• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolexadvokater med polisunderstöd hämtar Rolex ur butik

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Vad tycker KS om detta? Är det verkligen kosher?
Aftermarket-diamanter är sällan snyggt men jag tycker i alla fall att man ska få göra vad man vill med klockan man köpt... Så länge man är öppen med att det är aftermarket vid försäljning, right?

"So listen up for this ridiculous story.. I had this watch online at my website and on chrono24 for sale and described as a rolex gmt master 2 steel iced out with diamonds aftermarket setted.. Rolex sent over to my store a lawyer and the police to take the watch for a checkup to see its a genuine watch.. After a week time i sent a letter from my lawyer to get the watch back.. Their lawyer replied the watch is genuine but the diamonds are not originally setted by rolex so we are going to a court case to retrieve my watch back as they dont want to give it back cause its not factory set.. This is ridiculous..considering not posting ever a rolex again on my instagram feed..this is a message to the rolex "inspectors" who have their eyes on me... Dont forget i own the watch after i purchased it and i can do whatever i want with the watch.. Exactly as i can buy a car and change the wheels or do whatever i want with it.. #rolex"
 
Det är Avi Koren som skrev detta, och antagligen han som var utsatt för det.
Det är enligt mig en sak att köpa en klocka, smeta på massa diamanter och sedan sälja den som BEGAGNAD, men det är oklart om det är detta han gjort eller ej.
Det jag antar att Rolex menar, och blev mindre glada över, är att han antagligen sålt den som ny med dessa stenar, annars kan jag lova att Rolex skiter fullstäldigt i om du vill sätta på massa stenar och sälja den som begagad...

Svårt att veta exakt vad som skett då man endast sett detta på en instagrampost från "offret" och inte hela storyn.
 

Apansson

Torpare
Har hört en liknande story från en av säljarna på Nymans i Stockholm som jag blivit lite tjenis med. En kund lämnade in en 6263 han köpt hos Andrew Shear för service, som sedan skickades ned till Rolex. Väl där fick han veta att något med tavlan och tryckknapparna(minns inte exakt vad det var) inte var original och att Rolex ville ta bort alla Rolex-markeringar på klockan innan de skickade tillbaka den. Kunden i sin tur hade gjort upp med Shear om att få skicka tillbaka den, men då ville Shear ha den i det skick han skickade iväg den i, och det var tydligen ett jävla helvetesjobb att få tillbaka klockan från Rolex utan att de rörde den, men att det efter flera veckors mail- och telefonkorrespondens till slut gick. De verkar lite griniga på aftermarketgrejor, Rolex...
 

CLT

Rolex
Har hört en liknande story från en av säljarna på Nymans i Stockholm som jag blivit lite tjenis med. En kund lämnade in en 6263 han köpt hos Andrew Shear för service, som sedan skickades ned till Rolex. Väl där fick han veta att något med tavlan och tryckknapparna(minns inte exakt vad det var) inte var original och att Rolex ville ta bort alla Rolex-markeringar på klockan innan de skickade tillbaka den. Kunden i sin tur hade gjort upp med Shear om att få skicka tillbaka den, men då ville Shear ha den i det skick han skickade iväg den i, och det var tydligen ett jävla helvetesjobb att få tillbaka klockan från Rolex utan att de rörde den, men att det efter flera veckors mail- och telefonkorrespondens till slut gick. De verkar lite griniga på aftermarketgrejor, Rolex...
Ganska självklart egentligen. Originaldelar är alltid originaldelar. Byter man ut någonting så är inte allt okej längre, Rolex vill väl så klart inte förknippas med sånt.

Ville inte Rolex ta bort loggorna på John Mayers klockor som han skickade dit också?
 

Apansson

Torpare
Ganska självklart egentligen. Originaldelar är alltid originaldelar. Byter man ut någonting så är inte allt okej längre, Rolex vill väl så klart inte förknippas med sånt.

Ville inte Rolex ta bort loggorna på John Mayers klockor som han skickade dit också?

Jo, har för mig att jag läst något sånt! Dock surt när man köpt något från en välkänd samlare/säljare haha!
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Ganska självklart egentligen. Originaldelar är alltid originaldelar. Byter man ut någonting så är inte allt okej längre, Rolex vill väl så klart inte förknippas med sånt.

Ville inte Rolex ta bort loggorna på John Mayers klockor som han skickade dit också?
Jag fick ett fel åtgärdat på garantin hos Skoda trots att jag hade bytt ut fjädrar och fälgar till annat märke. De servade också min bil vid ett senare tillfälle, även då med ovan nämnda avvikelser från original. De hotade aldrig med att ta bort varenda Skoda-märke på hela bilen.

Att Rolex tar sig friheter att beslagta klockor (första posten) eller att i princip förstöra klockan genom att slipa bort massa detaljer på den bara för att någon gjort vad han/hon vill med sin egna klocka som man köpt för egna pengar är ju ett skämt. Hade det däremot varit en Rolex AD som sålde den isade klockan som "original Rolex" så är det ju en annan femma.

Med allt det här sagt så stämmer det som Jakobb skrev - Allt på internet är inte sant. I det här fallet så hoppas jag verkligen att det inte är sant för om det är de så har Rolex sjunkit ordentligt i mina ögon.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Jag fick ett fel åtgärdat på garantin hos Skoda trots att jag hade bytt ut fjädrar och fälgar till annat märke. De servade också min bil vid ett senare tillfälle, även då med ovan nämnda avvikelser från original. De hotade aldrig med att ta bort varenda Skoda-märke på hela bilen.

Att Rolex tar sig friheter att beslagta klockor (första posten) eller att i princip förstöra klockan genom att slipa bort massa detaljer på den bara för att någon gjort vad han/hon vill med sin egna klocka som man köpt för egna pengar är ju ett skämt. Hade det däremot varit en Rolex AD som sålde den isade klockan som "original Rolex" så är det ju en annan femma.

Med allt det här sagt så stämmer det som Jakobb skrev - Allt på internet är inte sant. I det här fallet så hoppas jag verkligen att det inte är sant för om det är de så har Rolex sjunkit ordentligt i mina ögon.

Skillnaden när det kommer till rolex är ju att i dessa fall så syns inte många av modifikationerna (jo, i detta fall gör det det) och "glöms" bort att berättas när de säljs. I tredje leden pajar aftermarket-delen och den som tror sig ha en genuin rolex blir sur och lägger felet & skulden på: ... Rolex.

Bamford-skräpet slipper nog igenom på att de just pressar på sin logga där det framgår att det är just skräp och inte en genuin rolex-produkt.
 
Om han sålde den som beggad måste det ju varit okej, annars skulle det bara vara konstigt att Rolex tog tillbaka den. Kan det inte varit så att han sålde den som "ny" och att Rolex då tog tillbaka den eftersom att diamanterna inte satt på "originalversionen". Skumt...
 

CLT

Rolex
Om han sålde den som beggad måste det ju varit okej, annars skulle det bara vara konstigt att Rolex tog tillbaka den. Kan det inte varit så att han sålde den som "ny" och att Rolex då tog tillbaka den eftersom att diamanterna inte satt på "originalversionen". Skumt...
Högst troligt. Annars kan jag inte förstå vad Rolex har med grejen att göra. Men har den marknadsförts som ny och att Rolex skulle isat den så är det skillnad.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Hur skulle de se på saken om man skickade ner en PVDad SUBC. Skulle de polera den innan retur till svea? Rent hypotetiskt.
 

san

Cartier
2-Faktor
Om han sålde den som beggad måste det ju varit okej, annars skulle det bara vara konstigt att Rolex tog tillbaka den. Kan det inte varit så att han sålde den som "ny" och att Rolex då tog tillbaka den eftersom att diamanterna inte satt på "originalversionen". Skumt...
Jag är på din linje; det är sannolikt Rolex riktlinjer för försäljning som han brutit mot.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Jag är på din linje; det är sannolikt Rolex riktlinjer för försäljning som han brutit mot.
Om det är så kanske en uppmaning om att ändra annonsen istället för att klampa in med advokater och ta klockan för att sen sätta sig på tvären? Väldigt amerikanskt tillvägagångssätt att ta en bagatell hela vägen upp i domstol..

Värt att notera här är att mitt inlägg inte är riktat emot dig utan mot Rolex, kanske deras USA-filial främst då beroende på vem som bestämde det här, inte dig personligen. Med tanke på tonen alltså :)
 

san

Cartier
2-Faktor
Om det är så kanske en uppmaning om att ändra annonsen istället för att klampa in med advokater och ta klockan för att sen sätta sig på tvären? Väldigt amerikanskt tillvägagångssätt att ta en bagatell hela vägen upp i domstol..

Värt att notera här är att mitt inlägg inte är riktat emot dig utan mot Rolex, kanske deras USA-filial främst då beroende på vem som bestämde det här, inte dig personligen. Med tanke på tonen alltså :)

Oja, tillvägagångssättet är onekligen överdrivet, men det är svårt att dra några slutsatser med tanke på avsaknaden av bakgrundsinformation.
 

David

Bödeln

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Det handlar om Avi Koren på ND Watches.
Han har bemött kritik på sin Instagram gällande detta.
 

fredrik!

Cartier
Rolex är inte ensam inom denna värld..

Ferrari skickade en fin Ceases and Desist till Deadmau5 för några månader sedan:
http://www.edmsauce.com/2014/08/27/ferrari-sent-deadmau5-cease-desist-purrari/

Så det kan helt enkelt vara en markering från dem på samma sätt som Ferrari försökte med, även om dem blev förlöjligade efteråt. Begagnat eller nytt, det kan vara känsligt att ändra saker så det synligt för andra i en värld där redan varumärkena skapar, i deras värld, något perfekt.
 
Topp