• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rost på Omegaboett

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Någon som haft liknande problem med era klockor? Finns det något vettigt man kan göra?
wp_ss_20151014_0001.jpg
WP_20151014_12_06_19_Pro.jpg
WP_20151014_12_06_42_Pro.jpg
WP_20151014_12_06_44_Pro.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vitbalansen som spökar i den första bilden? Stålboett förmodar jag? Ser ut som klassist korrosion, en lokal orenhet i stålet som oxiderat. Inte mycket att göra åt. På dyrare ur kan man lasersvetsa men det kostar...
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Vitbalansen som spökar i den första bilden? Stålboett förmodar jag? Ser ut som klassist korrosion, en lokal orenhet i stålet som oxiderat. Inte mycket att göra åt. På dyrare ur kan man lasersvetsa men det kostar...
Japp, det gör det i första bilden. Det är en stålboett precis. Går det kanske att polera bort?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

_jonte

Patek
Det är åtminstone bra att försöka stoppa korrosionsprocessen så gott det går, och då behöver du få bort all synlig rost. Kan inte på rak arm någon kemisk lösning för detta (@McGyver?), men du kan använda en glasfiberpenna/borste.. Pågår det mer pitting under är det dock svårt att komma åt.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Det är åtminstone bra att försöka stoppa korrosionsprocessen så gott det går, och då behöver du få bort all synlig rost. Kan inte på rak arm någon kemisk lösning för detta (@McGyver?), men du kan använda en glasfiberpenna/borste.. Pågår det mer pitting under är det dock svårt att komma åt.
Hade nog utan tvekan bara skeppat iväg det till @McGyver och sett magin flöda :D
 

rogart-63

Patek
Jodå visst har man det. Det är korrision. Blir ofta på ställen där fukt eller annat gojs får ligga och gojsa .Inte så mycket att göra åt . Går att lasersvetsa som sagt eller får man lära sig leva med det . Se det som en del av klockans patina .
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det är åtminstone bra att försöka stoppa korrosionsprocessen så gott det går, och då behöver du få bort all synlig rost. Kan inte på rak arm någon kemisk lösning för detta (@McGyver?), men du kan använda en glasfiberpenna/borste.. Pågår det mer pitting under är det dock svårt att komma åt.
brukar inte bakpulver/bikarbonat gå att använda för att stoppa den processen?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är åtminstone bra att försöka stoppa korrosionsprocessen så gott det går, och då behöver du få bort all synlig rost. Kan inte på rak arm någon kemisk lösning för detta (@McGyver?), men du kan använda en glasfiberpenna/borste.. Pågår det mer pitting under är det dock svårt att komma åt.
Tror du inte den bara är klassisk rost? Då hjälper det väl inte att avlägsna synlig rost? Då blottas bara en ny förmodligen lite oren ytan för att utsättas för fukt och syre? Rosten i sig är väl inget.som fräter/sprider sig? Inte helt koll på detta men känns fwl?
 

_jonte

Patek
Tror du inte den bara är klassisk rost? Då hjälper det väl inte att avlägsna synlig rost? Då blottas bara en ny förmodligen lite oren ytan för att utsättas för fukt och syre? Rosten i sig är väl inget.som fräter/sprider sig? Inte helt koll på detta men känns fwl?
Jo rost kan sprida sig själv (typ).. Tänk på hur pitting fungerar? Vad menar du med "klassisk rost"?
Skrapar man bort all ytrost och blottar en ny ren stålyta så kommer den få ett kromoxidlager och bli skyddat. Osäker hur lång tid det tar, och innan det sker är ytan oskyddad som du säger. Men tror det bara handlar om timmar eller möjligtvis några dagar(?).

Pågår det mer pitting under ytan så kommer processen dock fortsätta...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jao.. men via elektrolys väl? Lite meckigt... :)
Nja, visst kan man använda elektrolys, fast bakpulvret är väl bara för att försegla att den oskyddade ytan inte rostar igen? Borde det inte gå att mekaniskt slipa/putsa bort rosten och sedan försegla ytan genom att gnugga med bakpulver?

Här är min elektrolysmaskin, byggd av en glasburk, gammal mobilladdare, lite ståltråd och en sked. :D

IMG_20150630_170329.jpg
 

_jonte

Patek
Nja, visst kan man använda elektrolys, fast bakpulvret är väl bara för att försegla att den oskyddade ytan inte rostar igen? Borde det inte gå att mekaniskt slipa/putsa bort rosten och sedan försegla ytan genom att gnugga med bakpulver?

Här är min elektrolysmaskin, byggd av en glasburk, gammal mobilladdare, lite ståltråd och en sked. :D

IMG_20150630_170329.jpg
Kool! Den får du visa mer av..? :)
Missat det om bakpulver... Hur hjälper det till att skydda stålytan? Påskyndar det bildande av kromoxid, eller nåt annat?
Men ska isf funka att slipa bort rosten först, och sen skydda. Var detta jag har använt glasfiberborste till. Men kommer bara åt ytrosten då. Vill man få bort mer pitting under ytan måste man slipa som du säger.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo rost kan sprida sig själv (typ).. Tänk på hur pitting fungerar? Vad menar du med "klassisk rost"?
Skrapar man bort all ytrost och blottar en ny ren stålyta så kommer den få ett kromoxidlager och bli skyddat. Osäker hur lång tid det tar, och innan det sker är ytan oskyddad som du säger. Men tror det bara handlar om timmar eller möjligtvis några dagar(?).

Pågår det mer pitting under ytan så kommer processen dock fortsätta...
Tänkte mest på att anledningen till korrosionen borde vara en lokal orenhet?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kool! Den får du visa mer av..? :)
Missat det om bakpulver... Hur hjälper det till att skydda stålytan? Påskyndar det bildande av kromoxid, eller nåt annat?
Men ska isf funka att slipa bort rosten först, och sen skydda. Var detta jag har använt glasfiberborste till. Men kommer bara åt ytrosten då. Vill man få bort mer pitting under ytan måste man slipa som du säger.
Vet faktiskt inte om det stämmer, kommer inte riktigt ihåg vad som sades under kemilektionerna i gymnasiet ;)

Såg dock något youtubeklipp där personen rengjorde ett mynt med elektrolys och sedan skrubbade det i bakpulver för att förhindra framtida oxidation. Kanske läge att ta den informationen med en nypa salt då jag inte har någon direkt vetenskaplig källa på att det stämmer. :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Det är sällan jag stött på rost på stålboetter och efter att ha polerat bort det så har det inte kommit tillbaks utan det blir som sagt en naturligt skyddande mycket tunn yta efter ett kort tag. Att det rostar tyder på att blandningen inte är som den skall eller att olyckliga omständigheter inträffat så kolla så att det verkligen är en Omega boett.
 

_jonte

Patek
Vet faktiskt inte om det stämmer, kommer inte riktigt ihåg vad som sades under kemilektionerna i gymnasiet ;)

Såg dock något youtubeklipp där personen rengjorde ett mynt med elektrolys och sedan skrubbade det i bakpulver för att förhindra framtida oxidation. Kanske läge att ta den informationen med en nypa salt då jag inte har någon direkt vetenskaplig källa på att det stämmer. :)
Ingen aning heller.. :)
Blöt en bit tyg med ättika (helst 24%) och börja gnugga! ;)
Hur funkar det?
 

McGyver

Rolex
Syra löser rost - billigast/enklast att få tag på med hyffsad styrka - ättika!
Funkar med saltsyra o.s.v. om man vill köra hardcore men jag håller mig med klenare varianter och låter det ta lite längre tid istället! ;)
 

_jonte

Patek
Syra löser rost - billigast/enklast att få tag på med hyffsad styrka - ättika!
Funkar med saltsyra o.s.v. om man vill köra hardcore men jag håller mig med klenare varianter och låter det ta lite längre tid istället! ;)
Ser du någon risk att orsaka vidare korrosion/pitting när du använder syra?
 

icalle

Friends of KS
Hej. Jag kan ha ett medel hemma som heter Marisol rust wash. Man kanske ska va lite rädd med det lär ju göra susen.
Det är väldigt effektivt på grov rost iaf. :)
Om du är intresserad kan jag skicka lite.
Saxat från deras sida.
image.png
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Blöt en bit tyg med ättika (helst 24%) och börja gnugga! ;)
Nu hade jag bara capecod hemma och gnuggade in det i tio minuter. Tog bort en del, men definitivt inte det som syns mest, vilket i för sig inte är konstigt.

Det är sällan jag stött på rost på stålboetter och efter att ha polerat bort det så har det inte kommit tillbaks utan det blir som sagt en naturligt skyddande mycket tunn yta efter ett kort tag. Att det rostar tyder på att blandningen inte är som den skall eller att olyckliga omständigheter inträffat så kolla så att det verkligen är en Omega boett.

Jag är nog ganska säker på att det är original, även om jag tvekade länge. I och med att det är en Geneve, men med en boett som ser ut mer som en Seamaster. Kollade dock upp ref numret på bakboetten och allting verkade faktiskt stämma.
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag är nog ganska säker på att det är original, även om jag tvekade länge. I och med att det är en Geneve, men med en boett som ser ut mer som en Seamaster. Kollade dock upp ref numret på bakboetten och allting verkade faktiskt stämma.
Det finns alltid en riska att någon bytt boetten men återanvänt bakboetten och platsen för rosten tyder på att svett orsakat rosten och det är inget bra tecken.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Det finns alltid en riska att någon bytt boetten men återanvänt bakboetten och platsen för rosten tyder på att svett orsakat rosten och det är inget bra tecken.
Absolut, visst är det möjligt. Det kan jag ju inte veta till 100%. Däremot så ser det faktiskt ut som att man slarvat när man öppnat bakboetten och att man slant med verktyget och gjorde ett litet jack på boetten. Men men, man får ta det goda med det onda ;)
Tavlan och urverket är i bra skick, vilket är skönt.
Har nu gnuggat ihjäl mig med capecod(enda jag har hemma) och det ser bra mycket bättre ut :)
Min enda farhåga är ju att urverket tar skada
 

rogart-63

Patek
Nu hade jag bara capecod hemma och gnuggade in det i tio minuter. Tog bort en del, men definitivt inte det som syns mest, vilket i för sig inte är konstigt.



Jag är nog ganska säker på att det är original, även om jag tvekade länge. I och med att det är en Geneve, men med en boett som ser ut mer som en Seamaster. Kollade dock upp ref numret på bakboetten och allting verkade faktiskt stämma.
Vad är det för noffror? Jag ska leta upp nåt omega baklock som oxå har korrosion . Inget ovanligt . Sen är väl vissa stål legeringar bättre än andra .
 

Martin Lovasz

Audemars
Absolut, visst är det möjligt. Det kan jag ju inte veta till 100%. Däremot så ser det faktiskt ut som att man slarvat när man öppnat bakboetten och att man slant med verktyget och gjorde ett litet jack på boetten. Men men, man får ta det goda med det onda ;)
Tavlan och urverket är i bra skick, vilket är skönt.
Har nu gnuggat ihjäl mig med capecod(enda jag har hemma) och det ser bra mycket bättre ut :)
Min enda farhåga är ju att urverket tar skada
Så länge som du inte skakar klockan för våldsamt är det ingen fara och rosten hoppar inte in. Kolla bara så att det finns ett rör som kronan går runt när du drar ur och i kronan så att inte smuts a vatten kommer in.
 
Topp