• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex/Tudor Submariner - köpråd?

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Hej, hej,

Hoppas detta inte är ett uttjatat ämne. Om så är fallet; hänvisa mig gärna till korrekt tråd... :cool:
Jag är hyfsad nybörjare i klockträsket & inte läst in mig nå´t vidare på Rolex. Det är ju en så´n djungel...

Jag "behöver" en Submariner. (stål ,med länk) Jag vill ha den som daglig beater och jag gillar vintage mer än sprillans nytt. (vill inte heller betala för sprillans nytt...). Vill oxå kunna lita på den vid bad etc. 70-80-tal skulle kännas bra i själen, men inte nödvändigt.

5512/5513? Är det "the way to go"? Antar att den sistnämnda är mer "rimlig" iofs.
Men kanske datum vore nice (om de har quickset vill säga). Vad finns då?

Budget: 30 - 40 000 för en Rolle/15-20 000 för en Tudor, kanske?!?

Den 16610 som finns till salu på K&S? Är det ett bra alternativ, trots att den inte är så gammal som jag kanske egentligen önskar.
Eller 5512:an? "Kan" man använda en klocka från -60-telet som daglig klocka/"plask & lek"?
(Hoppas det är det OK att öppet diskutera säljesannonser på forumet?)

Önskar tips & råd om modeller i synnerhet, samt diskussion om en "vintage" Rolle/Tudor som "beater" i allmänhet.

Vad tycker ni, boys? Shoot! :cool:
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
En 5513 är alltid rätt. För 30-40k får du ett fint ex.

Vill du ha datum så är det 1680 som gäller. Blir aldrig fel det heller! Även om den inte har quicksetdatum :)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Rock_N_Ron skrev:
Hej, hej,

Hoppas detta inte är ett uttjatat ämne. Om så är fallet; hänvisa mig gärna till korrekt tråd... :cool:
Jag är hyfsad nybörjare i klockträsket & inte läst in mig nå´t vidare på Rolex. Det är ju en så´n djungel...

Jag "behöver" en Submariner. (stål ,med länk) Jag vill ha den som daglig beater och jag gillar vintage mer än sprillans nytt. (vill inte heller betala för sprillans nytt...). Vill oxå kunna lita på den vid bad etc. 70-80-tal skulle kännas bra i själen, men inte nödvändigt.

5512/5513? Är det "the way to go"? Antar att den sistnämnda är mer "rimlig" iofs.
Men kanske datum vore nice (om de har quickset vill säga). Vad finns då?

Budget: 30 - 40 000 för en Rolle/15-20 000 för en Tudor, kanske?!?

Den 16610 som finns till salu på K&S? Är det ett bra alternativ, trots att den inte är så gammal som jag kanske egentligen önskar.
Eller 5512:an? "Kan" man använda en klocka från -60-telet som daglig klocka/"plask & lek"?
(Hoppas det är det OK att öppet diskutera säljesannonser på forumet?)

Önskar tips & råd om modeller i synnerhet, samt diskussion om en "vintage" Rolle/Tudor som "beater" i allmänhet.

Vad tycker ni, boys? Shoot! :cool:

Rolexstålsport är perfekta vardags- och slitklockor.

Finns inga plexivarianter med snabbdatum (men 16800 med safirglas, som går att hitta med matt tavla).

Viktigare än modell är skick och servicenivå. En välhållen och trycktestad gammelklocka med fräscha packningar och glas är inga konstigheter, men tidsfaktorn minskar knappast risken för knas.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Visst är frågan lite uttjatad, men det är inget jämfört med mitt svar ;-)

Tudor "snowflake" 9411/0 eller 94110! Ca 70-talet, med quickset, plexi, för ca 20k på länk. Bättre än så blir det inte :)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
theargonaut skrev:
Visst är frågan lite uttjatad, men det är inget jämfört med mitt svar ;-)

Tudor "snowflake" 9411/0 eller 94110! Ca 70-talet, med quickset, plexi, för ca 20k på länk. Bättre än så blir det inte :)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

:D :D :D

Har du sålt din än? (för visst har du haft en till salu)
Om inte; skicka lite info/bilder...

Men; om man köper en Tudor, "stillar" man Rolex-begäret då, alltså är en Tudor tillräckligt för att "stå på egna ben"... Jag har egentligen inget "behov" av att det just är en Rolex, men samtidigt måste man ju inse att varumärket är j-ligt starkt...

F-n... VELIG!!! :?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Rock_N_Ron skrev:
Men; om man köper en Tudor, "stillar" man Rolex-begäret då, alltså är en Tudor tillräckligt för att "stå på egna ben"... Jag har egentligen inget "behov" av att det just är en Rolex, men samtidigt måste man ju inse att varumärket är j-ligt starkt...

F-n... VELIG!!! :?

Jag trodde jag stillade mitt Rolexbegär när jag i juli köpte en Tudor Sub. I början av september var den borta och denna satt på armen.



Är det Rolex du vill ha, köp då Rolex :D

Med det sagt inget ont om Tudor, mycket klocka för pengarna och snow flakes är coola, gärna om de är lite slitna!
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1353073869.433601.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1353073869.433601.jpg
    161.4 KB · Visningar: 412

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Låter som du ska ha en 5512/3. Personligen ser jag ingen jätteuppsida i 5512 om du inte ska hardcore-samla.

Köp en 60- eller 70-talare med matt tavla. Viktigt är att du gör lite research och klockan är korrekt iom det ändå är en del pengar. Leta efter en med ett fint case där du fortfarande kan se Rolex klassiska bevels och en som har en fin tavla med matchande visare. Resten är möjligt att fixa senare. Leta runt och börja posta lite annonser för allmän beskådan. Tips på var du ska leta är på VRF och bra handlare så som Andrew Shear, 10pastten mfl. Maila gärna också handlarna direkt så kan du fynda innan de läggs ut och säljs.

Tudor är givetvis störtskönt men jag skulle rekommendera Rolex då du verkar vilja ha det och du inte är insnöad som den vanliga Tudor-köparen. Du har också en budget som bör räcka till ett fint ex.

Ut och leta annonser och posta tillbaka när du hittat något som passar på min beskrivning. En 5513, matt tavla, matchande visare och ett hyggligt case. Handlar du från kända handlare så brukar du inte behöva oroa dig över att åka på moms och tull. De har sina sätt att lösa sånt. Känns det fel så är det givetvis bara att be dem deklarera din klocka till fullt värde.

Leta inte klocka i Sverige då allt som finns här är dyrt. Skitdyrt.

Oroa dig inte för vatten. En nytestad klocka från 60-talet är lika safe att bada med som en från 80-talet. Superdome-glas tål sällan vatten men en klocka med serviceglas klarar alla dagar i veckan dykning. Dock ska alla klockor, nya som gamla, alltid trycktestas innan de utsätts för fukt.

Lycka till!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Rock_N_Ron skrev:
theargonaut skrev:
Visst är frågan lite uttjatad, men det är inget jämfört med mitt svar ;-)

Tudor "snowflake" 9411/0 eller 94110! Ca 70-talet, med quickset, plexi, för ca 20k på länk. Bättre än så blir det inte :)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

:D :D :D

Har du sålt din än? (för visst har du haft en till salu)
Om inte; skicka lite info/bilder...

Men; om man köper en Tudor, "stillar" man Rolex-begäret då, alltså är en Tudor tillräckligt för att "stå på egna ben"... Jag har egentligen inget "behov" av att det just är en Rolex, men samtidigt måste man ju inse att varumärket är j-ligt starkt...

F-n... VELIG!!! :?

Tyvärr för dig så är den såld. I min mening finns det ingen Rolex som kan matcha en Snowflake, så jag är mycket nöjd med den flingan jag har kvar. En Tudor tror jag dock aldrig kan "stilla" Rolexbegäret, om det viktigaste är att det står rolex på tavlan, även om de lite äldre Tudorna har Rolexmärkta boetter och Rolexsigneradkrona.

Summasumarum; Gillar du visarna och indexen på Snowflaken, och gillar själva subboetten, så det ett bra alternativ, och så har du pengar över till annat kul :)

Jag hade tidigare en vanlig blå Tudor sub 79090 med plexi från tidigt 90-tal, som jag tyckte kändes lite för mycket Rolexwannabe. Helt ok, men inget speciellt.
 
Topp