• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Vintage - Inte enkelt

MJ24

Patek
2-Faktor
Min historia började med att jag såg en Rolex Sub 5513 på kellokonttori watches site.
Klocka hade tavla med "meters first " och verkade vara i gott skick, Tillverkningsåret skulle vara ca 1968 och det stöddes av serienumret som var i 1,8 miljonersintervallet.

IMG_4534.jpg


Började läsa på allt jag kunde hitta om just Rolex 5513 för att, om möjligt kunna avgöra om tavla o s v var original. Efter en hel del research, tyckte jag mig kunna se att tavla, boett och visare var original och passande klockan som den presenterats.

Klockan skulle vara servad av urmakare nyligen, och allt skulle vara ok.
Det satt ett serviceplexi på, samt att länken var bytt mot en nyare länk, och kronan bytt till en triplock.
Klockan hade även polerat någon gång relativt nyligen
Allt inte original för en klocka från 1968, men det var ok för mig.

Ställde många frågor till säljaren som man normalt gör om allt från skick, dolda skador, fler bilder samt även om försäkran om att klocka var ok och att service hade utförts korrekt (skulle ha servats av en oberoende urmakare, med ett förflutet hos en Rolex AD, således en urmakare utbildad på Rolex).
Efter försäkran från säljaren kom vi överens och jag köpte klockan i Juni i år.

I och med de problem som dök upp avseende en vintage Rolex 1680 i en tråd på KS, och vad jag kunde läsa där, tog jag klockan med mig till RobE för en allmän koll.

Klockan hade alltid gått bra, och jag kunde som lekman inte se några problem.
Lämnad in klockan i September och Peter på RobE skulle kolla.

Efter 3 dagar ringer Peter med beskedet att klockan inte mår bra alls!
Efter att ha öppnat klockan kunde han se att den varit utsatt för fukt, troligtvis salvatten, under en längre tid. Det var ingen ny skada, utan hade troligtvis uppkommit för många år sedan.
Man hade skrapat bort korrosion väldigt grovt på boettens insida, och hela insidan av boetten var angripen av frätningar, troligtvis orsakade av korrosion.
Verket var servat, i alla fall delvis, eftersom Peter kunde se att viss förslitningdelar såsom fjäderhus samt klinkerhjul var bytta.
Samtidigt var andra delar i verket i mycket dåligt skick beroende på långvarig korrosion.
Även boetten var behäftad med så pass allvarliga fel att urmakaren hävdade att den aldrig skulle gå att få tät, eller som han uttryckte det "den går inte ens att tvätta händerna med säkert"!
Något av en chock att höra!
Skrev direkt ihop ett mail till säljaren där jag förklarade vad Peter på RobE meddelat mig angående klockan skick, samt påminde säljaren om vad som utlovats avseende klockan innan jag köpte den.
Jag krävde att köpet skulle gå tillbaka, och att få en fullständig återbetalning av köpesumman direkt.
Fick genast svar från Sami, som beklagade det som hänt, bad så hemskt mycket om ursäkt för att klockan inte var som utlovat, samt garanterade att han givetvis skulle ta tillbaka klockan, och återbetala hela köpesumman.

Skickade klockan direkt, och hade mina pengar tillbaka tre dagar senare.
Måste berömma Sami för att han tog ansvar på ett bra sätt, och hanterade problemet direkt och med gott resultat för mig som kund.
Det jag dock fortfarande inte förstår är hur klockan initialt kunde säljas som nyservad, i mycket bra skick som inte skulle behöva någon som helst åtgärd de närmaste åren.
Det förstår jag inte alls.
Ja, det var min historia om svårigheterna att köpa vintage utan att kolla med urmakaren först.
Om det blir med vintage, kommer jag begära att se servicepapper från auktoriserad AD, alternativt kräva en koll hos urmakare innan köpet går igenom för att säkerställa att klockan håller den kvalitet som säljaren uppgivit.

Närmast blir det nog bara nyare klocka som kommer att köpas...
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Jösses.. Skönt att det ordnade sig med retur och allt.

Jag är inte alls beredd att gå in i vintage. Vet hur svårt det är. Om några år kanske.
 

POO

Panerai
Inget intyg på service = ingen service utförd.

Men, man vill ju ändå kunna lita på de som har ett gott omdöme. Tråkigt att höra. Men ändå skönt att Sami är så pass hyvens att han utan att tveka tar tillbaka klockan och skickar pengarna.


Hyvens? Nu känner inte jag denna Sami men så kan man också se på handlare som mer eller mindre lurar folk. Och sen ångrar sig när de blir påkomna...
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Utan servicekvitto/cert från AD är alla påståenden om nyservice bara nys och BS..... det har många på detta forum fått lära sig på senare tid!!

Det handlar bara om att nasare vill nasa.....simple.....
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Säljarn hade ju också kunnat inte luras från början.
Menar du att du skulle köpa en vintage dinka utan service papper och inte lämna den till AD för genomgång omgående. Det här är ju anledningen till att det görs. Verkar inte i historien jag läste som om säljaren själv hade till sett att service genomförts. Inga papper = ingen service.
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Skönt att det löste sig!

Tror nog inte att Sami skulle vara så dum att gjorde det medvetet. Med tanke på hur liten klockvärlden är i Skandinavien är samt att han är aktiv här skulle nog förstöra hans affärer ganska snabbt om han var så oärlig att han gjorde det "med flit" då det avslöjas relativt fort.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Skönt att det löste sig!

Tror nog inte att Sami skulle vara så dum att gjorde det medvetet. Med tanke på hur liten klockvärlden är i Skandinavien är samt att han är aktiv här skulle nog förstöra hans affärer ganska snabbt om han var så oärlig att han gjorde det "med flit" då det avslöjas relativt fort.
Då borde omge sig av urmakare som går att lita på och han har helt uppenbarligen inte ens öppnat klockan själv.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
...//...
Klockan skulle vara servad av urmakare nyligen, och allt skulle vara ok.
...//...
Ställde många frågor till säljaren som man normalt gör om allt från skick, dolda skador, fler bilder samt även om försäkran om att klocka var ok och att service hade utförts korrekt (skulle ha servats av en oberoende urmakare, med ett förflutet hos en Rolex AD, således en urmakare utbildad på Rolex).

Oavsett hur smidigt säljaren löste hela den uppstådda situationen så kan man konstatera att han sänkt sin trovärdighet totalt. Man säljer inte en klocka som "allt skulle vara ok" om man inte kollat den.
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Då borde omge sig av urmakare som går att lita på och han har helt uppenbarligen inte ens öppnat klockan själv.


1. Han kanske omgav sig med en urmakare som han litade på (innan detta skedde).
2. Han kanske inte öppnade klockan pga ovanstående.

Då Sami själv inte kommenterat vad som hänt utan bara enligt trådskaparen tog tillbaka klockan utan snack så vet varken du eller jag vad som egentligen skett från hans/urmakarens håll.
Men scenariot att Sami visste mycket väl om hur klockan såg ut inuti och ÄNDÅ sålde den som "nyligen servad utan anmärkning" skulle om den nu är så otätt som Robs urmakare säger (vilket det inte verkar vara något tvivel över) vara rätt förödande för honom.
För:
A. Köpare skulle få problem med klockan relativt fort.
B. Precis vad som skett nu skulle komma ut på KS och hans rykte skulle vara förstört på KS.
Rätt idiotisk affär för honom som säljare då han både sitter med klockan och dåligt rykte.

Bedömmer själv mest en handlare på hur han beter sig om något skiter sig snarare än hur han beter sig när något går bra.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Vilken skräckhistoria, skönt att du fick tillbaka dina pengar! Du kanske borde fått någon kompensation för att du fått ligga ute med pengar, springa och kontrollera klockan och skicka tillbaka den? Vintage är svårt men också roligt!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Vill säga att jag bara skrev den här råden för att belysa svårigheterna med att köpa vintage Rolex om man inte har helt torrt på fötterna.
Jag är helt nöjd med hur Sami hanterat saken med retur och pengar tillbaka.
Alltså är mitt inlägg inte att betrakta som någon form av kritik mot hur säljaren hanterat mig som kund, eller dennes trovärdighet Slutsatser om varför klockan såldes som servad o s v är inget jag vet något om, och inget jag kan eller vill kommentera.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
1. Han kanske omgav sig med en urmakare som han litade på (innan detta skedde).
2. Han kanske inte öppnade klockan pga ovanstående.

Då Sami själv inte kommenterat vad som hänt utan bara enligt trådskaparen tog tillbaka klockan utan snack så vet varken du eller jag vad som egentligen skett från hans/urmakarens håll.
Men scenariot att Sami visste mycket väl om hur klockan såg ut inuti och ÄNDÅ sålde den som "nyligen servad utan anmärkning" skulle om den nu är så otätt som Robs urmakare säger (vilket det inte verkar vara något tvivel över) vara rätt förödande för honom.
För:
A. Köpare skulle få problem med klockan relativt fort.
B. Precis vad som skett nu skulle komma ut på KS och hans rykte skulle vara förstört på KS.
Rätt idiotisk affär för honom som säljare då han både sitter med klockan och dåligt rykte.

Bedömmer själv mest en handlare på hur han beter sig om något skiter sig snarare än hur han beter sig när något går bra.

Som sagt håller jag med dig här.
Inlägget är ingen kritik mot säljaren, och jag har ingen avsikt att förstöra säljarens cred här på KS.
När det visade sig att klockan var som den var, tog han omedelbart sitt ansvar, och såg till att lösa problemet.
 

calzone

Vacheron
Tråkigt! Skönt att du iaf fick tillbaka pengarna. Kul att 1680 tråden hjälpte dig att kolla upp klockan :) Alla som äger en vintage rolle borde kolla upp dem omedelbart samt ta ett värderingsintyg hos kaplans! Finns nog tyvär väldigt många som inte är OK :(
 

SamiA

Kellokonttori
Professional Dealer
Hi guys. I just saw this thread, otherwise I would've of course commented it right away.

I got the watch as serviced and there were service documents + changed parts. The watch ran really well on my tester which also suggested that it had been serviced according to the papers. Amplitudes were excellent and the watch kept good time, even for a vintage piece. Those of you who know the movement, this calibre has a setting that's really sensitive and it's hard to get the watch to run good time in all positions. It's much harder to set correct that the later movements. So, I had no reason to suspect anything. I myself had the watch pressure tested and it passed the diver program. The receipt of that was also included.
If a watch comes to me without any paperwork and/or runs poorly - or looks suspect - , I always have my watchmakers check the watch and perform service if needed. One of them is Rolex certified and can get parts.

When MJ24 contacted me and I heard of the issue I of course immediately took the watch back. No question about it. Customer satisfaction is number 1 for me and a good reputation is essential. I regularly sell quite expensive watches such as AP, Patek, RM, Rolex and others, so there's really no sense in damaging my reputation for ANY deal. There's also a lot of very good reviews about me on KS Good Guys thread and I have no intention to change that :)

When I got the watch back I took it to my Rolex watchmaker who said that there obviously had been water damage in the past. It had been cleaned but the bridges were not beautiful to look at and the inside of the case had corrosion damage. Corrosion had been cleaned. The watch did again pass the diver test so it definitely was water proof. It also ran very well and he said that the damage was more cosmetic and didn't affect to the way the watch works. All necessary parts had been changed and the watch was fully functional. Therefore there actually was no service needs for many years BUT of course the watch wasn't what we talked about, so naturally I took it back.

Regardless of this particular watch, my Rolex watchmaker said is that even if any vintage watch is water proof now, it doesn't mean it's like that after two months. It's very common for any vintage Sub or SD to develop some corrosion to where the glass and bezel meet. It's hard to see but it can and will compromise water resistance. Therefore he strongly suggested that vintage Rolexes (or divers of other brands) should not be subjected to diving or watersports. Washing your hands is ok unless it's been determined that the watch is not water proof at all.
Also, when buying vintage pieces, please remember that they are 40-60 years old and do require different handling and maintenance than a modern watch. This goes to any vintage piece, not just Rolex.

I'm glad we got the issue handled so that MJ24 was satisfied. Upon receiving his email I immediately called him since I take my customers and my business seriously. From that moment on I've had every vintage piece opened and checked. They've been just what they should've been, so all has gone well.

I do business bona fide. I sell about 300 watches a year so I guess at some point a bad watch was bound to find it's way to me. I'm sorry for that it wasn't what it was supposed to be and I'm glad we got it sorted out.

Cheers and have a nice weekend, guys!

Oh, if you comment, may I ask that you write in English. It's been 20 years since my Swedish studies and I'm terribly rusty :)
 
Topp