• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex under 15k?

God eftermiddag kära KS-vänner!
Lagom till skatteåterbäringen har min kompis börjat intressera sig för klockor. Han har inget konto här på forumet men han undrar vad det finns för Rolex-klockor under 15k. Jag har tipsat honom om Rolex 6694 men han tycker kanske att den är lite liten. Jag har aldrig testat den men jag har uppfattningen att med länk bärs den lite större. I alla fall, vad finns det för andra Rolex-referenser/modeller under 15k?
Mvh
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
God eftermiddag kära KS-vänner!
Lagom till skatteåterbäringen har min kompis börjat intressera sig för klockor. Han har inget konto här på forumet men han undrar vad det finns för Rolex-klockor under 15k. Jag har tipsat honom om Rolex 6694 men han tycker kanske att den är lite liten. Jag har aldrig testat den men jag har uppfattningen att med länk bärs den lite större. I alla fall, vad finns det för andra Rolex-referenser/modeller under 15k?
Mvh
extremt begränsat. Jag köpte en av mina första, en airking för 13k för några årsen.
 

Mattias79

Cartier
Vääääääldigt få klockor numera. Och om man väl hittar en så kan du vara säker på att den behöver minst en service för lika mycket till. Det är märkligt egentligen hur man kan vilja ha ett märke på det viset. Man vet inte hur den ser ut, fungerar eller känns. Bara att det ska vara Rolex. Jag är nästan lika dan. Trots att jag ägt andra kvalitetsmärken går det inte att jämföra med kungakronan.
 

poormans

Rolex
Går väl att hitta 1500 date på läder för 15k fortfarande

Automatisk och chronometer urverk så ett bra val
 

tossefar

Cartier
Även om du tekniskt kan hitta en under 15 så får du räkna med en obligatorisk service på 5-6000 till.
 

Fadershan

Patek
Jag köpte en 6694 årsklocka till min fru som morgongåva på vårt bröllop. Fanns inte en tillstymmelse till servicebehov och fick den för under 15k. 34mm är för vem som helst skulle jag säga, bra size på ett ur. Jag kan ta ett wr strax om du/ni vill se?
 
Jag köpte en 6694 årsklocka till min fru som morgongåva på vårt bröllop. Fanns inte en tillstymmelse till servicebehov och fick den för under 15k. 34mm är för vem som helst skulle jag säga, bra size på ett ur. Jag kan ta ett wr strax om du/ni vill se?
Gör jättegärna det! Vore toppen om du kunde jämföra med en annan klocka också så man får en bättre uppfattning! Tusen tack!! :)
 

Fadershan

Patek
Gör jättegärna det! Vore toppen om du kunde jämföra med en annan klocka också så man får en bättre uppfattning! Tusen tack!! :)
Jag försökte igårkväll men fick inte länken över handen :) Kan ju iofs öppna länken och hänga den över men blir inte riktigt samma sak det heller :)

Tycker f.ö. ref 6694 är ett riktigt trevligt ur. Jag har inget problem med att skruva upp mina ur och det verkar inte frugan ha heller med denna.
IMG_20161218_113142 (1).jpg
 

MacW

Omega
Tufft att hitta en rolle under 15k, det går om du kikar på vintage så är de ofta utan länk och inte allt för sällan i behöv av en service. Men tålamod brukar löna sig så är du bestämt fast vid det håll ut!
 

Fadershan

Patek
Så här såg det ut när jag bara la klockan över handleden. Jag har 18,5cm handleder och biceps som badbollar ;) tycke, smak och framförallt en vanesak med storlek på ur. Jag hade helt snöat in på en rolex deep sea förut (44mm och hög) men nu vill jag helst inte ha ngt större än max 40 och beroende på typ av ur såklart.
IMG_20170322_210023.jpg
 

Cryssarn

Rolex
Köpte min Air King 5500 för 11. Den ska intr ha varit i akut behov av service då, men det är snart 1 år sedan. Jag har dovk inte hubnit använda den då den är i Sverige fortfarande.
 
Så här såg det ut när jag bara la klockan över handleden. Jag har 18,5cm handleder och biceps som badbollar ;) tycke, smak och framförallt en vanesak med storlek på ur. Jag hade helt snöat in på en rolex deep sea förut (44mm och hög) men nu vill jag helst inte ha ngt större än max 40 och beroende på typ av ur såklart.
IMG_20170322_210023.jpg
Länken gör mycket för storleken, tycker att klockan bärs 2-3mm större tack vare den! Fin klocka, tycker du borde låna den av frugan lite då och då! :)
 

sweedee

Cartier
Köp en Tag istället...

Hans kompis hälsar tack för svaret



Gripen har en riktig vintage rolle för 17500:-
http://gripenbro.se/artiklar/watches/rolex-date.html

Din kompis kan möjligtvis få ned den lite med bud. 3 mån garanti.
Annars tycker jag att man ser en airking lite nu och då för runt 15 både här och på Gripen. Men visst, spikat under 15 så kan det bli svårt. Han är 1,5-2 år för sen hehe, då såg man "massor" med 1601 vid 15k. Be han spara 5k till om han verkligen är sugen på en Rolex så den blir lite mer "ordentlig" och köp sedan en fin 1601. Det har han tillbaka i längden och skulle inte ångra sig.
 
Senast ändrad:

Freddois

Breitling
Tänkte att jag bumpar denna tråden i förhoppning på svar.
Är ute efter min första Rolex. Är speciellt inne på en 6694. Ni som skriver om att hitta någon bra för under 15K. Har ni några tips om var jag bör kika?
 

Fadershan

Patek
Tänkte att jag bumpar denna tråden i förhoppning på svar.
Är ute efter min första Rolex. Är speciellt inne på en 6694. Ni som skriver om att hitta någon bra för under 15K. Har ni några tips om var jag bör kika?
Den 6694:an jag fyndade till frugan var fr chrono24 iaf.

Han jag köpte av har en ute nu under 15k från 1979. Säljare fr Argentina.
 

QPE

Breitling
Tänkte att jag bumpar denna tråden i förhoppning på svar.
Är ute efter min första Rolex. Är speciellt inne på en 6694. Ni som skriver om att hitta någon bra för under 15K. Har ni några tips om var jag bör kika?
Som ovanstående nämnde så är chrono24 ett bra ställe att börja kika på, både för att se om den finns nära dig samt för att se den generella prissättningen för olika modeller. Sen har du bukowskis, kaplans etc. där du möjligtvis kan hitta dig någon för en billig peng men då är oftast skicket därefter och man får räkna med lite skador om man ska lyckas få en för under 15k, men då får man också räkna in deras provision i det hela så man inte utesluter det. :) Tradera och Blocket är väl en möjlighet men inget jag råder någon utan kunskap till att göra. Hoppas det var lite till hjälp iaf och lycka till med ditt sökande!
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Jag trodde inte man kunde köpa Rååålex för såna småpengar :eek: då har ju tom undertecknad råd!!...

Trodde inte att jag som lägre medelklass, bor i radhus och bara tjänar 49k per mån (innan maffian "skatteverket" stjäl sin andel) kunde bära Råååålex :eek:
 
K

Kaksi

Guest
Varför måste länken vara med? Det måste finnas dåliga länkar med livsdugliga urverk för rimliga pengar. Jag ser det som att Rolex själ (huvud) finns i urverket, och inte i kombination med länken. Hur fel ute är jag för er som är hardcore-länkare? :)
 
K

Kaksi

Guest
Jag trodde inte man kunde köpa Rååålex för såna småpengar :eek: då har ju tom undertecknad råd!!...

Trodde inte att jag som lägre medelklass, bor i radhus och bara tjänar 49k per mån (innan maffian "skatteverket" stjäl sin andel) kunde bära Råååålex :eek:
Den nedre gränsen går väl vid 50'/månad, har jag hört - så du är nära!

;)
 
  • Like
Reactions: QPE

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Varför måste länken vara med? Det måste finnas dåliga länkar med livsdugliga urverk för rimliga pengar. Jag ser det som att Rolex själ (huvud) finns i urverket, och inte i kombination med länken. Hur fel ute är jag för er som är hardcore-länkare? :)
Jag skulle nog försöka hitta klocka på länk. Kostar skjortan att köpa till löst.
 
Topp