• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Submariner, fake? (bilder)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Choppe

Rolex
2-Faktor
Det har redan konstaterats.
Retur direkt eller polisanmälan med tillhörande påhälsning hade jag kört på. En halvsnäll påhälsning alltså, förespråkar aldrig våld.

Det kommer garanterat komma massvis av bortförklaringar. Här häller det att vara snabb innan pengarna är brända.

Tänkte mer på att få konstaterandet på papper av en AD.

Absolut, ett platsbesök kan man göra utan våld eller hot om våld.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag räds mer och mer att det konstaterade stämmer- oäkta! Ska fråga ut säljaren lite mer innan jag känner att det är värt att ens betala AD för att kontrollera klockan.

Då kommer vi till frågan om retur, här finns det ju lite olika alternativt.

1. Säljaren godtar retur, pengarna tillbaka och allt är frid och fröjd.
2. Säljare vägrar! Leja en kriminell undergruppering för en mindre slant och vips, pengarna tillbaka.
3. Själv genomföra ett litet hembesök, men då krävs det ju att jag reser en bit. :arghh:

Det här är så o-rock'n roll det kan bli! Suck...
Eller så kollar du upp vad som står i lagen och tar det den vägen om säljaren vägrar låta köp återgå...köplagen reglerar händelser likt denna.
Sedan kan det även vara straffrättsligt, beroende på säljarens vetskap och uppsåt, kan dock vara svårare att bevisa. Det ör en sak att ha rätt, en helt annan att få rätt.
 

newstick

Omega
2-Faktor
Ingen ivrig förespråkare av att ta lagen i egna händer så varför inte börja med en polisanmälan när uret har konstaterats vara fake?

Det är klart! Men Polisanmälan brukar ju resultera i att pappren hamnar på en hög någonstans, och 8 månader senare får man besked om att brottet inte kan styrkas och att jag som köpare själv har skyldighet att kolla upp varan innan jag betalar den.
 
Den 8 siffriga S/N numret på klockan stämmer med certet. Den har stämpel från Lafayette i Paris. Säljaren säger sig köpt klockan i Paris, men inte på Lafayette utan hos en mindre klockbutik i Paris. Om det stämmer borde ju certet vara stämplat med denna butiken, såvida det var en AD.

LaFayette är iallafall en Rolex AD, om den är köpt någon annanstans så är den begagnad eller via gråhandel...och det står helt klart 16610 på certet

http://www.rolex.com/rolex-dealers/...lerieslafayette.paris.france.rolexdealers.com
 

CLT

Rolex
Rolex släpper inte ut klockor som inte uppfyller alla krav dom har i efterkontrollerna. Din har som många andra sagt för många fel.

Försök att häva köpet. Annars polisanmälan direkt. Skjut inte på det!
 

hollow123

Rolex
Jag räds mer och mer att det konstaterade stämmer- oäkta! Ska fråga ut säljaren lite mer innan jag känner att det är värt att ens betala AD för att kontrollera klockan.

Då kommer vi till frågan om retur, här finns det ju lite olika alternativt.

1. Säljaren godtar retur, pengarna tillbaka och allt är frid och fröjd.
2. Säljare vägrar! Leja en kriminell undergruppering för en mindre slant och vips, pengarna tillbaka.
3. Själv genomföra ett litet hembesök, men då krävs det ju att jag reser en bit. :arghh:

Det här är så o-rock'n roll det kan bli! Suck...

1. Säljaren godtar retur, pengarna tillbaka och allt är frid och fröjd.
Låter som ett bra alternativ. Som tidigare skribenter sagt polisanmäl.
Motarbeta brott med brott tycker jag låter som en dum idé
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Det är klart! Men Polisanmälan brukar ju resultera i att pappren hamnar på en hög någonstans, och 8 månader senare får man besked om att brottet inte kan styrkas och att jag som köpare själv har skyldighet att kolla upp varan innan jag betalar den.
Driv det civilrättsligt om så skulle behövas.
 

CLT

Rolex
Den 8 siffriga S/N numret på klockan stämmer med certet. Den har stämpel från Lafayette i Paris. Säljaren säger sig köpt klockan i Paris, men inte på Lafayette utan hos en mindre klockbutik i Paris. Om det stämmer borde ju certet vara stämplat med denna butiken, såvida det var en AD.
Om det står fel modell men rätt S/N borde varningsklockorna börjat ringa innan köp...

Det här kan bli riktigt spännande....
 

Mille79

Trollungen
Skit i polisanmälan. Råkade ut för liknande. Polisen la ner undersökningen. Icke prioriterat. Du kommer ALDRIG få tillbaka pengarna med en polisanmälan. Hembesök är det enda som funkar (gäller att du är större och starkare än hen) om du ska ha någon som helst chans.
 

newstick

Omega
2-Faktor
Summering:

Jag går till AD på lunchen och jämför med en äkta, om det visar sig kass redan där så kontaktar jag säljaren. Allt som händer därefter får jag ta då.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Summering:

Jag går till AD på lunchen och jämför med en äkta, om det visar sig kass redan där så kontaktar jag säljaren. Allt som händer därefter får jag ta då.
Tråkig historia, hoppas det löser sig. Och tänk på att du bör driva detta civilrättsligt parallellt med en polisanmälan. Kostar dig ca 500kr att lämna in en stämningsansökan. Alt kontaktar du ett ombud för konsultation. Ofta 1 tim gratis.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Jag räds mer och mer att det konstaterade stämmer- oäkta! Ska fråga ut säljaren lite mer innan jag känner att det är värt att ens betala AD för att kontrollera klockan.

Då kommer vi till frågan om retur, här finns det ju lite olika alternativt.

1. Säljaren godtar retur, pengarna tillbaka och allt är frid och fröjd.
2. Säljare vägrar! Leja en kriminell undergruppering för en mindre slant och vips, pengarna tillbaka.
3. Själv genomföra ett litet hembesök, men då krävs det ju att jag reser en bit. :arghh:

Det här är så o-rock'n roll det kan bli! Suck...

Hur det än går så ska du givetvis hänga ut personen så han inte kan lura fler här på KS.

Man ska aldrig heller glömma att om något är för billigt så är det oftast något som inte stämmer. 30k för en SubC är inte normalt.

Hoppas det löser sig i alla fall.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tråkig historia, hoppas det löser sig. Och tänk på att du bör driva detta civilrättsligt parallellt med en polisanmälan. Kostar dig ca 500kr att lämna in en stämningsansökan. Alt kontaktar du ett ombud för konsultation. Ofta 1 tim gratis.
Den typen av personer som blåser andra har dock ytterst sällan pengar så de kan betala ett brottsoffer.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Den typen av personer som blåser andra har dock ytterst sällan pengar så de kan betala ett brottsoffer.
Det är ofta så att de även ger ut uppgifter till ev köpare som inte stämmer, nu verkar det inte vara så i detta fallet. Det kan ju faktiskt vara så att säljaren inte vetat om att det är en kopia han sålde och vara en helt normal person.
 

Ken

Omega
Tycker att man ska lugna sig lite med att hänga ut,kollar först med säljaren han kanske själv har blivit lurad,kräv tillbaka dina pengar om han vägrar kan man sen hänga ut,bränna han på bål o diverse förutsett att klockan är fake.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp