• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ROLEX vs Breitling .....

morrism

Audemars
Bor i Stockholmsområdet, jobbar i Stockholm, är på möten i Stockholm, är på krogen i Stockholm, promenerar i Stockholm. Och visst ser man Rolex. Men inte så ofta. Och definitivt inte så ofta en Sub. Men visst är det en klocka som många med lite pengar och noll kunskap om klockor väljer när det ska köpas en klocka. Så är det.

Vad väljer man när man har kunskap då?
 

rzc

Omega
Den här?

kvupzrH.png
 

Sond

Patek
Vad väljer man när man har kunskap då?
När jag såg första grafen som lades upp här kom jag på att jag kanske skulle utveckla mitt svar. Nu vet jag iofs inte om den grafen är seriös eller ploj. Men, den slog an en sträng hos mig. Min uppfattning är som jag skrev "Men visst är det en klocka som många med lite pengar och noll kunskap om klockor väljer när det ska köpas en klocka. Så är det."

Samtidigt så delar jag det som syns i grafen. Att människor med stor klockkunskap också väljer Rolex(bland flera märken). Tänkte jag skulle komplettera mitt svar med detta..:)
 

Espresso

Cartier
Som direkt svar på din fråga så skulle jag likt vissa andra skrivit valt den som känns bäst efter att du testat den.

Dock tänkte jag även höra om någon har svar på en annan del av klockägande. Om tillgångarna är begränsade så kan du ju även vara relevant att ser på vad ett ägande av klockan kostar.
Någon som vet hur servicepriser Breitling / Rolex skiljer sig åt? samt om det finns andra kostnader att ta i beaktande (värdeminskning har vi ju redan nämnt)?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Som direkt svar på din fråga så skulle jag likt vissa andra skrivit valt den som känns bäst efter att du testat den.

Dock tänkte jag även höra om någon har svar på en annan del av klockägande. Om tillgångarna är begränsade så kan du ju även vara relevant att ser på vad ett ägande av klockan kostar.
Någon som vet hur servicepriser Breitling / Rolex skiljer sig åt? samt om det finns andra kostnader att ta i beaktande (värdeminskning har vi ju redan nämnt)?

Jag kollade på Breitlingen på NK i Sthlm och frågade ang service på en BSO 42 och svaret blev att den borde nog in vart 3-4 år till en kostnad av ca 4000 kr om intet större ingrepp behöver göras.
Oklart gällande Rolex och serviceintervall och kostnad.
 

Mangusta

Cartier
Jag kollade på Breitlingen på NK i Sthlm och frågade ang service på en BSO 42 och svaret blev att den borde nog in vart 3-4 år till en kostnad av ca 4000 kr om intet större ingrepp behöver göras.
Oklart gällande Rolex och serviceintervall och kostnad.

Det tror jag inte på för det låter orimligt ofta! Vad säger expertpanelen?
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Som direkt svar på din fråga så skulle jag likt vissa andra skrivit valt den som känns bäst efter att du testat den.

Dock tänkte jag även höra om någon har svar på en annan del av klockägande. Om tillgångarna är begränsade så kan du ju även vara relevant att ser på vad ett ägande av klockan kostar.
Någon som vet hur servicepriser Breitling / Rolex skiljer sig åt? samt om det finns andra kostnader att ta i beaktande (värdeminskning har vi ju redan nämnt)?
Kolla in Nymans hemsida, där finns servicepriser för både Breitling och Rolex
 

Mangusta

Cartier
Kanske önskan från säljaren....

Jag tror det. ;) Har en Breitling på över 10 år som aldrig blivit servad och den går som klockan, haha. En vän till mig som har varit urmakare och servat fina märken säger att man inte behöver serva en klocka innan den går fel. Han säger att man helst inte ska öppna en klocka i onödan så att säga. Har du kommit längre i dina tankar? Nyfiken här borta ju! :D
 
Jag tror det. ;) Har en Breitling på över 10 år som aldrig blivit servad och den går som klockan, haha. En vän till mig som har varit urmakare och servat fina märken säger att man inte behöver serva en klocka innan den går fel. Han säger att man helst inte ska öppna en klocka i onödan så att säga. Har du kommit längre i dina tankar? Nyfiken här borta ju! :D

Det finns två skolor i den frågan; vissa kör på tills klockan på ett eller annat sätt signalerar att den inte mår bra. I vissa fall ökar det inte servicekostnaden, i andra fall kan det fördubbla densamma beroende på vilka delar som behöver bytas (och som inte hade behövt bytas om klockan servats enligt rekommendationerna). Andra lämnar in sina klockor på service var 4:e, 5:e år enligt tillverkarens rekommendationer och slipper på så vis obehagliga överraskningar, men samtidigt kostar ju ett mer frekvent servande mer pengar. Vad som är bäst är väl upp till var och en att bestämma (för egen del hör jag till de som konsekvent servar sina klockor vart femte år). En klockas gångprecision behöver inte säga någonting alls om servicebehovet och att då köra vidare med gamla oljor kan vara direkt skadligt: http://forums.watchuseek.com/f20/how-often-service-watch-watchmakers-view-789280.html

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag tror det. ;) Har en Breitling på över 10 år som aldrig blivit servad och den går som klockan, haha. En vän till mig som har varit urmakare och servat fina märken säger att man inte behöver serva en klocka innan den går fel. Han säger att man helst inte ska öppna en klocka i onödan så att säga. Har du kommit längre i dina tankar? Nyfiken här borta ju! :D

Jag tror att jag kanske om möjligt blivit mer förvirrad ;-)
Ibland kan det vara skönt att inte veta så mkt utan bara gå och handla :)

För att krångla till det ytterligare kanske jag lägger in ytterligare några kronor och även tittar på SD och superocean 44 :confused:

:rolex: vs :breitling:
 

UNO

Panerai
Köp en IWC eller Panerai om du vill vara lite ovanlig för rimliga pengar.
Köp en Rolex också så du alltid kan känns hur kvalitet kännas(kalibrera).
Köp en Breitling för att den är blank, rolig och gör dig glad.
Snipp snapp så har du tre eller tom f y r a klockor...
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Köp en IWC eller Panerai om du vill vara lite ovanlig för rimliga pengar.
Köp en Rolex också så du alltid kan känns hur kvalitet kännas(kalibrera).
Köp en Breitling för att den är blank, rolig och gör dig glad.
Snipp snapp så har du tre eller tom f y r a klockor...
Så enkelt ;-)
 

Genta

Cartier
Bra kvalitet, klassiker, pengarna tillbaka om jag måste sälja, inga problem med bra service. Du kan inte gå fel med en Sub som första finklocka
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Att fråga om man skall köpa Rolex eller Breitling på KS är ungefär som att fråga en Volvo- handlare om man skall köpa en Saab :)
 
Topp