Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

ROLEX Submariner, tankar

Diskussion i 'Diskussion' startad av pian12, 26 december 2014.

1. pian12
    Trådstartare

pian12 Bonde

Från:
    Estocolmo
    Har sneglat på en Rolex submariner, hittat en för 38-39k . Känns lite väl mycket, är det värt det ? Här kommer lite information om den.

Modell: 5513

Typ: Herrklocka, Dress/ Sport

Diameter: Ø 39 mm

Tjocklek: 14 mm

Vikt: 109 gram
    Boett: Borstat/polerat stål
    Baksida boett: Solid
    Armband: Borstat och polerat stål
    Urtavla: Svart med självlysande indexmarkeringar, självlysande visare
    Spänne: Viklås i stål
    Glas: Akrylglas

Bezel (ring): Stål, svart, vridbar motsols
    Urverk & Funktioner

Urverkstyp: Automatiskt, självuppdragande
    Sekundvisare: Svepande
    Övrigt: Skruvkrona

Objektsbeskrivning

Årtal: Mellan 1971 - 1972

Boettnummer: 32365XX

Box: Medföljer ej

Övrigt: Passar handleder upp till 19cm.

Skick: 4/5

Ingen box, ingenting ingår, (eller ha du får ju en sub;), för 38-39k , varför så pass högt pris? Eller tänker jag galet?!

2. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    inga bilder = inga bra svar

Omöjligt när det kommer till vintage

Stefan McGrath, Wii, Fabian och 3 andra gillar detta.
  3. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    38-39k beror på modell och år, jag har dock inte en suck vad en 5513 är värd :) ping Matts

4. fredrikb

fredrikb Borgare

Gissar att det är den på uret vintage. Är väl inte ovanligt att man får betala runt 40 k men utan några tillbehör och i det skicket skulle jag leta vidare.

pian12 gillar detta.
  5. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Det beror helt och hållet på hur urtavla, visare och boett ser ut.

Generellt sett så är väldigt fina 5513 dyrare än 39k i dagsläget.

Lunkan gillar detta.
  6. pian12
    Trådstartare

pian12 Bonde

Från:
    Estocolmo
  7. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Bytt tavla och insert. En 71:a ska ha matt tavla med målade index, inte lackad med vitguldsindex och insertet ska ha fetare typsnitt.

DrSbaitso, rillesnille, Lunkan och 7 andra gillar detta.
  8. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Och vilken typ av urtavla, kolla HQ Milton så får du en uppfattning om vad som är hett och inte. De sista årsmodellerna går väl att hitta till hyfsade priser men då är det ju inte målad tavla, maxidial och annat man vill ha men inte har råd med:)

9. pian12
    Trådstartare

pian12 Bonde

Från:
    Estocolmo

hur ser en sådan ut? Är rätt ny inom klockor : )

10. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Här är ett exempel från nätet.
    image.jpg

rillesnille, Boris Balkan, pian12 och 1 annan gillar detta.
  11. Torsse

Torsse Torpare

Pluppen på sekundvisaren fattas ju. Dessutom är den ett hop-plock. Leta vidare!

pian12 gillar detta.
  12. pian12
    Trådstartare

pian12 Bonde

Från:
    Estocolmo

Ja jävlar de har du rätt i, helt missat det. därför skicket på sekundvisaren för så pass lågt. får leta vidare då :p

13. pian12
    Trådstartare

pian12 Bonde

Från:
    Estocolmo
  14. christian-h

christian-h Biskop

Nu sitter jag här och eldar upp mig i soffan... Jag tycker det är rent av vidrigt att www.uretvintage.se inte informerar om sådana saker. Var det inte ett fickur som var omvandlat till armbandsur där nyligen? Ingen information där heller.:grumpy:

Kul och välkommen. Galet roligt intresse och jag satt precis i samma båt som dig, jag letade min första Rolex på uretvintage, just submariner då också. Av vilken anledning? Det kändes tryggt, vilket det borde vara - men, tyvärr stämmer inte det.

Jag postade en tråd om mitt nya inköp här på KS och det slutade med att jag ångrade köpet. Tur var väl det.

Lägg ut en köpesannons här, du kommer inte att ångra dig!

SFS, jabla, Kejsaren och 3 andra gillar detta.
  15. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Är du osäker på modellen och inte vill lägga ned timmar på att lära dig de olika tavlorna, länkarna etc som var original så kör safe. Ta alltid klockan du funderar på att köpa till en återförsäljare som kan kontrollera äktheten. ( bor du i Sthlm kan jag varmt rekommendera Rob Engström) jag har sett några sportrollar både här och på blocket som har haft en ägare och servicekvitto från Rob. En sån affär skulle jag känna mig väldigt trygg med, priserna har dessutom varit ungefär samma som du länkat till och det har säkert gått att diskutera.

Efter det första exemplet så skulle jag sluta titta på den sidan iaf. Lycka till och ta det kallt, rätt klocka kommer att dyka upp förr eller senare

16. Pacta sunt servanda

Pacta sunt servanda Borgare

Från:
    Stockholm
    Skippa UretVintage helt och hållet istället.

Boris Balkan gillar detta.
  17. pian12
    Trådstartare

pian12 Bonde

Från:
    Estocolmo

Är det såpass illa? : / fan trodde dom var seriösa. Har ett presentkort hos dom, därför jag känner mig lite halvt "bunden" till o köpa någon klocka hos dom. :S , i -landsproblem kanske heh

18. Pacta sunt servanda

Pacta sunt servanda Borgare

Från:
    Stockholm
    Illa och illa, du har ju bättre rättigheter som köper därigenom än av en privatperson. Men samtidigt är det enligt mitt tycke lite grann av ett spel med UretVintage, utmynnar det till din nackdel blir det alltså tidskrävande. De själva vet oftast väldigt lite om klockorna, åtminstone om de jag har förfrågat om.

pian12 gillar detta.
  19. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Dom kostar typ 75' $ tydligen... :D

hook och paradis gillar detta.
  20. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Prismässigt så kan man säga att submariner börjar på 35000 kr idag om du ska ha länk. Det ger ett ganska risigt vintageex (1680, 5513) eller en ok nyare (16610, 14060). För det priset brukar inte box och cert ingå. Tror tom det är svårt att hitta en 1680 för 35000kr. Iom att kronan har fallit under 2014 så har den internationella marknaden blivit dyrare och dragit med sig de inhemska priserna. Happy hunting!

Matts gillar detta.
  21. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fan va coolt med en NOS 5513 från den tiden. Läste om den på Hoidinke, bilderna kan man ju använda som referens när man stöter på "opolerade" boetter i framtiden.

22. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm

Tråkigt, ingen av sportrollarna tycker jag känns sådär lockande i den prisklassen du pratar om men gissar att det kommer in löpande, ligg lågt och vänta på något du gillar. De nyare klockorna (typ 14060) är väl något säkrare kort och snurrar rätt ofta på andra ställen och dyker säkert också upp på uretvintage om du väntar lite.

23. POO

POO Präst

När det kommer till samlar- och entusiastprylar likt gamla klockor, där små detaljer gör skillnad gäller det att veta vad man köper. Oavsett vem man handlar ifrån. Så att köpa därifrån är inga större problem bara du gör din läxa.

pian12 och Kejsaren gillar detta.
  24. carl

carl Torpare

Vad man köper och av vem :)

25. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Nu kanske du har bestämt dig för en 5513, men jag tycker absolut du ska titta efter någon 14060. Då blir det tryggare när det gäller urtavlor, visare osv... Mindre risk att det är bytt. Plus får du det gamla caset (som 5513) och ett reptåligt safirglas! :)

pian12 gillar detta.
  26. mruhr

mruhr Borgare

Från:
    Storstan
    Högst informativ tråd,som vanligt vet ks bäst

pian12 gillar detta.
  27. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......

Safirglas är ju en styggelse.....5513 finns i otaliga smaker i allt från 30 ish upp till miljonen.....en fin 5513 alt 5512 är en perfekt första sub.....och kanske den enda dinka man verkligen behöver. Hade budgeterat upp en för 45 ish då de verkligt fina börjar där i krokarna....

paradis, wundlander och Bjoerlin76 gillar detta.
  28. pian12
    Trådstartare

pian12 Bonde

Från:
    Estocolmo
    Tack för alla svar det uppskattas! Har kikat igenom dom flesta modellerna, ändrar tankar hela tiden, den ska ja ha, nej den där är finare, satan den där måste jag ha. Haha inte lätt det här. Har gått från day-date, sub, seadweller, gmt och är nu inne på Rolex explorer 2, vet inte hur detta slutar :p , blir nog bra det, ska ha en klocka hemma om 2-3v iaf =)

29. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Haha fortsätt kolla igenom och bestäm dig sedan!
    När du har bestämt dig så är det bara att börja jaga på Chrono 24 osv och när du hittar någon du gillar så är det bara att länka här så får du höra från Proffsen om det är ris eller ros :)

30. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ska du köpa vintage så prova motsvarande klocka innan du köper den, annars finns det risk att du blir besviken när du får hem den.

pian12 gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield