:
    2.361
    Från:
    Stockholm
    Tackar!
     
  7. Omen

    Omen Goldmember

    Inlägg:
    9.365
    Vilket berömvärt arbete, tack!
     
  8. meo_swe

    meo_swe Biskop

    Inlägg:
    2.644
    Läsvärt! Räddning i bakfyllan:)
     
  9. Fabian

    Fabian Manboy

    Inlägg:
    4.553
    Från:
    Stockholm
    stort tack för en gedigen guide! kul med lite extra info.
     
  10. StarMan

    StarMan Friends of KS

    Inlägg:
    5.288
    Från:
    Västerbotten
    Bara att lyfta på hatten, bra jobbat!
     
  11. Fixoflex

    Fixoflex Friends of KS

    Inlägg:
    5.305
    Från:
    Småland
    Bra guide! Tack för allt jobb!

    Vet man varför rolex använde röd text på vissa exemplar?
    Var det endast estetiskt eller fanns det en funktion!
     
  12. Mr_Jonas

    Mr_Jonas Friends of KS

    Inlägg:
    2.758
    Från:
    Göteborg
    Nice! Nu har jag lärt mig något nytt idag. Tackar för en bra post
     
  13. Bomier

    Bomier Friends of KS

    Inlägg:
    1.845
    Från:
    Bangkok
    Fantastiskt!!! Tackar så jätte mycket för du har lagt ner tid att sammanfatta detta. :)

    Mvh
    Micke
     
  14. konkas

    konkas Friends of KS

    Inlägg:
    2.855
    Stort!
     
  15. JS

    JS Friends of KS

    Inlägg:
    10.510
    sweet kolis!
     
  16. Scaramanga

    Scaramanga Friends of KS

    Inlägg:
    7.620
    Från:
    Norrland
    Strålande. Tack då mycket!

    Bra referens att plocka fram den dagen en röding ska införskaffas :)


    Skickat från min Commodore 64
     
  17. Bawkins

    Bawkins Stadsbo

    Inlägg:
    445
    Väldigt lärorikt inlägg! Stort tack för att du bemödar dig jobbet! :)
     
  18. Obeedoobe

    Obeedoobe Friends of KS

    Inlägg:
    852
    Från:
    Snåland
    Kanon med denna typ av trådar! Grymt jobbat!

    Mvh
     
  19. garfield

    garfield Friends of KS

    Inlägg:
    2.094
    Mycket bra post. Hade inte tidigare satt mig in i vintage-subbarnas värld. Ska läsa de andra trådarna du nämner med mycket intresse också. Stort tack för bra jobb!
     
  20. Jacob

    Jacob Friends of KS

    Inlägg:
    4.250
    Sweet! Guldguide!
    Ska nörda ner mig mer i den ikväll. Och sannolikt flera andra kvällar. :)
     
  21. paradis

    paradis Friends of KS

    Inlägg:
    3.755
    Från:
    Malmö
    Fantastisk ,jätte bra jobb du har lagt ner på detta, tack......:) Gillar bäst ,Mk I, II ock Mk IV ..........
     
    k0ltrasten gillar detta.
  22. viktor.stefansson

    viktor.stefansson Stadsbo

    Inlägg:
    346
    Från:
    Sandviken
    Kanonjobb att sammanställa all fakta! Tack så mycket!
    Enda problemet är att man blir sugen på att köpa en röd.
     
  23. theargonaut

    theargonaut Friends of KS

    Inlägg:
    8.683
    Från:
    Sthlm
    Snyggt jobbat! Stort tack för det!
     
  24. Davvan

    Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

    Inlägg:
    4.925
    Från:
    Fettefleur......
  25. k0ltrasten
    Trådstartare

    k0ltrasten Soy un culebra!

    Inlägg:
    6.526
  26. Davvan

    Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

    Inlägg:
    4.925
    Från:
    Fettefleur......
    Saken är att jag missade det totalt....ber ödmjukt om ursäkt som sig bör när man....dvs jag....har fel!
     
    k0ltrasten gillar detta.
  27. k0ltrasten
    Trådstartare

    k0ltrasten Soy un culebra!

    Inlägg:
    6.526
    No hard feelings! :)
     
  28. Jibe

    Jibe Stadsbo

    Inlägg:
    254
    Från:
    Skåne
    Grymt bra! Ser gärna att vi bevarar upplägget i dessa Genom tiderna-trådarna och att det skrivs mer sådana! :)
     
    paradis och k0ltrasten gillar detta.
  29. Anfield

    Anfield Borgare

    Inlägg:
    904
    Grymt bra läsning !
     
  30. wundlander

    wundlander Friends of KS

    Inlägg:
    3.705
    Från:
    Stockholm
    Bra sammanställt. Tumme upp!