• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Submariner 5513 genom tiderna

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Möe att hålla reda på! Det vore kul att se en post med olika versioner av patinerade Rolex-urtavlor. Jag har hört talas om california dial, spiderweb dial, starburst (?) dial och kanske något mer.
 
  • Like
Reactions: max

max

Dancing Queen
Möe att hålla reda på! Det vore kul att se en post med olika versioner av patinerade Rolex-urtavlor. Jag har hört talas om california dial, spiderweb dial, starburst (?) dial och kanske något mer.
Jo, spider dial finns ju redan med här och den enda andra som har med 5513 att göra som jag kommer på är nog "Tropic" vilket kommer från att tavlan blir mörkbrun om den används många år i tropikerna med extrem luftfuktighet, solljus och värme. Tropic kan även syfta på plexiglaset som för 5513 heter just "Tropic 19", skall lägga till lite sånhär info med tiden är det tänkt.

På todolist har jag just nu:
  • Mer info om urverken
  • Plexiglas
  • Tropic
  • Bezels
  • Bättre bild på feet first utan maxi och så skall jag ta en bättre på maxi V
Tar tacksamt emot tips på bra informationskällor.

Här kommer ett exempel på en tropic dial iaf:
5513%201794936%20012.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Här var stardust-tavla som jag försökte referera till tidigare. Annan modell på klocka dock.
8-2_zpscb3b1bac.jpg
 

David

Bödeln
Du är hjärtligt välkommen att peka på luckor och motsägelser dels för att belysa dem och dels så att jag kan arbeta för att täppa igen så gott det går :)

Nej du, den där går jag inte på igen. Då blir det inget mer gjort den här månaden. :)

Desto djupare man gräver desto mer förvirring uppstår :D

Jag är nyfiken på hur mycket Rolex skulle hjälpa till om de ville. Jag misstänker att det är så att de inte har någon koll själva.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Såna här tunga poster är ju guld i mun, hoppas vi kan få fler såna

(eller så får man själv knåpa ihop en... :angel: )
 
  • Like
Reactions: max

_robban

Cartier
2-Faktor
Gymt bra av dig att sätta samman allt detta är ett pussel med alla varianter och passande länkar

Sitter själv med en pre-comex ifrån '77 som då är ytterligare ett avsteg och finns säkert en många många fler
 
  • Like
Reactions: max
C

China

Guest
Som sagt, det har sina sidor att försöka sålla bland många gånger motsägelsefull information och sålla i ryktesfloran. Tummen upp för en mycket bra sammanställning.:)

Det finns en del varianter på armband och spännen, beroende på importskatter i främst USA och en del Sydamerikanska länder. En kvalificerad gissning är att det finns en rad olika tillverkare fram till 2005 då Rolex öppnade sin egen anläggning för tillverkning av armband. Lite trist att Rolex själva inte öppnar arkiven och svarar på frågor om sin tidigare produktion/underleverantörer, men lite att gräva i om man är nyfiken.;)

http://www.ofrei.com/page1327.html

http://gator1088.hostgator.com/~mwr/forums/showthread.php?t=10576
 
  • Like
Reactions: max

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mycket intressant! Tack för en mycket trevlig sammanställning, nu blir man sugen att ge sig in i jakten på en grym 5513! :)

Mvh
Micke E
 
  • Like
Reactions: max

Tommytvigg

Cartier
Tack för en fantastisk lektion 5513, så jäkla intressant! Poster som den här lyfter verkligen forumet.

Mvh
 
  • Like
Reactions: max

Per

Björklövens finest
2-Faktor
..sjukt bra inlägg..
Super!

Grymt max :)

Detta kanske kan hjälpa angående inlägg:
http://www.network54.com/Forum/2075...ill's+Insert+Post-+Pic+Heavy-+Please+comment!

Gällande sista gilt-tavlorna så tror jag att Bart satt parallellt med den andra versionen till 1.5xx. Vågar dock inte sätta något på det men det är iaf det jag hört.

Gällande rivet-länkar så är 80 ends för sub och 58 för gmt. 58:eek:rna är lägre och ser ihoptryckta ut på en sub.

Fanns square corner guards bara på 5512? Annars är de galet roliga. :)

Fortsätt så här. Uppskattar verkligen att lära mig mer i ämnet.
 
  • Like
Reactions: max

max

Dancing Queen
Super!

Grymt max :)

Detta kanske kan hjälpa angående inlägg:
http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1363127528/Update to Bill's Insert Post- Pic Heavy- Please comment!

Gällande sista gilt-tavlorna så tror jag att Bart satt parallellt med den andra versionen till 1.5xx. Vågar dock inte sätta något på det men det är iaf det jag hört.

Gällande rivet-länkar så är 80 ends för sub och 58 för gmt. 58:eek:rna är lägre och ser ihoptryckta ut på en sub.

Fanns square corner guards bara på 5512? Annars är de galet roliga. :)

Fortsätt så här. Uppskattar verkligen att lära mig mer i ämnet.
Tack så mycket Per! Har tagit bort 58:eek:rna som alternativa och skrev till ang gilttavlan, skall försöka leta reda på infon ang detta!
Tack även för bezeltråden, skall grotta ner mig i ämnet och komplettera.

Ang square crown guard så skall det endast ha funnits på 5512 vad jag vet. Riktigt snygga!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tack så mycket Per! Har tagit bort 58:eek:rna som alternativa och skrev till ang gilttavlan, skall försöka leta reda på infon ang detta!
Tack även för bezeltråden, skall grotta ner mig i ämnet och komplettera.

Ang square crown guard så skall det endast ha funnits på 5512 vad jag vet. Riktigt snygga!

Har sett flera långa coronets i intervallet 1.4-1.6 samtidigt som unge herr simpson också syns i detta intervall. Känns iaf gångbart för mig. Dessa sena gilts ska sedan ha sk long 5-bezelinlägg.
 
  • Like
Reactions: max

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Tack för denna tråd! Är som sagt på jakt efter en 5513 eller 1680 och det är då man uppskattar sådan här trådar! :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Sorry, hostade så jag råkade trycka på skicka innan jag var färdig, se editerat inlägg ovan :D
Vet inte om jag missförstår men det är samma till 5512, 5513, 1680 och 1665. Font skiljer sig på när de lämnat fabrik. Tudor använder samma på sin svarta subbar.
 
Topp