• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Submariner - stretch

Rogjan

Breitling
Hej, jag går i köptankar och det lutar åt en Rolex Submariner 16610 eller eventuellt en Sea Dweller 16600. Jag har läst på och tror jag har koll på det mesta. Jag vill ha en SEL och Super Luminova, så 2001 och framåt alltså. Lugholes eller inte spelar ingen större roll, budget kring 40' etc.

Det som bekymrar mig mest inför eventuellt köp är frågan om "stretch" i armbandet. Jag har läst om det, men har ingen egen erfarenhet av problemet. Hur vanligt är det på 16610 från 2001 och framåt? Är det stor variation mellan olika klockor? Bekymrar jag mig i onödan eller är det ett verkligt problem? När man ser bilder på nätet är det ofta svårt att avgöra hur skicket på armbandet är, vad ska man leta efter? Jag förstår att nya generationen Submariner har solida länkar och inget sådant problem, men jag gillar inte alls den nya designen. Tacksam för synpunkter från insatta. /Mvh R
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Det bör inte vara ett jätteproblem på klockor som är såpass nya som 2001 och senare. Om du är osäker kan du ju alltid be säljaren om en bild på länken som typ nedan (lånad):
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Precis som du skriver är det väldigt svårt att avgöra skicket på länken via bilder. Skulle rekommendera dig att se klockan i verkligheten innan du slår till så kan du avgöra eventuellt 'strechproblem' då.

Annars skulle jag be om kompletterande bilder i detta läge där det enligt mig är lättast att se eventuell strech:
oKudBra.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
I landsproblem skulle jag säga, vissa tycker tom det är charmigt om det är lite stretch! Beror på hur du använt klockan, har du bilhandlar häng så blir det mycket snabbare stretch i länken, har du kört med tajt så håller den sig bättre.

Tycker boettens skick på klockan är hästlängder så mycket viktigare än om det är stretch i länken, en länk går enklare att tajta till än boetten på din tänkta 16610a eller SD.

Oftast så har handlarna för dåliga bilder för att kunna avgöra ifall det är mycket stretch, begär bättre bilder om det är någon klocka du är intresserad av.

En sådan här bild kan undelätta lite på vägen iaf.

IMG_2246.JPG
 

Rogjan

Breitling
Perfekt, tack för hjälpen allihop. Sammanfattningsvis är det möjligen ett problem eller inte beroende på vem man frågar. Vid köp är F2F att föredra och alternativt få säljaren att visa upp den enligt era förebilder. Nu vet jag också hur ett "ostretchat" exemplar ser ut :). I värsta fall går det att åtgärda för en överkomlig summa. /mvh R
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Det är ju inte så att stålet tänjer ut sig... Däremot så nöts metallen. Länkdelar blir tunnare. Stift blir tunnare. Det sker för såväl de nya som de äldre länkarna och påverkas av hur ren/smutsig länken är, samt hur löst den sitter (hur mycket den tillåts röra sig, dvs delarna nöts mot varandra). Jag har en trettio år gammal länk på mig just nu, som knappt är nött alls och jag har sett länkar av den nya sorten som har dramatisk nötning. Att hålla länken ren, samt att inte ha den allt för löst hängande är bästa receptet för lång hållbarhet. Bilderna ovan ger hjälp att förstå hur mycket nötning (eller "stretch" om man så vill) som finns.

Kan tillägga att de nyare länkarnas stift går genom utbytbara hylsor. Detta är en bra förändring, då det är hylsan och stiftet snarare än länken som nöts initialt. Å andra sidan är materialets tjocklek (genom vilket stiftet går) något tunnare än de äldre, så det är väl tiden som får utvisa om de nya länkarna är "bättre" eller "sämre" i perspektivet "stretch".

mvh A
 
Topp