• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex vs Tudor

Vad tycker du?

  • Tudor är bara en nästan-Rolex

    Röster: 126 39.0%
  • Tudor är unika

    Röster: 167 51.7%
  • Skitsamma bägge varumärkena suger

    Röster: 30 9.3%

  • Totala väljare
    323

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag föredrar nog Rolex, är man lika gammal som jag är (50) så har man ju varit med ett tag, har man dessutom gillat klockor sedan du var 7 bast så är man ju en gammal Räv när det kommer till klockor. Back in the days, nu snackar vi slutet på 80-talet början av 90-talet så var ju alla Tudor inget annat än en fattigmans Rolle då det gjordes Look a likes av dom flesta Rolex modellerna ingen hemlighet med det, sen var ju priserna där efter också. Det enda Tudor inte plagierat är väl den klassiska GMT modellen ( Pepsi,Coke ), men det kan vara på G med en GMT modell iaf, om man nu får tro vad som kommer efter Baselworld 2016.

DSC_6561.JPG


Dagens Tudor klockor är något helt annat, helt självgående på egna ben skulle jag säga, utan någon koppling till Rolex och det tycker jag är riktigt kul. Däremot så har dom tidiga Tudor fattigmans Rolex klockorna blivit kult hos många, även dom inkl mig själv som inte skulle tänka sig att köpa en för 25-30 år sedan köper idag till ett 2-4 ggr så högt pris än vad nypriset var på vissa av klockorna då, Haha, bara knyta ihop näven, gilla läget och öppna plånboken om man vill ha ett av dessa exemplar idag. Vill bara poängtera att Tudor har varit och är riktigt bra klockor.

Började tidigt ta åt mig kataloger från butikerna jag besökte, dessa två kataloger är båda från 1993. Som sagt så skilde det ju lite deg på om du ville ha den äkta eller oäkta varan.

Förord i Tudor katalogen.
DSC_6541.JPG


DSC_6536.JPG
DSC_6549.JPG


Day-Date.
DSC_6539.JPG
DSC_6546.JPG

SUBMARINER.
DSC_6530.JPG
DSC_6533.JPG
DSC_6545.JPG

Tudor CHRONOGRAPH vs Rolex DAYTONA.
DSC_6534.JPG
DSC_6535.JPG
DSC_6548.JPG
 
Senast ändrad:

CLT

Rolex
Känner likadant där! Tudor tycker jag själv har schyssta modeller och verkar helt klart vara bra grejer, men det går inte komma ifrån den känslan att det är en nästan Rolex. Med det sagt så lägger jag hellre pengarna på en Tudor än en Rolex då jag inte har ekonomin till en Rolex, knappt till en Tudor heller för den delen men det går bara inte att motivera en sån stor summa pengar på en klocka för min del.
Tudor är inte dåliga klockor. Riktigt fina och välbyggda. Så har man råd med en Tudor ska man köpa en.
 
Uppskattar både Tudor och Rolex modeller. Dom tävlar i olika viktklasser och har inte så mycket att göra med varandra längre så varför jämföra? Om jag måste välja, Rolex ;)
 

ernst

Omega
Tudor må ha modeller som är unika men hade det inte blivit väl genomskinligt om samtliga Tudors modeller var exakt lika fast med annat namn på tavlan? För mig handlar det om helheten och då spelar historien en viktig roll. Det funkar inte för mig att märket skapades för att Rolex skulle kunna verka inom lägre prissegment utan att urvattna moderbolagets prestige. Då är, och förblir, det en budget-Rolex som kan säljas något dyrare pga kopplingen till Rolex. Nu sticker jag ut hakan men hur många hade valt en Tudor Black Bay framför en Rolex Sub om pengarna inte spelade någon roll?
 

Andy McB

Rolex
Tudor må ha modeller som är unika men hade det inte blivit väl genomskinligt om samtliga Tudors modeller var exakt lika fast med annat namn på tavlan? För mig handlar det om helheten och då spelar historien en viktig roll. Det funkar inte för mig att märket skapades för att Rolex skulle kunna verka inom lägre prissegment utan att urvattna moderbolagets prestige. Då är, och förblir, det en budget-Rolex som kan säljas något dyrare pga kopplingen till Rolex. Nu sticker jag ut hakan men hur många hade valt en Tudor Black Bay framför en Rolex Sub om pengarna inte spelade någon roll?
Hade de du nämner kostat lika mycket och ett antal tusenlappar mindre hade jag valt BB alla dar i veckan.
 

Hipshot

Omega
Tudor må ha modeller som är unika men hade det inte blivit väl genomskinligt om samtliga Tudors modeller var exakt lika fast med annat namn på tavlan? För mig handlar det om helheten och då spelar historien en viktig roll. Det funkar inte för mig att märket skapades för att Rolex skulle kunna verka inom lägre prissegment utan att urvattna moderbolagets prestige. Då är, och förblir, det en budget-Rolex som kan säljas något dyrare pga kopplingen till Rolex. Nu sticker jag ut hakan men hur många hade valt en Tudor Black Bay framför en Rolex Sub om pengarna inte spelade någon roll?

Haha. Jag har precis gjort det och är mycket nöjd. Att tro att denna "sport" bara handlar om märke och cash är ett rejält feltänk imo!
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Som jag förstår är tudor rolex undermärke fast i ett annat prissegment. Dvs att rolex gör klockor under ett annat namn billigare för att konkurrera i ett lägre prissegment. Sen använder dom märket tudor för att inte svärta ner märket rolex. De kan då ha större marknaddspridning när de kan konkurrera på två separata segment med differentierade produkter.

Det blir ju därför lite löjligt att jämföra huvudmärket mot sitt undermärke. Gäller frågan "brand perception" eller vadå, om kvalite är utanför frågan är det väl inte så mycket annat att diskutera.
 

sveol

Cartier
Enkelt val för mig. Jag behöver glidelock på alla mina klockor. Inte ens pelagos fungerade då jag hade liiite för smal handled för att kunna nyttja fjädern i deras clasp. Fick bli en sub istället. Annars gillar jag Tudor. Moderna.
 

Brodeur

Omega
Tudor och Rolex har med all rätt blivit mer som longines och omega.

När det var en fattigmans Rolex ( som ändå var svindyr) fattar inte jag grejen.

Skulle aldrig fundera på en Rolex men Tudor har en del fräcka som inte är överprissatta som rolex enligt min smak.
 
Topp