• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex utökar garantitiden till 5 år från 1 Juli !

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpg
Stämmer bra att från och med idag så har Rolex höjt garantitiden från 2år till 5år. Alla Rolex köpta från juli 2013 har utökat från 2år till 3år. Servicegaranti är 2 år som vanligt. ;)
De röda taggarna byttes ut mot gröna. :rolex:
Inget nytt om rekommenderat serviceintervall?
 
C

China

Guest
Precis, generellt 10 år men man får gå efter vad ens klocka säger. Börjar den dra sig eller forta sig efter 7-8år så är det antagligen service dags, beror lite på användning m.m :rolex:

Vilka smörmedel har en livslängd på 10 år?

Frågan är väl hur ett längre serviceintervall påverkar slitage/prestandan, och då menar jag inte en tidshållning inom COSC. Om en ny Rolex t.ex. håller tiden inom några sekunder per vecka, och under senare år får en sämre prestanda, var går gränsen?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Efter att ha läst hela tråden inklusive @Zed och @yonsson inlägg så är jag nog nödbedd att instämma med Zed. Andemeningen i brevet är enligt mig (misslyckad jurist) att man höjt serviceintervallet från fem år till tio. Jag kan inte på något vis se att texten kan kan betyda annat.
 
C

China

Guest
Efter att ha läst hela tråden inklusive @Zed och @yonsson inlägg så är jag nog nödbedd att instämma med Zed. Andemeningen i brevet är enligt mig (misslyckad jurist) att man höjt serviceintervallet från fem år till tio. Jag kan inte på något vis se att texten kan kan betyda annat.

Du kan mycket väl ha rätt, att det hela beror en misslyckad tolkning av någon jurist. Själv kan jag inte se att Rolex skulle ha uppdaterat verken eller gjort några radikala upptäckter när det gäller nya smörjmedel. Men det sagt, så är det alltid positivt om en tillverkare förlänger garantin.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Efter att ha läst hela tråden inklusive @Zed och @yonsson inlägg så är jag nog nödbedd att instämma med Zed. Andemeningen i brevet är enligt mig (misslyckad jurist) att man höjt serviceintervallet från fem år till tio. Jag kan inte på något vis se att texten kan kan betyda annat.
Spännande! Det verkar som att vi haft olika engelskalärare i skolan. Var du plockar de fem åren från i texten är även intressant.
 

Landshark

Cartier

Skulle vara skönt att slippa vidare spekulationer och intressant att höra från någon som rimligen borde veta, exempelvis @ROB-1832 (eller för all del annan AD)

"Innebär den förlängda garantin att Rolex samtidigt, dvs per den 1 juli 2015, ändrar sina riktlinjer/policy för rekommenderat serviceintervall från tidigare fem (5) till numera tio (10) år"?

Det är väl en öppen fråga som inbjuder till ett "ja eller nej" svar.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Skulle vara skönt att slippa vidare spekulationer och intressant att höra från någon som rimligen borde veta, exempelvis @ROB-1832 (eller för all del annan AD)

"Innebär den förlängda garantin att Rolex samtidigt, dvs per den 1 juli 2015, ändrar sina riktlinjer/policy för rekommenderat serviceintervall från tidigare fem (5) till numera tio (10) år"?

Läs inlägg #64.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Skulle vara skönt att slippa vidare spekulationer och intressant att höra från någon som rimligen borde veta, exempelvis @ROB-1832 (eller för all del annan AD)

"Innebär den förlängda garantin att Rolex samtidigt, dvs per den 1 juli 2015, ändrar sina riktlinjer/policy för rekommenderat serviceintervall från tidigare fem (5) till numera tio (10) år"?

Det är väl en öppen fråga som inbjuder till ett "ja eller nej" svar.

Det är som sagt redan bekräftat av Rob så ni kan sluta spekulera...



Ni hade alltså fel mina kära konspirationsteoretiker :D
 

Landshark

Cartier

Har naturligtvis läst hela tråden. Fattas bara! Inlägg 64 talar om att den generella rekommendationen är 10 år. Så långt allt klart. Men den säger inte att detta har samband med den förlängda garantitiden per idag, och att den generella rekommendationen i går var 5 år...
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Min tolkning:

"Vi höjer garantitiden till fem år. Men oroa er inte, det kommer inte bli massa problem, eftersom i snitt så pajar våra klockor efter tio år" (då går kunden och lämnar in den).
 

aleksi

Omega
Så min rolex som är köpt 2014 får garanti till 2019? :D Utan några krav på service under dessa år?

Eller verkar som service garantin är 2 år fortfarande? Vad är det för garanti dom snackar om?
 
Senast ändrad:

Zed

Swissera
Professional Dealer
Så min rolex som är köpt 2014 får garanti till 2019? :D Utan några krav på service under dessa år?

Nej, du får ett extra garantiår till 2017. Om du servar din klocka så får du två års garanti. Hade din klocka varit köpt från och med gårdagens datum så hade du fått fem års garanti.
 

phisun

Breitling
Det spelar alltså ingen roll vilken färg man har på taggen så länge klockan är uttagen efter 1 Juli 2015 eller måste den gröna taggen följa med?
 
Topp