• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex värdeminskning

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Hej kära klockentusiaster!

Jag har ett extremt sug efter att skaffa en riktigt fin klocka. Jag vet att jag samtidigt är en person som kan tröttna lätt och ska jag vara helt realistisk kanske jag kommer ha klockan 2-3 år och sedan så säljer jag vidare den. Brukar bli så. Låt oss säga att så blir fallet. Vilken klocka kommer jag förlora absolut minst på att köpa. En Rolex submariner 114060 eller en Rolex Datejust 116234.

https://www.chrono24.se/rolex/no-date-submariner-ref114060--id3956910.htm
https://www.chrono24.se/rolex/datejust--id4098439.htm

Väldigt svårt att säga förstår jag och beror på många faktorer. Eventuella prishöjningar och så vidare. Tacksam för era synpunkter hur som helst.

Trevlig helg!
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Så sant! Tack för synpunkter. Verkar nog bli en 114060. Gjorde ett inlägg tidigare men har lite svårt att verkligen komma till ett avslut och faktiskt skicka iväg pengarna. Aldrig gjort en såhär stor klockaffär :)
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Så sant! Tack för synpunkter. Verkar nog bli en 114060. Gjorde ett inlägg tidigare men har lite svårt att verkligen komma till ett avslut och faktiskt skicka iväg pengarna. Aldrig gjort en såhär stor klockaffär :)
Vet att första gången är ett stort steg. Men om du ångrar dig så kan du alltid sälja en 114060 väldigt enkelt över hela världen, men räkna med att du kanske tappar några tusenlappar.
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Vet att första gången är ett stort steg. Men om du ångrar dig så kan du alltid sälja en 114060 väldigt enkelt över hela världen, men räkna med att du kanske tappar några tusenlappar.
Riktigt svårt är det! Det är det som gör att jag ändå vill slå till - att jag när som helst kommer kunna se pengarna igen om så önskas!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag tror @KenKun har helt rätt i sin profetia om att du kommer att gå i stort sett plus minus noll på dessa modeller.
Båda är lättsålda, populära klassiker som aldrig är "out of fashion".
Lycka till :)
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Antingen köper du nytt utifrån motiveringen att det är en hobby och att en hobby får kosta eller så köper du en fyrsiffrig i fint skick med motiveringen att en hobby får kosta "lite mer ibland" och myser över att du vet att det samtidigt är en investering:)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Antingen köper du nytt utifrån motiveringen att det är en hobby och att en hobby får kosta eller så köper du en fyrsiffrig i fint skick med motiveringen att en hobby får kosta "lite mer ibland" och myser över att du vet att det samtidigt är en investering:)
+1 på den.
Ingen av de två uren som Ts postar är väl några högoddsare eller chansningar. Även om du skulle förlora någon tusing så kommer du kunnat njuta av dem i några år.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Fina klockor båda två. På sikt har du båda. Men du, du vet väl att moms 25 % tillkommer om du handlar utanför EU? Inte så bra...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
HITTILS har man fått igen pengarna på två år om man köper begagnat. ;)

Ponera att dollarn sjunker 15%, då har du en värdeminskning på 15%, det är å andra sidan cirka 7500kr och om typ två år så har nypriserna troligtvis gått upp 15%= +-0.

Klockor är lyxkonsumtion och har du råd att eventuellt ta en förlust på 7000kr över två år även om det inte är troligt samt om du orkar med eventuellt strul som kan tillkomma så kör.
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Härligt!
Fina klockor båda två. På sikt har du båda. Men du, du vet väl att moms 25 % tillkommer om du handlar utanför EU? Inte så bra...
Tur att du nämner detta. Hade ingen aning om det.

Förmodligen blir det att köra på en klocka från ch24 med trusted checkout från något eu land då! För då tillkommer ingen moms väl?

Mvh
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Fick nyss svar om datejusten.


Hello,
The watch is serviced and polished in our laboratory so it's really like new, without scratches, at the link below you can see how we work:
http://www.eora.it/catalog/assistenza-omega-rolex.php?language=en
Thanks & best regards
Augusto
Det är bra pris på datejusten, jag har svårt att se att du skulle göra förlust på den över tid. Tror du skulle få +30k för den på KS rätt enkelt idag. Över tid kanske mer givet att du inte försämrar skicket i stor omfattning.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Kommer andrahandsvärdet påverkas mycket om den är köpt från utlandet? :)
Om den inte har varit med och bidragit till den svenska välfärden genom 25% moms är det ingen som vill ta i den ;). Jag ser att det finns olika synsätt. Personligen är svensksålt mer värt. Det finns alltid risker med att köpa klockor och många svänger sig med begrepp som förvillar. Modeller förändras utan att referensnumret följer med. För en köpare som vet skillnaden är det avgörande för andrahandsvärdet. T. ex. ändrade Rolex länkarna på en del av sina modeller 2008/2009 från ihåliga till solida. Referensnumret är detsamma. En del beskriver när klockan är använd/såld/uttagen första gången men det viktiga är tillverkningsåret. Om du tittar runt på chrono24 kan du hitta modeller som säljs som nya men som tillverkades 2008. Det är inte helt lätt. I övrigt är de modeller du tittat på, som jag bedömer, likvärdiga klockor på andrahandsmarknaden. Möjligen att Submariner har en marknad i ett större åldersspänn mesans datejust har fler köpare från medelålder till jättegammal. De är båda klassiker, om än själlösa och lite tråkiga när de är nya.
 
Senast ändrad:
Topp