• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex vs VC - kronografkampen

Vilken hade du valt?

  • Rolex Daytona

    Röster: 53 32.3%
  • VC Overseas Chrono

    Röster: 111 67.7%

  • Totala väljare
    164

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Har ju varit några roliga omröstningar sista veckorna, tänkte slänga upp en jag med..

Rolex Daytona är ju mäkta omtyckt, inte minst här på forumet. Konstigt vore det annars, vi talar trots allt om en sann ikon. Finns som bekant i ett antal olika utföranden, där 116515 (choklad) är en vanlig favorit.

Vad sägs om Vacheron Constantin då? En av de Tre Stora med fantastisk historia och kvalitet. Tycker dock VC för en tämligen diskret frånvaro här på forumet (kan finnas flera anledningar till detta; begränsat utbud med endast en AD, rädsla för extrema servicekostnader etc.)
En klocka som växer på mig ju mer jag spanar är VC Overseas Chrono, vilken jag tycker är oerhört fin. Den tilltalar mig rent estetiskt, länken är grym, storleken är helt i min smak..

Vilken lägger du din röst på? Lägger upp några exempelbilder nedan (samtliga lånade från nätet). Finns som sagt flera varianter av respektive klocka, men vi kör med en samlingsröst för respektive modell.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Floffen

Panerai
Daytona för mig, är otroligt nöjd med min 16520. Fungerar verkligen till allt! VC:n tilltalar mig inte alls faktiskt, jag hade isf valt AP RO Chrono.

Ska dock tillägga att VC:n i guld ovan var riktigt snygg!
 

paradis

Audemars
Tycker Daytona ser bättre ut, oavsett guld eller stål. Håller med jabla , lite konstig/ ovanlig bezel. VC kanske , men inte den här modelen.............
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
VC är coolare, ovanligare, snyggare. Senaste två gångerna jag flugit har passageraren på andra sidan gången haft Daytona på sig.

Tror det mesta är Nymans fel. Med fler ADs hade AP och VC ökat markant.
 
Senast ändrad:

Erik1

Patek
2-Faktor
VC helt klart. Men jag stör mig något otroligt på att alla subdials är av olika storlekar. Men i övrigt fantastisk klocka.
 

Snårtas

Rolex
Utan tvekan VC. Guilloché-tavla (på stålisen) och stort datum spöar Daytonan med hästlängder, även om det är en fin klocka det också.
 
Vacheron säger mer som personen som bär den enligt mig och är en klocka jag personligen uppskattar mer.
Jag föredrar länken på den samt att den har datum, och känns roligare som klocka än Daytona. Även lite mer åt "Stealth Wealth" hållet då Daytona är väldigt känd, men VCO Chrono är lite mer nischad och speciell och får därför min röst!
 

Chuck

Patek
2-Faktor
VC helt klart om vi jämför de 2 översta till o börja med.Hade inte sagt nej till guldrollen men hade hellre valt guldVCn. Guldrollen ser överarbetad ut och alldeles för vräkig. VCn ger ett sofistikerat intryck men ändå håll käften.

Stål varianterna hade jag kört daytona med svart tavla, rolex är en sportklocka det är inte VC.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
VC, varför? Länken, urtavlan med dom vita indexen, bruna tavlan och boet av roséguld.

Jag skulle kunna kapa av min högra tumme för få en den.
 

Johe

Omega
VC! Den länken är fantastisk. Resten funkar med :) Har aldrig fastnat för Daytona heller så är väl partisk där också. Alltid föredragit Speedmaster när det kommer till klassiska chronos...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vacheron säger mer som personen som bär den enligt mig och är en klocka jag personligen uppskattar mer.
Jag föredrar länken på den samt att den har datum, och känns roligare som klocka än Daytona. Även lite mer åt "Stealth Wealth" hållet då Daytona är väldigt känd, men VCO Chrono är lite mer nischad och speciell och får därför min röst!
Huvudet på spiken! En Daytona på armen säger ingenting om ägaren. Sjävklart är de bra klockor, men fruktansvärt tråkiga. Med det sagt hade jag gärna haft en Daytona som extraklocka.
 
Topp