Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rookiefråga: Öppna klockan?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Savant Garde, 7 september 2014.

1. Savant Garde
    Trådstartare

Savant Garde Torpare

Hej!

Helt ny här och inleder med ett första inlägg i sann rookienivå. Har två gamla seamasters som jag vill öppna.
    Den ena har hack på baksidan så den har jag räknat ut att jag kan öppna bara jag köper rätt verktyg (beställt, kommer på posten i veckan). Den andra är dock helt slät och där känner jag mig som ett frågetecken...hur får jag upp den utan att skada den?

Bifogar bilder på båda klockorna.

Bifogade filer:

2. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    på den släta brukar det finns ett litet jack eller en liten kant som man kan sätta in en kniv eller liknande under och lite enkelt flippa upp boettlocket.. :)

Savant Garde och jabla gillar detta.
  3. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Ofta vid ena bandhornet så man får ett vettigt mothåll.

4. Savant Garde
    Trådstartare

Savant Garde Torpare

Tack! Tycker mig se kanten. Är kniv ok verktyg eller finns det något annat som det är mindre risk att man skadar klockan med?

5. Donkii

Från:
    Östersund

Tycker kniv funkar bra, man vet att man kommer in under kanten helt enkelt, med ett för trubbigt verktyg så finns risk att man slinter och på så sätt skapar onödiga repor.

Savant Garde gillar detta.
  6. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Finns givetvis särskild boettkniv men vanligt matbestick utan tandad kant går också bra, helst inte en skarpslipad kniv.

Savant Garde gillar detta.
  7. Jag skulle välja ett speciellt verktyg, eller åtminstone något som är mjukare är stålet i klockan. Vore synd att repa den

8. Savant Garde
    Trådstartare

Savant Garde Torpare

Öppen! Det blev en svampkniv som klev fram och gjorde jobbet. Tack Donkii och jabla - forumet leverer direkt :)

Eftersom jag fick så snabb hjälp fortsätter jag fråga: Hittar några siffror i urverket - 16042326 - är det med dem som jag kan bedöma klockans ålder?

Bifogade filer:

• bild.JPG
      bild.JPG
      Filstorlek:
      312,3 KB
      Visningar:
      98
    Gummo gillar detta.
  9. Savant Garde
    Trådstartare

Savant Garde Torpare

Too late :) Men det gick bra, tack och lov. Baksidan har dock en del repor, speciellt vid hornet där öppningen var. Tidigare ägare har kanske inte varit lika försiktiga...

10. Donkii

Från:
    Östersund
    Du kan ju typ trycka tillbaka locket var du vill när du är klar om du inte vill fingra vid bandhornet.
    angående siffrorna är det serienumret så du bör på ett eller annat sätt kunna spåra årtal till nummerserien.

11. TheMaverick

TheMaverick Torpare

Från:
    Stockholm
    Hej, har någon av er öppnat klockan med en stressboll eller dylikt? Skulle gärna vilja få tips isf!

12. wadbro

wadbro Stadsbo

Ang ditt verk så är det långa numret ett serienumer som daterar klockan. Kolla här så kan du själv se när den är i från;
    http://chronomaddox.com/omega_serial_numbers.html

Precis under rotorn står sen ett tre-siffrigt nummer som står för vilket verk/kaliber som sitter i klockan!

Mårtenssons ur Brookfield