• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rookiefråga: Öppna klockan?

Savant Garde

Breitling
Hej!

Helt ny här och inleder med ett första inlägg i sann rookienivå. Har två gamla seamasters som jag vill öppna.
Den ena har hack på baksidan så den har jag räknat ut att jag kan öppna bara jag köper rätt verktyg (beställt, kommer på posten i veckan). Den andra är dock helt slät och där känner jag mig som ett frågetecken...hur får jag upp den utan att skada den?

Bifogar bilder på båda klockorna.
 

Bilagor

  • bild 1.JPG
    bild 1.JPG
    156 KB · Visningar: 153
  • bild 2.JPG
    bild 2.JPG
    164.5 KB · Visningar: 151
  • bild 3.JPG
    bild 3.JPG
    142.3 KB · Visningar: 146
  • bild 4.JPG
    bild 4.JPG
    146.1 KB · Visningar: 156

mouqvist

Rolex
Jag skulle välja ett speciellt verktyg, eller åtminstone något som är mjukare är stålet i klockan. Vore synd att repa den
 

Savant Garde

Breitling
Öppen! Det blev en svampkniv som klev fram och gjorde jobbet. Tack Donkii och jabla - forumet leverer direkt :)

Eftersom jag fick så snabb hjälp fortsätter jag fråga: Hittar några siffror i urverket - 16042326 - är det med dem som jag kan bedöma klockans ålder?
 

Bilagor

  • bild.JPG
    bild.JPG
    290.8 KB · Visningar: 110

Donkii

Boushh
2-Faktor
Too late :) Men det gick bra, tack och lov. Baksidan har dock en del repor, speciellt vid hornet där öppningen var. Tidigare ägare har kanske inte varit lika försiktiga...

Du kan ju typ trycka tillbaka locket var du vill när du är klar om du inte vill fingra vid bandhornet.
angående siffrorna är det serienumret så du bör på ett eller annat sätt kunna spåra årtal till nummerserien.
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Öppen! Det blev en svampkniv som klev fram och gjorde jobbet. Tack Donkii och jabla - forumet leverer direkt :)

Eftersom jag fick så snabb hjälp fortsätter jag fråga: Hittar några siffror i urverket - 16042326 - är det med dem som jag kan bedöma klockans ålder?

Ang ditt verk så är det långa numret ett serienumer som daterar klockan. Kolla här så kan du själv se när den är i från;
http://chronomaddox.com/omega_serial_numbers.html

Precis under rotorn står sen ett tre-siffrigt nummer som står för vilket verk/kaliber som sitter i klockan!
 
Topp