• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rookie och mod...

PJW

Audemars
2-Faktor
Halloj!

Klockvärlden har expanderat för mig. Det började i vintage dressur och spred sig sedan in i divers, och det oundvikliga när man börjar intressera sig för dykare är väl modderiet. So here I am. Jag har aldrig tidigare på allvar plockat isär en klocka och än mindre moddat den och har därmed lite frågor kring ämnet.

1. Vad för verktyg krävs för att man ska kunna "ta sig runt" i modderiet utan stora investeringar men samtidigt relativt obegränsat?
2. Vart får man tag i trevliga delar till klockorna? Finns det någon organiserad säljare?
3. Vilken är en bra entry-level-klocka när det kommer till detta? Jag antar att SKX-serien är bland de bästa alternativen, baserad på bildgooglingar och trådläsning :)
 
Senast ändrad:

mofo

Audemars
2-Faktor
Ja, herregud. Nu måste jag nästan skaffa mig en SKX007a bara för att börja byta ut delar på nybörjarnivå.
Jag är ingen erfaren moddare, men vad jag sett så är Seiko ett de vanligare objekten folk vill modda, varför vet jag inte, kanske för att de är moddvänliga, mycket delar tillgängligt osv. SKX007 är en klocka som du kan hitta för en billig peng också, brukar komma upp i KÖP&SÄLJ med jämna mellanrum. Lycka till.
 
  • Like
Reactions: PJW

PJW

Audemars
2-Faktor
Jag är ingen erfaren moddare, men vad jag sett så är Seiko ett de vanligare objekten folk vill modda, varför vet jag inte, kanske för att de är moddvänliga, mycket delar tillgängligt osv. SKX007 är en klocka som du kan hitta för en billig peng också, brukar komma upp i KÖP&SÄLJ med jämna mellanrum. Lycka till.
Ja, för min del är det storleken, förvärvspengen och tillgängligheten på delar och kunskap som lockar. Stort tack, blir spännande att se vart detta bär..
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Ja, hade varit jävla kul att komma igång. Det enda är väl att jag är ny i klockvärlden och för bara en vecka sedan köpte min första dykare, en Orient Raven, som jag älskar. Nu kanske man behöver spara lite pesetas ett tag. Men så småningom, så småningom :)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Ja, hade varit jävla kul att komma igång. Det enda är väl att jag är ny i klockvärlden och för bara en vecka sedan köpte min första dykare, en Orient Raven, som jag älskar. Nu kanske man behöver spara lite pesetas ett tag. Men så småningom, så småningom :)

Gör som vissa andra här och gå inte på krogen några månader, det handlar om prioriteringar :)
 
  • Like
Reactions: PJW
Topp