• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Submariner vad välja?

Som rubriken avslöjar: hit me with your best! Vilka serier? Vilka årgångar? Budget 35'-45', hur mycket mer får jag om jag går upp till 50'?

Hej!
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Oj, här handlar det väldigt mycket om personliga preferenser..
Gillar du vintage? Gillar du snarare begagnat? Gillar du nytt? Gillar du plexi eller gillar du safirglas? Gillar du med bubbla eller utan? Gillar du äldre case eller maxicase? Föredrar du keramisk ring? Du måste nog tratta ner det en aning..
 
Oj, här handlar det väldigt mycket om personliga preferenser..
Gillar du vintage? Gillar du snarare begagnat? Gillar du nytt? Gillar du plexi eller gillar du safirglas? Gillar du med bubbla eller utan? Gillar du äldre case eller maxicase? Föredrar du keramisk ring? Du måste nog tratta ner det en aning..
Fan, det var det jag misstänkte! Jag gillar nog snarare begagnat, mest för att jag inte är kunnig nog för att ta mig an vintage. Gällande glasen tar jag gärna uppmaningar och likaså gällande casen. Keramisk ring kom först 2010 om jag inte har fel, och då springer det nog iväg prismässigt för mig skulle jag tro! Utan bubbla helst.

Tack för att du redde ut lite!
 

Knight

Cartier
Fan, det var det jag misstänkte! Jag gillar nog snarare begagnat, mest för att jag inte är kunnig nog för att ta mig an vintage. Gällande glasen tar jag gärna uppmaningar och likaså gällande casen. Keramisk ring kom först 2010 om jag inte har fel, och då springer det nog iväg prismässigt för mig skulle jag tro! Utan bubbla helst.

Tack för att du redde ut lite!

Tycker det låter som om du ska ha 114060. Nyskick vid 45 tror jag? Hela refen är perfektion.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Ett enkelt svar i så fall är att du borde kunna knipa en sprillans ny 114060, dvs SubC no date med maxicase om du sträcker dig uppåt 50 k. Köper du en med något eller några år på nacken får du den för ett antal tusenlappar mindre.
Går du ner lite till har du 14060(M) som beg-alternativ, då utan maxicase.
En god början är således att välja utifrån case.
5513 som Ako nämner är ett riktigt snaskigt vintage-alternativ, men då krävs det nog lite koll för att säkerställa att det är ett vettigt ex (finns förvisso massor av hjälp att hämta på forumet).
 
Ett enkelt svar i så fall är att du borde kunna knipa en sprillans ny 114060, dvs SubC no date med maxicase om du sträcker dig uppåt 50 k. Köper du en med något eller några år på nacken får du den för ett antal tusenlappar mindre.
Går du ner lite till har du 14060(M) som beg-alternativ, då utan maxicase.
En god början är således att välja utifrån case.
5513 som Ako nämner är ett riktigt snaskigt vintage-alternativ, men då krävs det nog lite koll för att säkerställa att det är ett vettigt ex (finns förvisso massor av hjälp att hämta på forumet).


Vettig info här tycker jag.
Angående case, safir- kontra plastglas, länkars förträfflighet osv så finns det ju ingen absolut sanning här. Testa olika generationer av Sub:en och fundera på vad du gillar bäst.
Själv tycker jag tex om 16610, vilket majoriteten härinne tycker är en tråkig variant...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
114060, hela refen är med plexi?

Nej för tusan! Platt äckligt och tråkigt safirglas :(

Det är nog 5513 som gäller om du ska ha plexi utan bubbla, (eller 1680 med datumbubbla). Tycker även du kan kika på GMT-Master 1675 eller 16750 med svart insert också...

GMT 16750


Vill man ha datum, men inte bubbla, så går det ju också att fixa. Vill du ha lite modernare med plexi, så finns ju Tudor/Rolex submariner 79090, dock med bubblan även här, men ett lite billigare alternativ. Finns såklart även ett antal vintage Tudors utan datum.

Ett exempel på 5513...

http://www.blocket.se/stockholm/ROLEX_Submariner_5513_Topp_skick_57645828.htm?ca=11&w=3&last=1
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Nej för tusan! Platt äckligt och tråkigt safirglas :(

Det är nog 5513 som gäller om du ska ha plexi utan bubbla, (eller 1680 med datumbubbla). Tycker även du kan kika på GMT-Master 1675 eller 16750 med svart insert också...

GMT 16750


Vill man ha datum, men inte bubbla, så går det ju också att fixa. Vill du ha lite modernare med plexi, så finns ju Tudor/Rolex submariner 79090, dock med bubblan även här, men ett lite billigare alternativ. Finns såklart även ett antal vintage Tudors utan datum.

Ett exempel på 5513...

http://www.blocket.se/stockholm/ROLEX_Submariner_5513_Topp_skick_57645828.htm?ca=11&w=3&last=1
+1! Men ser ut som bytta visare å ny lumeplupp på den på blocket.
 

JayJay

Rolex
Om du inte är nördigt insatt och uppskattar vintagedinkorna för vad de är så tycker jag det mest är slöseri med pengar. Alltså hade jag i dina skor gått på så nytt som möjligt. Klarar du dig utan datum (vilket det verkar som eftersom du inte vill ha "bubbla") så kan du ju faktiskt få in ett ex av senaste generationen 114060 för ngn stans runt 45k. Det hade jag gjort i dina skor, så slipper du fundera över skick på boett, urtavla och urverk (vilket du förmodligen ändå inte kan bedömma korrekt). När/om du sedan lär dig mer så kan du alltid sälja din SubC utan förlust och testa vintage om det lockar. För egen del föredrar jag de moderna då de känns robustare. Då menar jag för dagligt bruk, ser absolut charmen att varva med vintage.
 
Topp