• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Sumbmariner VS Omega Planet Ocean eller Rolex VS Omega v.3...

Sten

Cartier
...satt och kollade på Uret idag, om man är intresserad av en Rolex Sub i stål så finns det 3 modeller, svart med och utan datum och den gröna, MEN är man intresserad av en Omega PO så finns det 29 herr modeller i stål (har räknat bort dam och GMT samt guld och bling varianter)....

Inte så konstigt att andrahandvärdet är sämre när det finns så jävla många varianter...

Totalt sett med alla varianter så finns det 61 Omega PO varianter mot 13 Rolex Sub...

Bara en liten reflextion från min sida...

Detta kanske inte riktigt hör hit, men jag gjorde en liknande jämförelse med Datejust (endast 36mm) och Aqua terra (alla storlekar). På uret finns det 194!!! olika kombinationer av DJ medan det finns 88 st Aqua terra. Så att Rolex har så få modeller som man så ofta påpekar stämmer ju inte riktigt alltid....
 

par

Patek
2-Faktor
Detta kanske inte riktigt hör hit, men jag gjorde en liknande jämförelse med Datejust (endast 36mm) och Aqua terra (alla storlekar). På uret finns det 194!!! olika kombinationer av DJ medan det finns 88 st Aqua terra. Så att Rolex har så få modeller som man så ofta påpekar stämmer ju inte riktigt alltid....
Sen har ju faktiskt dj sämre andrahandsvärde än tex en sub.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Fast nu är det lite löjligt att jämföra PO med SubC på basis av 29 respektive 13 modeller. Det är lika rimligt som att jämföra varenda variant av Datejust med Aqua terra i motsvarande storlek. Hur många tavelvarianter finns det inte till datejust och i samma reflektion, hur många varianter av PO utgår från variation av armband. Se det istället som att det är ett litet smörgåsbord av tavlor, band, bezels, länkar oavsett vilket märke och vilken modell man väljer. Jag gillar båda men dras mer mot PO men väljer datejust framför aqua terra. Allt det här jämförandet och pipandet och bröstslåendet är vanvettigt likt hur min nioåring och min sexåring försöker vinna över varandra genom konstanta tävlingar och bråk. Tröttsamt. Köp den klocka som tilltalar dig mest. Det är ingen exakt vetenskap, det är inget objektivt, det är absolut inte rationellt.

Nu inser jag att jag lät mig irriteras i fel tråd, det ligger en i det närmaste identisk uppe nu. Dock är min åsikt lika väsentlig här som i den tråden....
 

fc2

Rolex
Ökad valfrihet i all ära, men det säger sig självt att ju färre modeller man spottar ur sig, desto mer tid och större fokus kan man lägga på dem. Omega är klockvärldens Samsung som spottar ur sig nya modeller till höger och vänster och sätter sin tilltro till att någon av dem blir en storsäljare. Floppar någon av dem är det skitsamma, det finns fortfarande närmare 60 PO-varianter att välja mellan. Till skillnad från Rolex, som gärna omger sig av en slags exklusivitetsaura.

Vilket är lite löjligt när Rolex spottar ur sig 250 000 fler klockor varje år än Omega, 1 000 000 totalt. Så exklusiva var de... Sedan har Omega redan passerat alla gränser när det kommer till Seamaster serien, eller Speedmaster limited. Hur många "specialversioner" av Speedmaster finns egentligen?

Vill man exklusivitet är ALS ett bra alternativ - 5 000 klockor/år.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag är ganska säker på att urtavlan och urverket kommer från ett fickur och att reseten är nytillverkat. Man kan se rätt mycket sådana där konstruktioner på tyska ebay.


CaptainOats

yep, ursprunget är ofta Ukraina, den typen av frankenfejk hålls inte så högt på omegaforum kan man väl lugnt säga... :mad: lägg era pengar nån annanstans är väl rådet... ;)
 

DrDre

Patek
Såg att det vat skumt direkt men ville bara få det förklarat.
Skulle aldrig köpa

Jag ser dem väl inte som dåliga eller fel precis, utan mer som något lite udda. Förutom att det inte en äkta Omega (etc) så är det två problem med dem. 1) De är ju ofta jäkligt stora och 2) Urtavlan och urverken är inte anpassade för armbandsur då uppdraget ofta sitter vid 12 och sekundvisaren vid 6. Det gör ju att man måste göra om urvtavla. Sedan vet jag inte heller hur stötsäkra de där gamla fickurverken är. De levde väl en betydligt lugnare tillvaro i någon västficka så de är kanske inte så anpassade till dagens hårdare tag på handleden?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag ser dem väl inte som dåliga eller fel precis, utan mer som något lite udda. Förutom att det inte en äkta Omega (etc) så är det två problem med dem. 1) De är ju ofta jäkligt stora och 2) Urtavlan och urverken är inte anpassade för armbandsur då uppdraget ofta sitter vid 12 och sekundvisaren vid 6. Det gör ju att man måste göra om urvtavla. Sedan vet jag inte heller hur stötsäkra de där gamla fickurverken är. De levde väl en betydligt lugnare tillvaro i någon västficka så de är kanske inte så anpassade till dagens hårdare tag på handleden?


Jag gillar inte sättet dom säljs på heller.
Känns som det är tänkt att lura folk.
 
Topp