• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Thunderbird DateJust 16253 pricecheck

Izze

Cartier
Hallå där gott folk. Är påväg mot mitt första stora köp och det är klockan i titeln!

Jag skulle jättegärna veta vad denna klocka skulle kunna värderas runt, och om 30k är ett bra pris för denna.

"Automatisk med datum, kristallglas.
Rostfritt stål med 18 K guld ring (bezel)
Urtavla: Rolex Champagne
Armband: Rostfritt stål och 18 guld-jubilee.
Servad , enligt urmakaren nu som ny!"
 

Bilagor

  • SDC10295.JPG
    SDC10295.JPG
    242.6 KB · Visningar: 331
  • SDC10296.JPG
    SDC10296.JPG
    183.2 KB · Visningar: 313
  • SDC10300.JPG
    SDC10300.JPG
    221.6 KB · Visningar: 285
  • SDC10301.JPG
    SDC10301.JPG
    270.2 KB · Visningar: 279
  • SDC10430.JPG
    SDC10430.JPG
    143 KB · Visningar: 300
  • SDC10432.JPG
    SDC10432.JPG
    125.3 KB · Visningar: 296
  • SDC10433.JPG
    SDC10433.JPG
    152.3 KB · Visningar: 353

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Hallå där gott folk. Är påväg mot mitt första stora köp och det är klockan i titeln!

Jag skulle jättegärna veta vad denna klocka skulle kunna värderas runt, och om 30k är ett bra pris för denna.

"Automatisk med datum, kristallglas.
Rostfritt stål med 18 K guld ring (bezel)
Urtavla: Rolex Champagne
Armband: Rostfritt stål och 18 guld-jubilee.
Servad , enligt urmakaren nu som ny!"


När gjordes servicen? Kvitto på servicen? Servicen gjord av AD? Är säljaren ett företag? Garantier?
 

Izze

Cartier
När gjordes servicen? Kvitto på servicen? Servicen gjord av AD? Är säljaren ett företag? Garantier?

Uppskattar att du tar din tid att svara!

Dem första 3 har jag inget svar på tyvärr, nej det är inte ett företag, det är en privatperson och det finns ingen garanti.

Vet att detta kanske blir svårt att göra en bedömning på priset pga. informationen som saknas.

Tack!
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Uppskattar att du tar din tid att svara!

Dem första 3 har jag inget svar på tyvärr, nej det är inte ett företag, det är en privatperson och det finns ingen garanti.

Vet att detta kanske blir svårt att göra en bedömning på priset pga. informationen som saknas.

Tack!

Då är heller ingen service gjord i min bok. Och man kan räkna med att en sådan kostar runt 5k. Då är klockan plötsligt uppe i 35k .

Klockan verkar ligga på ett pris runt 30k i staterna. Köper du där ifrån så får du dock räkna med tull och moms.

Ref http://www.chrono24.com/en/rolex/ref-16253.htm

Huruvida det är en bra eller dålig affär är jag inte kompetent nog att svara på. Tror dock att klockan är populärare i us än i Svea!
 

Izze

Cartier
Dyrt skull jag säga. Det fanns en liknande till salu i höstas här på forumet.
Stora problem att bli av med den och säljaren begärde till slut 17k.
https://klocksnack.se/threads/rolex-datejust-turn-o-graph-1625-sista-chansen-17k.28130/
/j

Dock så är den där klockan 22~ år äldre? :p
Tack iaf!

Då är heller ingen service gjord i min bok. Och man kan räkna med att en sådan kostar runt 5k. Då är klockan plötsligt uppe i 35k .
Klockan verkar ligga på ett pris runt 30k i staterna. Köper du där ifrån så får du dock räkna med tull och moms.
Ref http://www.chrono24.com/en/rolex/ref-16253.htm
Huruvida det är en bra eller dålig affär är jag inte kompetent nog att svara på. Tror dock att klockan är populärare i us än i Svea!

Alright, tackar!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ca 20000 kr anser jag den vara värd. Mig veterligen är den inte särskilt ovanlig. En del äldre ToG kan gå dyrt har jag sett, senast på Kaplans för några veckor sedan.
 

911flyer

Omega
Dyrt! Länken är supersliten... 18k/SS Jubilee får du slanta omkring 5-7' för begagnad om du ska byta ut den, det plus service så ligger din turn o graph över 40'!!

Du kan få dig en Rolex Explorer GMT för 30k, har sett vissa här på forumet slinka under 30' också. Fantastiskt urverk och så får du lite mer för pengen.

Visserligen så är den inte ett "vintage ur" och heller inte i guld.... Vad är dina kriterier?
 

Izze

Cartier
Dyrt! Länken är supersliten... 18k/SS Jubilee får du slanta omkring 5-7' för begagnad om du ska byta ut den, det plus service så ligger din turn o graph över 40'!!

Du kan få dig en Rolex Explorer GMT för 30k, har sett vissa här på forumet slinka under 30' också. Fantastiskt urverk och så får du lite mer för pengen.

Visserligen så är den inte ett "vintage ur" och heller inte i guld.... Vad är dina kriterier?

Tack för svaret, härligt med lite djupare kunskaper inom området!
Max 30k, inte äldre än 30 år.
 

911flyer

Omega
Sök igenom lite skulle jag säga. Det du vill ha när du köper en begagnad rolex är en relativt nygjord service med dokumentation. Att du har full historik väger inte så tungt på prislappen när du säljer, såvida det inte är en rolex med högt samlarvärde, då är det även intressant om den är opolerad, helt i originalskick utan service utbyten (kristall, krona, vridring, insert, länkar etc) och att du har alla originaltillbehör kvar också. MEN, en skön vardagsklocka så skulle jag söka efter en härlig Rolex 16570 EXPLORER II GMT. För mig är det nog rolex ultimata vardagsbeater, stryktålig, vattentät, snygg, dressig och sportig. Sen att den har en av de bästa urverken i världen med GMT funktion är bara bonus. De dyker regelbundet upp på ks mellan 26-32k. PERSONLIGEN SKULLE JAG FÖRSÖKA HITTA EN 2001-2003 med hålcase och SEL. De är lite mer sälsynta och borde kunna återspegla en bättre investering om du ska äga klockan 5-10 år.

THATS MY $0.02. Lycka till.

1759ce518561d0842da641a0467d117a.jpg


4396ffc405cc8a7f60920cfffff08a61.jpg
 

Izze

Cartier
Sök igenom lite skulle jag säga. Det du vill ha när du köper en begagnad rolex är en relativt nygjord service med dokumentation. Att du har full historik väger inte så tungt på prislappen när du säljer, såvida det inte är en rolex med högt samlarvärde, då är det även intressant om den är opolerad, helt i originalskick utan service utbyten (kristall, krona, vridring, insert, länkar etc) och att du har alla originaltillbehör kvar också. MEN, en skön vardagsklocka så skulle jag söka efter en härlig Rolex 16570 EXPLORER II GMT. För mig är det nog rolex ultimata vardagsbeater, stryktålig, vattentät, snygg, dressig och sportig. Sen att den har en av de bästa urverken i världen med GMT funktion är bara bonus. De dyker regelbundet upp på ks mellan 26-32k. PERSONLIGEN SKULLE JAG FÖRSÖKA HITTA EN 2001-2003 med hålcase och SEL. De är lite mer sälsynta och borde kunna återspegla en bättre investering om du ska äga klockan 5-10 år.

THATS MY $0.02. Lycka till.

Tack för ett väldigt utförligt och professionellt svar. Kommer att hålla ögonen öppna!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Okej, vad är en ToG? :p
Tack för din värdering iaf!


Mm, börjar se det nu när du lägger det så. Tackar!

ToG = turnograph.
Vad tycker du om vanliga Datejust? En sån hittar du lätt för runt 20000kr från sent 80-tal till sent 90-tal. Personligen gillar jag ref 16200 men du kanske vill ha en tvåtons på jubilee och då är de nog 16013 du ska söka efter.
 
Topp