Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolex värdeminskning

Diskussion i 'Diskussion' startad av osverigeo, 26 februari 2016.

1. osverigeo
    Trådstartare

osverigeo Borgare

Från:
    Mamma
    Hej kära klockentusiaster!

Jag har ett extremt sug efter att skaffa en riktigt fin klocka. Jag vet att jag samtidigt är en person som kan tröttna lätt och ska jag vara helt realistisk kanske jag kommer ha klockan 2-3 år och sedan så säljer jag vidare den. Brukar bli så. Låt oss säga att så blir fallet. Vilken klocka kommer jag förlora absolut minst på att köpa. En Rolex submariner 114060 eller en Rolex Datejust 116234.

https://www.chrono24.se/rolex/no-date-submariner-ref114060--id3956910.htm
    https://www.chrono24.se/rolex/datejust--id4098439.htm

Väldigt svårt att säga förstår jag och beror på många faktorer. Eventuella prishöjningar och så vidare. Tacksam för era synpunkter hur som helst.

Trevlig helg!

2. KenKun

KenKun Biskop

Att ha en klocka i 2-3 år kan väl inte räknas som att man tröttnar lätt?
    Känns som att du kan gå plus minus noll på båda, med tanke på de årliga prishöjningarna.

mackan_108, Arsius11, Cliff och 7 andra gillar detta.
  3. Hugii

Hugii Biskop

Varför vill du köpa en klocka om du i första hand tänker på värdeminskningen? (bara nyfiken)

Arsius11, Eurenius, Philippe Stern och 3 andra gillar detta.
  4. osverigeo
    Trådstartare

osverigeo Borgare

Från:
    Mamma
    Tycker bara det låter så fantastiskt att jag kan köpa en lyxpryl och sedan få tillbaka samma belopp som jag köpte den för. Som sagt ganska okunnig.

jabla gillar detta.
  5. Hugii

Hugii Biskop

I så fall får du oxå räkna med eventuella reparationer, fel, problem och annat strul......

6. osverigeo
    Trådstartare

osverigeo Borgare

Från:
    Mamma
    Så sant! Tack för synpunkter. Verkar nog bli en 114060. Gjorde ett inlägg tidigare men har lite svårt att verkligen komma till ett avslut och faktiskt skicka iväg pengarna. Aldrig gjort en såhär stor klockaffär :)

7. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Vet att första gången är ett stort steg. Men om du ångrar dig så kan du alltid sälja en 114060 väldigt enkelt över hela världen, men räkna med att du kanske tappar några tusenlappar.

Cliff gillar detta.
  8. osverigeo
    Trådstartare

osverigeo Borgare

Från:
    Mamma
    Riktigt svårt är det! Det är det som gör att jag ändå vill slå till - att jag när som helst kommer kunna se pengarna igen om så önskas!

willbur gillar detta.
  9. Pauledward

Pauledward Biskop

Från:
    Sverige
    Lycka till med ditt första köp

osverigeo gillar detta.
  10. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Jag tror @KenKun har helt rätt i sin profetia om att du kommer att gå i stort sett plus minus noll på dessa modeller.
    Båda är lättsålda, populära klassiker som aldrig är "out of fashion".
    Lycka till :)

Arsius11 gillar detta.
  11. Mudfold

Mudfold Stadsbo

Från:
    Landet
    Skulle nog gissa på att värdeminskningen är större på DJ

12. JohnZ

JohnZ Biskop

Från:
    Göteborg
    Antingen köper du nytt utifrån motiveringen att det är en hobby och att en hobby får kosta eller så köper du en fyrsiffrig i fint skick med motiveringen att en hobby får kosta "lite mer ibland" och myser över att du vet att det samtidigt är en investering:)

Arsius11, Zalath och Moorflax gillar detta.
  13. Mrsheepshooter

Mrsheepshooter Präst

Från:
    Stockholm.
    Kör på en sub, som tidigare sagt så kommer du enkelt kunna sälja den vidare ifall du nu skulle tröttna på den.
    Lycka till!

JohnZ gillar detta.
  14. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    +1 på den.
    Ingen av de två uren som Ts postar är väl några högoddsare eller chansningar. Även om du skulle förlora någon tusing så kommer du kunnat njuta av dem i några år.

JohnZ gillar detta.
  15. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fina klockor båda två. På sikt har du båda. Men du, du vet väl att moms 25 % tillkommer om du handlar utanför EU? Inte så bra...

16. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    Kör på en sub, de står sig i längden.

17. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    HITTILS har man fått igen pengarna på två år om man köper begagnat. ;)

Ponera att dollarn sjunker 15%, då har du en värdeminskning på 15%, det är å andra sidan cirka 7500kr och om typ två år så har nypriserna troligtvis gått upp 15%= +-0.

Klockor är lyxkonsumtion och har du råd att eventuellt ta en förlust på 7000kr över två år även om det inte är troligt samt om du orkar med eventuellt strul som kan tillkomma så kör.

18. osverigeo
    Trådstartare

osverigeo Borgare

Från:
    Mamma
    Härligt!
    Tur att du nämner detta. Hade ingen aning om det.

Förmodligen blir det att köra på en klocka från ch24 med trusted checkout från något eu land då! För då tillkommer ingen moms väl?

Mvh

Jimpa gillar detta.
  19. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det låter vettigt. Ingen moms inom eu. 114060 dyker ofta upp Klocksnack också.

osverigeo gillar detta.
  20. osverigeo
    Trådstartare

osverigeo Borgare

Från:
    Mamma
    Ni får gärna följa tråden så håller jag er uppdaterade om hela processen :)

21. osverigeo
    Trådstartare

osverigeo Borgare

Från:
    Mamma
    Kommer andrahandsvärdet påverkas mycket om den är köpt från utlandet? :)

22. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Nej, så länge den är komplett med box och cert spelar det ingen roll

osverigeo gillar detta.
  23. osverigeo
    Trådstartare

osverigeo Borgare

Från:
    Mamma
  24. Tomas Eriksson

Från:
    Prettogettot
    Det är bra pris på datejusten, jag har svårt att se att du skulle göra förlust på den över tid. Tror du skulle få +30k för den på KS rätt enkelt idag. Över tid kanske mer givet att du inte försämrar skicket i stor omfattning.

25. stelah

stelah Biskop

Om den inte har varit med och bidragit till den svenska välfärden genom 25% moms är det ingen som vill ta i den ;). Jag ser att det finns olika synsätt. Personligen är svensksålt mer värt. Det finns alltid risker med att köpa klockor och många svänger sig med begrepp som förvillar. Modeller förändras utan att referensnumret följer med. För en köpare som vet skillnaden är det avgörande för andrahandsvärdet. T. ex. ändrade Rolex länkarna på en del av sina modeller 2008/2009 från ihåliga till solida. Referensnumret är detsamma. En del beskriver när klockan är använd/såld/uttagen första gången men det viktiga är tillverkningsåret. Om du tittar runt på chrono24 kan du hitta modeller som säljs som nya men som tillverkades 2008. Det är inte helt lätt. I övrigt är de modeller du tittat på, som jag bedömer, likvärdiga klockor på andrahandsmarknaden. Möjligen att Submariner har en marknad i ett större åldersspänn mesans datejust har fler köpare från medelålder till jättegammal. De är båda klassiker, om än själlösa och lite tråkiga när de är nya.

Senast ändrad: 27 februari 2016
  26. osverigeo
    Trådstartare

osverigeo Borgare

Från:
    Mamma
    Det var på den här dock: https://www.chrono24.se/rolex/datejust-art-rz110nj--id3200736.htm

27. Tomas Eriksson

Från:
    Prettogettot
    osverigeo gillar detta.
  28. ROB-1832

ROB-1832 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    För dom som behåller=värdeökning
    För dom som säljer = värdeminskning
    Köp det du tycker om, då lär du behålla?!

Josef B, Hebbe och stelah gillar detta.
  29. osverigeo
    Trådstartare

osverigeo Borgare

Från:
    Mamma
    Är bara realistisk mot mig själv! :)

30. Silverminken

Silverminken Präst

Från:
    Skåne
    Tror knappast en submariner tappar något värde. Nån enstaka tusenlapp i så fall.

Mårtenssons ur Brookfield