• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex/Tudor Submariner - köpråd?

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Hej, hej,

Hoppas detta inte är ett uttjatat ämne. Om så är fallet; hänvisa mig gärna till korrekt tråd... :cool:
Jag är hyfsad nybörjare i klockträsket & inte läst in mig nå´t vidare på Rolex. Det är ju en så´n djungel...

Jag "behöver" en Submariner. (stål ,med länk) Jag vill ha den som daglig beater och jag gillar vintage mer än sprillans nytt. (vill inte heller betala för sprillans nytt...). Vill oxå kunna lita på den vid bad etc. 70-80-tal skulle kännas bra i själen, men inte nödvändigt.

5512/5513? Är det "the way to go"? Antar att den sistnämnda är mer "rimlig" iofs.
Men kanske datum vore nice (om de har quickset vill säga). Vad finns då?

Budget: 30 - 40 000 för en Rolle/15-20 000 för en Tudor, kanske?!?

Den 16610 som finns till salu på K&S? Är det ett bra alternativ, trots att den inte är så gammal som jag kanske egentligen önskar.
Eller 5512:an? "Kan" man använda en klocka från -60-telet som daglig klocka/"plask & lek"?
(Hoppas det är det OK att öppet diskutera säljesannonser på forumet?)

Önskar tips & råd om modeller i synnerhet, samt diskussion om en "vintage" Rolle/Tudor som "beater" i allmänhet.

Vad tycker ni, boys? Shoot! :cool:
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
En 5513 är alltid rätt. För 30-40k får du ett fint ex.

Vill du ha datum så är det 1680 som gäller. Blir aldrig fel det heller! Även om den inte har quicksetdatum :)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Rock_N_Ron skrev:
Hej, hej,