• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolexlänkar gamla eller nya?

rogman

Breitling
Har efter en massa år införskaffat en "modern" rolex med den nya länken med massiva länkar och det fina låset/spännet som inte liknar en konservburk till materialet. Fast jag känner att jag ändå faller tillbaka mot att gilla dom gamla länkarna mer än de nya, 93150 länken på min gamla 5513 är ju bara för härlig. Lätt men ändå så slitstark och skönare att bära, vet inte hur jag ska förklara känslan, men den nya länken från Rolex som sitter på min Exp1 känns styvare och....ja det är svårt att förklara. Har försökt jämföra känslan med det jubilee 62510H som sitter på min pepsi och det nya, och ett gammalt rassligt jubilee vinner över det nya även där. Så den stora frågan är ( och den går kanske inte att besvara egentligen ) är verkligen allt ny bättre?

Ha en skön lördagkväll alla klockvänner!
 

max

Dancing Queen
Tycker också mitt 93150 är skönare än många nyare även om de nya också är goa.
Det kan ju dock bero på att de gamla är just gamla och blivit lite mjukare från uttänjning medan de nya är helt nya och tighta. Vet inte men kanske de gamla är precis likadana om man har en som är helt oanvänt?
Lite flex blir det ju på 30+ år :)
 

rogman

Breitling
Sådär, då börjar vi komma någonstans tll en början.
Att dom nya länkarna är bättre rent tekniskt, ja det tror jag att dom är.
Men det finns inte samma "värme" som i dom gamla med lås/spänne i "plåt". Så känner jag!
Kan bero på att jag är en gubbe från mitten på 60-talet som fortfarande tycker att ratata går att lyssna på, och då på vinyl. Fastnat i 80-talet på något sätt?
Fler synpunkter? Det måste finnas fler på forumet som har nya och gamla länken.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Haft 93150 på min förra 16610. Gillade länken enormt trots den var enklare och hade en viss stretch. Den nya på min nuvarande 116710 känns helt klart bättre rent kvalitetsmässigt, men skönare Njaaa...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Själv älskar jag de gamla nitade länkarna. Som natt och dag jämfört med de tunga, obekväma solida sakerna. :)

7206 > 9315 > 93150 > nyaste åbäket
 

jabla

Sarlacc
De nya ger en bättre tyngd på undersidan av klockan så man upplever att den sitter mer balanserat på handleden.
Sedan föredrar jag de gamla och de håller ju bevisligen för 40 års användning trots sitt enklare utförande.
Rengör dem regelbundet så det inte sitter en massa skit inne i länkarna som sliter på materialet (kallas även felaktigt stretch).
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Tycker allt är bättre med den nya länken, bortsätt från att den gamla har ett snyggare lås!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
De gamla länkarna har sin tooliga charm. Jag tror inte att de nya länkarna faktiskt är bättre överlag. Visst, den upplevda kvalitén känns ju som en milsvid skillnad men de gamla länkarna har å andra sidan gått genom helvetet och tillbaka under många år utan att svika sina bärare. Sedan finns inga svetspunkter på de gamla länkarna heller vilket är ett plus.

Någon som har koll på prisläget på en länk av den gamla och nya typen för ex. en GMT?
 
Topp