• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Submariner 1976?

break out

Omega
Jag har funderingar att hitta en årsklocka till mig när jag blir 40 nästa år och har därför funderingar på en Rolex Submariner från 1976. Jag har dock svårt att hitta någon från detta år. Är 1976 ett år då produktionen var låg eller vad beror det på att just 1976 verkar vara svårt att hitta?
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Och på HQ Milton så hittar jag bara sålda GMT och Tudor när jag söker på -76.
Måste ju finnas en anledning?

Det var väl -76 som de gick över till Maxi dials?
Kan det ha något med saken att göra? Att det var en begränsad produktion det året då de var ett skifte av tavlor?
 

break out

Omega
Tack för ditt svar. Ja något borde det ha varit för jag har också sökt en del men bara hittat någon enstaka som är redan är såld. Priserna har också varit ganska så höga (även om jag ännu inte har full koll). Någon mer som har någon teori?
 

Brogren

Cartier
Läste lite i tråden som nämndes av @Matts här ovan.
Rolexforums skrev:
I emailed one of the most known vintage Rolex dealers (Interview of him on Hoodink@@)with a request to find me a 1976 5513. Here is his reply.

"4,4XX,XXX serial are all replacement cases and I can't recall every finding a 5513 off the top of my head from that SN range. That being said, watches are made in batches by Rolex, so quite possibly none fall in that range."

This is the correct answer.. Just like during 2009 recently there were no new serial prefixes released.

Internet charts used to find a "1976" will give you false information. Charts are interpolations of a few numbers reported throughout the years, then they are simply filled in by guessing.. It is likewise guessing to state that "Rolex must have sold only a few that year".

Rolex stamps cases or allocates numbers to cases, then they are tossed into a warehouse until needed. There is no real way to "know" when a watch was actually manufactured as Rolex has never released that information..

Regarding the 4.4xxxxx numbers and 4.7xxxxx numbers, since those were allocated as replacement case numbers, Rolex would have skipped over that entire range during a production run, so for your target year you will need to look earlier or later (do some math, discounting the notoriously innacurate charts) and then feel comfortable that you did your best research and found your "tgarget" watch.. :cheers:
Rolexforums skrev:
When I bought my 1680 I was told it was a 76-77. Serial is 5067xxx. What makes me wonder if it could be a 76 is that it came with the original C&I rivet which is stamped 76. Every other Rolex or Tudor ihave owned the clasp date lined up with the case serial date.

Så ditt bästa tips är att söka efter en Sub med serienummer 4.7xx.xxx till 5.xxx.xxx verkar det som.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Samma med 1975, mkt ovanligare än tex 74 och 77. Gissar på oljekrisen......lågkonja.....
 

Brogren

Cartier
Strax över 5.000500 så blir det 1977
Enligt tabellerna ja. Dock så stämmer ju inte det enligt rolexforumposten jag postade ovan. Vad jag förstår är inga tabeller eller dessa uppgifter bestämd fakta.

"Charts are interpolations of a few numbers reported throughout the years, then they are simply filled in by guessing."

Enligt dessa tabeller så är 4,539,000 till 5,006,000 gjorda 1976 vilket inte stämde enligt posten. "4,4XX,XXX serial are all replacement cases"
Läste du ens mitt citat i mitt inlägg?
 
Topp