• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Scipio

Patek
2-Faktor
En av Rolex modeller som tidigare gått under min radar, som jag nu gjort till min är Rolex Yacht-master 16623.

Specifikation
Referens 16623
Storlek 40 mm
Material 18 ct guld och stål
Höjd 11,5 mm
Listpris 112000 kr
Urverk caliber 3135 automatiskt, COSC, power reserve ca 48 timmar, datum
WR 100 m/330 feet

Yacht-masters historia
Yacht-master är en av Rolex senaste modeller. Det låter kanske lite lustigt, men nya modellsläpp i Rolexvärlden hör inte till vanligheterna. Man förstår det här lite mer om man betänker att modellen innan är Daytona som kom 1964. 1967 och 1969 släpptes det prototyper med kronografverk under namnet Yacht-master som aldrig kom att massproduceras. Gitarristen Eric Clapton sägs ha ägt en av dessa och de är ytterst unika och eftertraktade idag. De hade likheter med dagens Daytona på 40 mm. Det var nytt med 40 mm då de första Daytona var 36 mm. Rolex designteam jobbade hårt i slutet av 80-talet för att ta fram en ny modell som skulle ha sitt egna formspråk och skulle se ut som en lyxigare Submariner. Att Yacht-master bara kom i helguld och senare med delar i platina eller gulguld, visar att målgruppen är de som vill betala mer för blandningen av det robusta, det pålitliga och det lite mer stilfulla. Har man en Submariner och en Yacht-master bredvid varandra så ser man likheter i designspråket, men skillnaden är främst att Submariner är kantigare och ger ett "tooligare" intryck. Mitt intryck är att Submariner är klumpigare än Yacht-master, som är mer smäcker runt handleden och det avgjorde mitt val. Yacht-master är lägre och med mjukare linjer och passar därför lika bra under skjortan som på vattenscootern eller i segelbåten. Yacht-mastern har också rundade bandhorn som följer formen på handleden. Därför är den väldigt bekväm att bära dagligen och för alla tillfällen. Yacht-master lanserades första gången 1992 och kom enbart i helguld med vit tavla på 40 mm, referens 16628 med caliber 3135 (samma caliber som i Submariner och Sea-Dweller). Den skulle positionera sig för de som trivs i vattnets övre del till skillnad mot Submariner som riktade sig till dykare. 1994 kom den i 35 mm avsedd mest för den asiatiska marknaden (ref 68628) och även ett damur på 29 mm (ref 69628). 1999 på Baselmässan släpptes modellen i stål med platinabezel och blå tavla. 2005 kom modellen i stål och guld, ref 16623. 16623 har flera tavlor man kan välja mellan. Vit, mother of pearl (insidan av snäckskal, MOP), blå, champagne, brun och silver. Bl. a. Brad Pitt gjorde reklam för Yacht-master och den var en succé när den kom med väntelistor motsvarande Daytona.

Min personliga reflektion
Efter att jag sålt av klockor har jag letat förutsättningslöst efter en modell jag vill behålla. Jag har varit mycket öppensinnad och tittat i olika prisklasser och bland olika premiummärken. IWC, JaegerCulture, Panerai, AP, VC, Omega och Rolex mestadels. Även en del vintage från 1940-1970 har passerat igenom men som jag sålt för att jag aldrig använde dem. I våras började jag titta mer efter vita tavlor och det var på grund av tavlan jag fann Yacht-master. Yacht-masters vita originaltavla är den snyggaste vita tavla jag sett. Den vita tavlan med svarta stenar blev det enda tänkbara. En bild är en bild och verklighet är på riktigt så jag gick till Nymans ur för att se den live. De hade ingen att visa mig men hänvisade till Kroons Ur. De hade ingen heller. Ända sen jag fann Klocksnack har jag läst gott om Rob Engström så jag gick dit. De hade den vita tavlan där allt började 1992 för Yacht-master. Jag blev mycket gott behandlad och fick prova flera modeller från helguld till stål i min egna takt. Rik på erfarenhet av mina tidigare alltför spontana beslut, gick jag därifrån för att tänka och känna. Priset jag fått var inom ramen för hur mycket mer jag är beredd att betala för att köpa nytt hos svenska AD i förhållande till resten av världen. Det är något visst med att lämna pengar med vänster hand och få klockan i den högra. Den tryggheten är jag beredd att betala för och naturligtvis också för relationen. Förutom att jag går igång på den vita tavlan och en bra deal med en välrenommerad svensk AD, fanns det fler faktorer som avgjorde mitt val. Att det, precis som på min gamla datejust, går att köpa till fler tavlor för en överkomlig summa är klart en fördel. Jag behöver inte byta klocka för att få en grym blå sunburst-tavla. Visst, jag påverkas av namnet Yacht-master eftersom jag har vistats en hel del på sjön och även läst många böcker om både dåtida och nutida sjöfarare, men det viktigaste är att modellen gav mig flera klockor på samma gång. Jag var också i behov av en klocka som passade lite mer under skjortkragen som dressare och Yacht-master uppfyller mina krav där eftersom den inte bygger så mycket. Den uppfyller också mina krav på att vara oöm. Yacht-master är den skönaste klockan jag burit. Den är robust och går att använda till allt. Jag vill använda det jag har. Inget får bli liggandes. Det gör inget om man njuter och blir glad av lite skönhet samtidigt. Det berikar livet, speciellt med insikten om att en klocka egentligen är väldigt oviktig. I förhållande till allt viktigt här i livet, vänskap, kärlek, relationer, heder, integritet, nya möten med andra människor, kulturer, hälsa, frisk luft, natur, humor, musik, konst, kultur, historia, kunskap som gör en openminded så vill jag vara och känna detsamma, oavsett om jag bär en klocka på armen eller inte.

Den här klockan känns lite mer diskret än andra Rolex jag ägt och provat. Den pockar inte på uppmärksamhet. Den sitter bara där och är diskret snygg. Det passar mig och till nästa gång det är Sveriges nationaldag blir det nog en cobalt blue sunray dial.

Sökandet har berikat och skapat sug efter några modeller som höjer sig och har både det råa och det vackra samtidigt, men jag får återkomma för solen väntar utanför. Nu kommer det lite bilder.

IMG_8056.JPG
LAH_1117.JPG
LAH_1114.JPG
LAH_1131.JPG
IMG_8076.JPG
IMG_8086.JPG
LAH_1439.JPG
LAH_1443.JPG
LAH_1451.JPG
LAH_1462.JPG
LAH_1466.JPG
LAH_1482_01.JPG
LAH_1530.JPG
 
Senast ändrad:

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Tjusig! Kul att se en kombination som inte är så vanlig. Iaf inte för mig :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Med andra ord helt rätt val av modell :)
Ja :) som jag bedömde, men de i helguld kostar inte såååååå mycket mer, men det är inget jag vågar köpa utifrån en bild. Är guldlänken helt slut, går det att byta in den till en ny hos Rolex. Jag tror jag uppfattade det rätt att en ny länk med inbyteslänken i pant kostade 105000 kr. Vill man åka jorden runt och leta efter ett bra exemplar, kan man göra det och slippa den utgiften, men jag valde nytt och tryggt.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Ja :) som jag bedömde, men de i helguld kostar inte såååååå mycket mer, men det är inget jag vågar köpa utifrån en bild. Är guldlänken helt slut, går det att byta in den till en ny hos Rolex. Jag tror jag uppfattade det rätt att en ny länk med inbyteslänken i pant kostade 105000 kr. Vill man åka jorden runt och leta efter ett bra exemplar, kan man göra det och slippa den utgiften, men jag valde nytt och tryggt.
Hade inte heller vågat köpa en helguldare bara på bild, rätt mycket pengar att lägga på en ny länk. Även om Michael Young i HK kan renovera den billigare så är ddt fortfarande meck och pengar som ska ut.
Hur är de nya helguldslänkarna, klarar de av att användas som varje dags klocka?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hade inte heller vågat köpa en helguldare bara på bild, rätt mycket pengar att lägga på en ny länk. Även om Michael Young i HK kan renovera den billigare så är ddt fortfarande meck och pengar som ska ut.
Hur är de nya helguldslänkarna, klarar de av att användas som varje dags klocka?
Ja, absolut! Det är bättre då jag tror inte de första hade solida ändlänkar. Det har de idag så de är riktigt robusta om man jämför.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Ja, absolut! Det är bättre då jag tror inte de första hade solida ändlänkar. Det har de idag så de är riktigt robusta om man jämför.
Nice! Det har annars känts som akilleshälen för helguldare, iaf för min del. Jag skulle gärna ha en vintage GMT i helguld men dragit mig just av den anledningen :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Är länken fin så tål den nog det mesta. Problemet är att huld är mjukt. Är den mycket sliten återstår bara inbytet eller den du nämner ovan, Michael Young. Inte köper man en ny guldlänk till en gammal klocka? Det blir omotiverat dyrt. Det fina med Yacht-masters länk är att den är smäckrare än de nya till Submariner. Jag provade en sådan, men jag kände mig som en hallxxx.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack! Jo, jag har sett vilken du har. Jag vill ha en sån också, men det är två andra som står närmast. En av dem finns med på en av dessa bilder som bild i en bok. :arghh:
 
Topp