• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Tonneau - någon mer som har en?

Fender59

Patek
2-Faktor
God kväll systrar och bröder på KS. Hoppas ni inte är allt för påverkade av julstress.
Idag har jag packat upp en ny bekantskap, en Rolex ref 578 tonneau. En liten skönhet med ganska blygsamma mått enligt dagens standard, men var säkert manlig på 1930-talet. Den mäter 25mmx36mm, bandbredd 14mm och tjockleken är 8mm. Boetten är i 9 K guld. Urverket är manuellt, och har inte uppvisat någon gångavvikelse sedan i morse. Det har inte varit lätt att hitta mycket fakta om modellen, och jag får väl erkänna att jag mest köpte den för känsla och utseende. Jag har tänkt att ha den som dressklocka när jag går på frackmiddagar. Jag lägger ut ett gäng bilder på klockan, och det vore trevligt om någon som har kunskap om modellen vill ge oss lite mer kunskap. Om någon mer har en gammal Rolex tonneau - fyll på med bilder och fakta.
DSC_8308.jpg
DSC_8309.jpg
DSC_8310.jpg
DSC_8312.jpg
DSC_8314.jpg
DSC_8315.jpg
DSC_8316.jpg
DSC_8318.jpg
DSC_8319.jpg
DSC_8320.jpg
DSC_8307.jpg
 

closetplayer

Rolex
2-Faktor
God kväll systrar och bröder på KS. Hoppas ni inte är allt för påverkade av julstress.
Idag har jag packat upp en ny bekantskap, en Rolex ref 578 tonneau. En liten skönhet med ganska blygsamma mått enligt dagens standard, men var säkert manlig på 1930-talet. Den mäter 25mmx36mm, bandbredd 14mm och tjockleken är 8mm. Boetten är i 9 K guld. Urverket är manuellt, och har inte uppvisat någon gångavvikelse sedan i morse. Det har inte varit lätt att hitta mycket fakta om modellen, och jag får väl erkänna att jag mest köpte den för känsla och utseende. Jag har tänkt att ha den som dressklocka när jag går på frackmiddagar. Jag lägger ut ett gäng bilder på klockan, och det vore trevligt om någon som har kunskap om modellen vill ge oss lite mer kunskap. Om någon mer har en gammal Rolex tonneau - fyll på med bilder och fakta.
DSC_8308.jpg
DSC_8309.jpg
DSC_8310.jpg
DSC_8312.jpg
DSC_8314.jpg
DSC_8315.jpg
DSC_8316.jpg
DSC_8318.jpg
DSC_8319.jpg
DSC_8320.jpg
DSC_8307.jpg
Grattis till en annorlunda fågel :)
 

Rey

Rolex
Har alltid gillat Tonnaeu klockor, visste inte att Rolex hade gjort någon! Häftig klocka och den ser ut att vara välbehållen trots sin ålder, kul! Grattis till ett kul köp!
 

Jens

Greedo
Du kan väl förklara vad det är som gör dig (och @Aurum ) övertygad om att tavlan har målats om. Då kan jag, och säkert flera med mig, lära oss vad man bör titta på.
Den ser alldeless ren och fräsch ut. En annan sak är typsnittet på "Rolex" och loggan som är alldeles för modernt, skulle lika gärna kunnat suttit på en ny datejust. För 80 år sen såg det inte ut så där. @Aurum Kanske har nåt att tillägga, han är betydligt vassare än jag på sånt här.
För övrigt så är det en rolig modell och jag hoppas att du kommer att njuta av den!


J
 

Oew

Rolex
Den ser alldeless ren och fräsch ut. En annan sak är typsnittet på "Rolex" och loggan som är alldeles för modernt, skulle lika gärna kunnat suttit på en ny datejust. För 80 år sen såg det inte ut så där. @Aurum Kanske har nåt att tillägga, han är betydligt vassare än jag på sånt här.
För övrigt så är det en rolig modell och jag hoppas att du kommer att njuta av den!


J
Tror inte loggan ens ska vara där.
 
Topp