• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ronex klocka.

jnsson

Breitling
Ett annat under är att klockan jag nämnde fortfarande är i ett funktionellt stycke. Jag har nämligen för vana att plocka sönder saker för att se hur det fungerar. Och hur kan dagangivelsen fungera ? det finns 14 alternativ och den visar 7 av dem beroende på vilka man väljer. Den är ju alltså mekaniskt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ett annat under är att klockan jag nämnde fortfarande är i ett funktionellt stycke. Jag har nämligen för vana att plocka sönder saker för att se hur det fungerar. Och hur kan dagangivelsen fungera ? det finns 14 alternativ och den visar 7 av dem beroende på vilka man väljer. Den är ju alltså mekaniskt.
Den har ett datumhjul under urtavlan. Varje natt hoppar dagen fram två steg, när du ställer datum och veckodag med kronan kan du själv ställa i ett steg. På så vis går det att välja språk.
p1010422a.jpg
 

jnsson

Breitling
Så långt tänkte ju inte jag, nu klarnade det . Det är väl spanska namn på din tavla med? Var det kanske standard, det jag tyckte var konstigt?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Så långt tänkte ju inte jag, nu klarnade det . Det är väl spanska namn på din tavla med? Var det kanske standard, det jag tyckte var konstigt?
Nej alltså det är inte min klocka, utan googlade bara fram en bild för att lättare kunna förklara (sökte på "english spanish watch day wheel"). Det funkar dock så på alla (de flesta) klockor med veckodag.

Edit: det finns dock daghjul på i stort sett alla världens språk.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Så långt tänkte ju inte jag, nu klarnade det . Det är väl spanska namn på din tavla med? Var det kanske standard, det jag tyckte var konstigt?
Seiko bland många andra har detta, ENG/SPA är en väldigt vanlig konfiguration. Vad som fanns till just din Ronex kan jag inte svara på, en gissning är att det bara fanns en konfiguration!
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Ohoj även här!

Ställer samma fråga som till @denjohan 🙂
Vilka batterier testade du med?
Fick du igång dem så småningom?
Den vänstra har vanlig batterilucka och var lättöppnad. Tyvärr vill den inte fungera alls. Displayen tänder upp men blekt och bara knasigt. Den andra har jag ännu inte lyckats öppna. Trodde först att det var skruvat boettlock, men nej! Snäpplock ifrån helvetet. Åtminstone tror jag fan sitter på insidan och håller mot.
Men ett 389/SR54 har jag provat i den första. Kanske fel... men det borde vara ett sånt.
PSX_20201105_183640.jpg
 

xmagols

Omega
Hej! (ping @Denke @denjohan @curler2 )
Nu har jag fått igång ett stycke svensk klockhistoria.
20201106_101517.jpg

20201106_101835.jpg

20201106_101848.jpg

20201106_102237.jpg

Som synes i ett så nära nyskick man kan komma. Efter lite mätande och testande kom jag fram till att det krävdes två stycken V392/SR41-batterier för att kickstarta Ronexen. @curler2 , ditt baklock på "den andra" är förmodligen skruvat, även om fan själv håller emot. Gissar att samma batterier gäller för dig.
20201105_113046.jpg

Efter att ha packat upp den innovativa och snusförnuftiga förpackningen blev jag positivt överraskad över att solcellen, med lagom mycket ljus, orkade driva klockan utan batterier.

Ha en fin helg och ta hand om er.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Hej! (ping @Denke @denjohan @curler2 )
Nu har jag fått igång ett stycke svensk klockhistoria.
20201106_101517.jpg

20201106_101835.jpg

20201106_101848.jpg

20201106_102237.jpg

Som synes i ett så nära nyskick man kan komma. Efter lite mätande och testande kom jag fram till att det krävdes två stycken V392/SR41-batterier för att kickstarta Ronexen. @curler2 , ditt baklock på "den andra" är förmodligen skruvat, även om fan själv håller emot. Gissar att samma batterier gäller för dig.
20201105_113046.jpg

Efter att ha packat upp den innovativa och snusförnuftiga förpackningen blev jag positivt överraskad över att solcellen, med lagom mycket ljus, orkade driva klockan utan batterier.

Ha en fin helg och ta hand om er.
Nix, inte skruvat lock. Den har till och med urtag i locket för boettkniv.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Hej! (ping @Denke @denjohan @curler2 )
Nu har jag fått igång ett stycke svensk klockhistoria.
20201106_101517.jpg

20201106_101835.jpg

20201106_101848.jpg

20201106_102237.jpg

Som synes i ett så nära nyskick man kan komma. Efter lite mätande och testande kom jag fram till att det krävdes två stycken V392/SR41-batterier för att kickstarta Ronexen. @curler2 , ditt baklock på "den andra" är förmodligen skruvat, även om fan själv håller emot. Gissar att samma batterier gäller för dig.
20201105_113046.jpg

Efter att ha packat upp den innovativa och snusförnuftiga förpackningen blev jag positivt överraskad över att solcellen, med lagom mycket ljus, orkade driva klockan utan batterier.

Ha en fin helg och ta hand om er.

Ser din klocka likadan ut på baksidan, med samma typ av boettlock?
 
Topp