Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolexrea första april

Diskussion i 'Diskussion' startad av Babinus, 2 april 2015.

1. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Inspirerad av denna tråd http://klocksnack.se/threads/sämsta-idag.37436/ flög den hornprydde i mig tidigare idag. Lite lek med Photoshop, utskrift på fotopapper, inplastning och lite diskret uppsatt på torgets anslagstavla:

Vid halv fyra begav jag mig lite diskret ner till Gästhamnen. Satte på mig solbrillorna och satte mig på en bänk och njöt av solen. Vid fyrasnåret gick ett tiotal personer och trampade runt. Sneglade misstänksamt mot varandra och mig utan att låtsas bry sig om någon. Kvart över fyra började man titta tätare på klockorna och trampa mer irriterat. Vissa började mumla med varandra. Någon svordom hördes.

Efter en halvtimme verkade alla prata med varandra. Någon kom fram till mig:

-När kom du hit?
    -Tja, en timme sedan.
    -Har du sett någon buss här?
    -Nä, hurså?
    -Du är inte här för att köpa en klocka?
    -Nä, vadå?
    -De ska sälja Rolexar billigt här. Men bussjäveln kommer ju inte.
    -Jaså? ......Men (tittar på klockan)...det är ju första april idag. Är du säker på att det är på riktigt?
    -??????????............FAAAAAAAAAAAAAAAN!!!

Grabben springer raskt till samlingen. Ett tjatter utbryter. Samlingen skingras. En del skrattar. Andra låtsas oberörda. Två är överens om att jäveln som gjort det borde ha kok stryk.

Lika bra att vara tyst. Men det blev en kul halvtimme.

rekacj, swedesoc, Ako och 42 andra gillar detta.
  2. KenKun

KenKun Biskop

Haha, åh... Inga bilder? :)

3. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Det hade varit en höjdare, men tyvärr. Jag ville se så diskret ut som möjligt när jag satt där. En del gick med rätt sura blickar och stirrade på varandra. Som om de var rivaler på samma tjej.

4. KenKun

KenKun Biskop

Nästa år... Hyr en buss ;)

Bojke gillar detta.
  5. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Lite elakt men hur kan någon gå på en så billig annons samt tro att man kan få en Rolex för två tusen? Nästan så man tror att ditt inlägg är ett aprilskämt men om det inte är det så är det hela tragiskt.

6. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Bra trollat

Bojke, Galaxy, Icaras och 4 andra gillar detta.
  7. Jolanthe

Jolanthe Friends of KS

Från:
    Helsingborg
    image.jpg

Eurenius och Gavve gillar detta.
  8. Rojalisten

Rojalisten Friends of KS

Från:
    Эребру
    Helt rätt! =D

9. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Så jävla bra, var Sandra där också? Nej just det hon ville bara ha gratis....

Erik1, rillesnille, Icaras och 5 andra gillar detta.
  10. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Ett tiotal kan tydligen gå på det. Det är ju ändå rätt få i en stad på runt 30 000 inv. Visst är det tragiskt, men när allt kommer omkring vet de flesta människor inte ett jota om klockor, mer än att Rolex är fint. De som inte har någon klocka, eller köper en för ett par hundringar på Clas Olssons tycker kanske att 2000 också är dyrt? De kanske jämför med iPhone? Vad vet jag?

Men förvånas aldrig över människors dumhet. En tidning lyckades ett år få en massa människor att gå in på polisstationen att erkänna en fortkörning, efter att ha skrivit att ett nytt övervakningssystem vid en bro hade gett så oerhört många registreringar att polisen beslutat att rabattera böterna med 50% för den som kom in och erkände.

Anders W och tissoter gillar detta.
  11. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Spela roll? Första april är över och nu är vi allvarliga igen.

12. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Ingen kvinna.

1 - 0 till feministerna.

Apansson och MariaE gillar detta.
  13. Jolanthe

Jolanthe Friends of KS

Från:
    Helsingborg
    Lite humor får man väl endå tåla ;)

14. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Absolut! Men aldrig att jag talar om för någon att jag trodde på att Ovetjskins lillbrorsa värvats till mitt favoritlag för några år sedan.

15. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Till er som är skeptiska till om denna historia är sann. Det är inte bara OK. Det är helt korrekt. Man SKA vara sunt skeptisk mot det mesta, inklusive mina obelagda anekdoter. Ni tänker helt i linje med mitt ideal.

Att bli lurad av ett aprilskämt eller om skämtet verkligen existerat är dock en harmlös sak. Mindre harmlöst är att massor av människor låter sig luras övriga 364 dagar, med ekonomisk katastrof som följd. Människor låter sig luras att betala massor av pengar för något som är för bra för att vara sant. För att man VILL att det ska vara sant. VILL man att något ska vara sant är man mer lättlurad.

Detta är samvetslösa charlataner mycket väl medvetna om att utnyttja. Riktigt illa är det när bluffmedium lurar sörjande på pengar genom att tala med de döda och det de gör är bara att psykologiskt fiska fram vad den sörjande VILL höra från den döde. Än värre när kvacksalvare lurar svårt sjuka människor på stora pengar för att köpa ormoljor och sockerpiller.

Klockbranschen lär inte heller vara kliniskt befriad från lurendrejare, gissar jag.

Som ni märker brinner jag en hel del mot lurendrejerier och är också lite engagerad i en rörelse för att motverka sådant och få folk att öppna ögonen för lite mer kritiskt tänkande. Jag gillar att experimentera lite ibland med hur lätt människor kan duperas och använda detta i diskussioner med människor som tror på vad som helst bara det är spännande.

Fast det är ju knappast här på KS man behöver upplysa folk om det orimliga i att kunna köpa en äkta Rolex för 2000:- ;)

Glad Påsk, allihopa.

Apansson och KenKun gillar detta.
  16. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

17. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

ILLUMIMATI

joca gillar detta.
  18. Mrsheepshooter

Mrsheepshooter Präst

Från:
    Stockholm.