Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolex Submariner, fake? (bilder)

Diskussion i 'Diskussion' startad av newstick00, 22 januari 2015.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. newstick00
    Trådstartare

newstick00 Bonde

Hej!

Jag har precis kommit över en Rolex Submariner 116610 men börjar tvivla på dess äkthet. Jag kan börja med att säga att jag köpte in klockan här på forumen, men det var från en privatperson. Cert, innerbox (grön Rolex), tagg, instruktionsböcker etc ingick. Däremot tycker jag inte att certifikatet ser 100% ut, bl.a så framgår det av certifikatet att modellen är 16610, men så vitt jag vet är det en 116610 jag har på armen. Klockan är köpt 2012 men skall vara från 2011.

Jag kommer att ta klockan till min AD för verifiering men tänkte först fråga er, utifall att den är uppenbart oäkta. Saker som får mig att tvivla klockans äkhet; Glas och bezel reflekterar väldigt mycket, inte alls lika klar som exempelvis min Planet Ocean. Serienummret på klockan börjar med en siffra (totalt 8 siffor/bokstäver), borde inte serienumret börja med en bokstav? Vid ROLEX ROLEX ROLEX texten på insidan så finns det en Rolexkrona klockan 12, den centrerar inte med sekundmarkeringen (se bild). Rolexkronan som är graverad på kronan står inte klockan 12 (rakt upp) när kronan är helt inskruvad (det kanske den inte måste göra?)

Några tankar och funderingar?

Tack på förhand!

Mille79 gillar detta.
  2. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Vem sålde den? Annons?

3. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fy fan, det låter illa. Kan tyvärr inte avgöra äktheten men en titt hos AD låter vettig och borde väl egentligen ha skett tidigare. Minns inte att det har varit någon 116610 till salu nyligen, kan du länka till annonsen?

4. newstick00
    Trådstartare

newstick00 Bonde

Jag har inte köpt den via annons.

5. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Men du har väl inte heller haft en WTB ute? Hur fick ni kontakt?

6. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården

Vem var då säljaren?

7. newstick00
    Trådstartare

newstick00 Bonde

Nu frångår vid diskussionen en aning. Säljaren är för mig mer eller mindre okänd bortsett från att jag har dennes uppgifter, jag tänker inte svartmåla personen i fråga men det är ingen som hänger här på forumet så vitt jag vet.

Försök besvara mina frågor istället. Måste den graverade Rolexkronan stå rakt upp när kronan är inskruvad i botten?

8. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Nej, det varierar från klocka till klocka hur den sitter inskruvad.

http://klocksnack.se/threads/rolexmärket-på-kronan-när-det-helt-inskruvat.22125/

tobmagn gillar detta.
  9. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Menar du måntro "inte" när du skrivit in i den citerade texten.

10. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Jag kan inte avgöra någonting men är intresserad av hur detta utspelar sig

gruby gillar detta.
  11. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Nej

12. David

David Bödeln

Nej. (Förutom om du har en Sky-Dweller.)

Med reservation för att jag inte har en Sub framför mig och bilderna inte är superskarpa tycker jag inte att den har de vanliga uppenbara fejk-indikatorerna. Däremot är det något som inte är riktigt rätt med formen, särskilt visarna och vridringen, och den ickecentrerade gravyren är förstås olustig. Dessutom är borstningen helt fel, eller så har den fått en riktigt dålig polering.

Vad är det för ROLEX-text som tycks speglas i glaset strax under klockan tolv till ett?

Nej, serienumret är korrekt, det är sjusiffriga (i alla fall vad 116610 beträffar) som måste börja med en bokstav. Däremot är certet uppenbarligen fel.

13. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    116610 har keramisk ring och 16610 har inte det. Står det på certet sistnämnda fast det är keramisk ring så är något fuffens.

till att börja med..

yonsson gillar detta.
  14. newstick00
    Trådstartare

newstick00 Bonde

Helt riktigt! INTE här på forumet.

15. legshot

legshot Torpare

Från:
    Mörkret
    Självklart ska kronan på ringen inne vara centrerad med sekundvisaren, kan dock vara så att någon hamnat snett av någon anledning som jag låter vara osagd. Du kan ta av länken och se om serienummer och referens stämmer överens med certer. Serienumret är mellan bandhornen vid 6:an och ref vid 12:an. :) Får en dålig känsla om den men hoppas jag har fel!

Kson gillar detta.
  16. Joakim Svensson

Joakim Svensson Friends of KS

Från:
    Småland
    Första intryck är att det är en fejk, tyvärr.
    Förutom de fel du nämner om cert och annat så är pärlan helt fel, caset ser fel ut, skall vara mycket vassare fasningar vid t.ex bandhornen, finishen på vridningen ser för dålig ut, "guldet" på minut och sekundvisare tar för mycket yta av visarna.. Detta är några fel jag ser just nu. kan ta lite bilder på min för jämförelse.

Att koronan ej är fixerad när den är inskruvad spelar ingen roll, det är dem sällan.

17. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Den etsade kronan på glaset vid kl 6 syns väldigt tydligt på sista bilden vid dåligt ljus. På en äkta måste man ha väldigt starkt ljus och en viss vinkel för att kunna se.
    Hur mycket köpte du klockan för?

J86A gillar detta.
  18. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tycker också den syns för mycket, hittar inte ens min när jag kollat som en dåre nu senaste fem minuterna. Hm..

J86A och Ninen79 gillar detta.
  19. newstick00
    Trådstartare

newstick00 Bonde

Jag tror iofs inte att det är kronan du ser utan en reflektion från kl6 markeringen. Priset vill jag inte nämna, men mitt emellan billigt och drygt ;)

20. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Tyvärr ser den inte helt 100 ut men svårt att avgöra 100%

Hittar du den etsade rolexkronan i glaset?

Jämför Femman i femtio på ringen. Även andra siffror ser ut att ha annat snitt. Tvåan tex..
    Rolexkronan i ringen sitter exakt på min.

Tycker du skall ta den till AD för utlåtande

image.jpg image.jpg

Kan du lägga upp bild på cert?

Gummo gillar detta.
  21. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    Intressant. Den är väl möjligtvis den ingraverade kronan samt finishen på caset som jag tycker ser skumt ut... Men vem vet, kanske bara är dåliga bilder?

MJ24 gillar detta.
  22. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Tråkigt att vara efterklok och tråkigt ifall du blivit blåst. Men ifall man inte kan vara 100% säker när man själv bedömer klockan, låt AD göra det innan köpet genomförs.

eriksson850 och Compiss gillar detta.
  23. newstick00
    Trådstartare

newstick00 Bonde

Jag hittar rolexkronan i glaset om jag tittar i vissa vinklar med ljus. Jag tycker bezeln skiljer sig, din har tydligare grepp.

Jag får ta klockan till AD.

24. Joakim Svensson

Joakim Svensson Friends of KS

Från:
    Småland
    Bilder för jämförelse.
    EDIT: Såg precis ett till fel, det skall finnas ett litet mellanrum mellan vridning och boett, så att vridningen fjädrar upp när man trycker ner den. Ser inte detta på din.

25. morrism

morrism Friends of KS

Beklagar, men den där är fake. Vridringen var det som avslöjade för mig.

christian-h och Aquaracer2 gillar detta.
  26. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Ja gör det, hoppas verkligen den är ok!

Tycker också att din boett ser lite konstig ut, kan dock inte sätta fingret på vad det är.

Hade du möjlighet att lägga upp cert så gör gärna det. Vilken AD står som säljare?

27. newstick00
    Trådstartare

newstick00 Bonde

Jo, men det är svårt när man bor X antal mil ifrån. Jag har givetvis varit i kontakt med säljaren och han står på sig att klockan är helt äkta. Det värsta är om han har blivit blåst och av misstag blåst mig, jag är rädd att så är fallet.

28. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm
    Fake. Utöver redan nämda tells så ska den graverade kronan på innerringen vara högre än typsnittet och självklart centrerad. Pärlan ser lite för platt ut.

Edit: typsnitt på vridringen är off. Speciellt 10:an.

29. CarlV

CarlV Stadsbo

Från:
    Höganäs
  30. newstick00
    Trådstartare

newstick00 Bonde

Säljaren säger sig också haft klockan oss urmakare vid två tillfällen, andra gånger öppnades klockan...

31. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Ju mer jag jämför desto säkrare blir även jag på att den tyvärr är fejk, eller i vart fall vissa delar.

Sorry men du har tyvärr blivit blåst, medvetet eller omedvetet av säljaren...

Så dåliga måndagsexemplar finns inte hos rolex.

Lägg upp en ny bild rakt uppifrån med bra ljus och fokus på ringens markeringar.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
Mårtenssons ur Brookfield