• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Submariner, polerad

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Härligt att du är lättroad. Säker att ett gem väger 2 g? ;)
My point exactly. Orört skick 150 g, begagnat skick 130 g, är det fortfarande ointressant?
Du presenterar saker som om vore de fakta vilket är rätt kul.

Du kan nog polera en klocka rätt illa innan en klocka väger mätbart mindre. Rolexen ovan väger knappast 30g mindre än den gjorde som ny. 2 gram mindre kanske. Hur ska du då kunna bedöma om den blivit fulpolerad utifrån vikten?
 
Du presenterar saker som om vore de fakta vilket är rätt kul.

Du kan nog polera en klocka rätt illa innan en klocka väger mätbart mindre. Rolexen ovan väger knappast 30g mindre än den gjorde som ny. 2 gram mindre kanske. Hur ska du då kunna bedöma om den blivit fulpolerad utifrån vikten?

Jag har aldrig sagt att jag ska bedöma om den har blivit "fulpolerad" genom att jämföra vikten. Jag har heller aldrig presenterat något som fakta.

Fråga om den har blivit fint eller fult polerad är inte samma fråga om hur mycket den har blivit polerad. Rimligtvis finns det både klockor som har blivit fult men lite polerade, som det finns klockor som blivit fint men mycket polerade. I det senare fallet tycker jag att det är mer relevant att veta vikten än att höfta på "förra ägaren sa att den har blivit polerad".
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Jag kan se tillfällen då det inte ens är lönt att polera då boetten fått så mycket stryk att det ändå inte går att få det snyggt. Då har jag hellre battle scars på klockan och minns med glädje hur de kom till...
 

Rivalen

Rolex
Jag har aldrig sagt att jag ska bedöma om den har blivit "fulpolerad" genom att jämföra vikten. Jag har heller aldrig presenterat något som fakta.

Fråga om den har blivit fint eller fult polerad är inte samma fråga om hur mycket den har blivit polerad. Rimligtvis finns det både klockor som har blivit fult men lite polerade, som det finns klockor som blivit fint men mycket polerade. I det senare fallet tycker jag att det är mer relevant att veta vikten än att höfta på "förra ägaren sa att den har blivit polerad".

Var hittar du vikten på enbart boetten för en Rolex av viss modell från mitten 70-talet? Skulle gärna vilja ha en länk att spara.
 
Var hittar du vikten på enbart boetten för en Rolex av viss modell från mitten 70-talet? Skulle gärna vilja ha en länk att spara.

Det gör man inte, därför låter man bli mögel. I värsta fall får man göra en subjektiv bedömning, i bästas fall får man jämföra vikten och utseendet på en som är i bra skick, eller som i det här fallet kan man ju mäta luggarna. Men problemet med klockan i bilden är att luggarna är ojämna, med det sagt är det ändå en stor skillnad mellan fyra 2,2 mm luggar och fyra 3 mm luggar.
 

UNO

Panerai
sm1005373jy7.jpg


Siffrorna är millimeter, kolla skillnaden på de nedre
Eeeeeh min första Datejust köpt ny i Västerås hade inte klarat detta ut lådan 2004.
Sad but true, kvalitén var inte vad den är idag.
Urverken i en Rolex däremot !! de håller och har länge hållit hög kvallite.
 
  • Like
Reactions: POO

POO

Panerai
Rolexar från 60-talet var inte perfekta från fabrik och polerades desutom där...
Förövrigt tycker jag vikten borde vara en obligatorisk uppgift på k&s, och inte på säljaren dårå...
 

morrism

Audemars
Klockan verkar onekligen dåligt polerad, men stod det någonting om hur skadad klockan var där du hittade bilden? Det kan ju ha varit så att det var nödvändigt att polera bort så mycket av respektive bandhorn för att fullständigt ta bort repor och hack. Att de sedan inte polerades lika tunt kanske beror på att man ville bevara så mycket som möjligt av klockan. Vad vet jag. :)

Jo fast klockan skulle vara mer värd och snyggare med djupa repor och bibehållen tjocklek på bandhorn.
 

poormans

Rolex
väldigt sällan man hittar opolerat, det dyker upp ibland men oftast 80/90 tals klockor, väldigt sällan 50, 60 å 70 tal

lägg upp bra bilder på boettsidorna, baksida, mm fså år du svar, sen kanske man inte kan vara hur kräsen som helst en bra boett med några poleringar är helt ok

cheers
christian
 
Topp