• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Submariner frågor!

Asplund

Patek
2-Faktor
Hej på er,

Jag står i valet mellan att köpa mig en 16800 från -87, en nyare 16610 kanske mellan -05 och -10? eller en 116610LN.

Just nu känns det som att en nyare 16610 står mig närmast hjärtat då jag tycker det är svårt att hitta en 16800 från -87 i ett tillräckligt bra skick för att min själ ska må bra.

Just nu tycker jag också att 116610LN inte har samma charm som tidigare modeller samt att jag faktiskt älskar den gamla claspens utseende (om man bortser från kvaliten samt funktionen på den nya såklart)

Så som sagt 16610 så uppdaterad som möjligt är det jag har i tankarna idag.

Feedback på detta?

Mina frågor handlar därför om när (serienr och år) saker och ting uppdaterades på 16610!

När började dem rista kronan i glaset?
När skrev dem serienr och Rolex runt "innerbezel"?
När bytte dem till solida länkar?
När plockade dem bort hålen för ändlänkarna i boetten?

Vilka fler uppdateringar gjordes på modellen de senaste åren av produktionen?

Frågor om box etc.

När upddaterades seten med vita ytterboxen samt den "vågiga" innderboxen?
När uppdaterades certen till plastkort?
När uppdaterades böckerna till gröna iställlet för de vanliga med bilder på klockan?

Fler uppdateringar på setet?

Hoppas några Rolex kunniga personer har lust att ge mig lite svar samt feedback på mina frågor! :)

/Asplund
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Försöker mig på några svar. Det är alltid svårt med Rolex eftersom de inte är konsekventa.

Asplund skrev:
När började dem rista kronan i glaset? Svårt att säga men i början på 2000-talet någon gång.
När skrev dem serienr och Rolex runt "innerbezel"? I samband med att Z-Serien introducerades.
När bytte dem till solida länkar? Runt 99-00 kom de solida ändlänkarna (SEL)
När plockade dem bort hålen för ändlänkarna i boetten? Runt 2003 har jag för mig.

Vilka fler uppdateringar gjordes på modellen de senaste åren av produktionen? Inget, förutom graveringen, borttagandet av klistermärket på boettlocket runt 2007 och AR under förstoringsglaset på de sista random serie.

Frågor om box etc.

När upddaterades seten med vita ytterboxen samt den "vågiga" innderboxen? Runt 2005-2006 kom de nya boxarna
När uppdaterades certen till plastkort? I samband med de nya boxarna
När uppdaterades böckerna till gröna iställlet för de vanliga med bilder på klockan? Ingen aning, du kanske menar de nya gröna böckerna med "graverat" tryck på framsidan? I sådana fall är det bara de nya keramiska modellerna som har de böckerna. Min random serie LV har den gamla boken med en dykare på framsidan.

Fler uppdateringar på setet? Ankaret försvann runt 2003.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Tack för detta!

Om boxarna kom 2005-2006, varför har då otroligt många klockor från 2006/2007 gamla pappers cert? fast nya boxar?

Har även sett 2008 med dessa gamla cert?

/Asplund
 
Asplund skrev:
Tack för detta!

Om boxarna kom 2005-2006, varför har då otroligt många klockor från 2006/2007 gamla pappers cert? fast nya boxar?

Har även sett 2008 med dessa gamla cert?

/Asplund

Kan vara klockor som kom till ADn innan 2006, certet hör ju självklart till klockan men boxar, manaler, putsduk osv kommer separat till ADs i bulk och läggs på lager har jag för mig, med andra ord när dom säljer en klocka antar jag att dom ligger i någon form av kassaskåp om dom inte är på display i butiken och när den sedan säljs så går man och häntar en box, manualer osv och lägger klockan i, dvs klockorna kommer inte säkert med en speciall box just för den klockan...

Inget konstigt tror jag...Rolex kanske går ut med information och säger, nu har vi bytt box, använd dom nya från och med nu.....

Så har jag hört att det kan gå/går till....

ELLER så är det klockor där box mm har försvunnit och säljarna köper till nya boxar för att få till 'fullset'....
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Okej, låter ju troligt att det kan vara så!

En ytterligare fråga angående cert, manualer etc.

Jag kollar på en klocka nu som är såld och stämplad i spanien men med fransk text på certet?

Är detta vanligt? eller är det en varningsklocka?

/Asplund
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Asplund skrev:
Okej, låter ju troligt att det kan vara så!

En ytterligare fråga angående cert, manualer etc.

Jag kollar på en klocka nu som är såld och stämplad i spanien men med fransk text på certet?

Är detta vanligt? eller är det en varningsklocka?

/Asplund

Var tvungen att kolla på båda mina Subbar och det står fransk text på båda certen så det är inget att oroa sig för. Det är standard, tror att det står på franska i hela världen.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Zed skrev:
Asplund skrev:
Okej, tack för hjälpen!

Kolla på en LV också för säkerhets skull. Med ett svart insert får du två klockor i en. Sedan är den ovanligare än den vanliga 16610. ;)

Har funderat på det då jag gillar LV men att jag antagligen tröttnar på den, och denna klocka ska bli en keeper (hoppas jag) så det är en bra idé

Men är det inte så att Ads inte vill sälja bezels till fel ref.? dvs. att jag bara får köpa grön ring till lv, svart ring till vanliga?

/Asplund
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Asplund skrev:
Zed skrev:
Asplund skrev:
Okej, tack för hjälpen!

Kolla på en LV också för säkerhets skull. Med ett svart insert får du två klockor i en. Sedan är den ovanligare än den vanliga 16610. ;)

Har funderat på det då jag gillar LV men att jag antagligen tröttnar på den, och denna klocka ska bli en keeper (hoppas jag) så det är en bra idé

Men är det inte så att Ads inte vill sälja bezels till fel ref.? dvs. att jag bara får köpa grön ring till lv, svart ring till vanliga?

/Asplund

Nja, det där är mer Rolex USA-fasoner. Bergströms säljer gärna ett svart insert till mig om jag vill ha det till min LV. Tror inte att det ska vara några problem någon annanstans heller i Sverige.
 
Topp