Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rotor

Diskussion i 'Diskussion' startad av 16610, 22 september 2013.

  1. 16610
    Trådstartare

    16610 Baron

    Inlägg:
    10.787
    Från:
    BORÅS
    "Snurrar" Rotorn trögare om klockan är uppladdad? Är det någon som kan upplysa mig om just rotorn.

    16610
     
  2. China

    China Guest

    Nej, det som händer är att rotorn slutar uppladdningen när kraftreserven är full. När kraftreserven sedan sjunkit till en lägre nivå, så fortsätter rotorn med uppladdningen.
     
    16610 gillar detta.
  3. djanbin

    djanbin Bonde

    Inlägg:
    172
    Rotorn fortsätter snurra som vanligt, när klockan är fullt uppdragen så börjar fjädern att slira i fjäderhuset istället.

    Det blir en aning trögre för rotorn att dra upp när klockan är fullt dragen, det märks mest när klinkhjulen inte är nyoljade. På ett välanvänt 7750 brukar det vara ganska tydligt.
     
    16610 gillar detta.
  4. 16610
    Trådstartare

    16610 Baron

    Inlägg:
    10.787
    Från:
    BORÅS
    Tack! Gäller detta för alla verk? Är det ett vanligt problem att ev slir kan orsaka problem?

    16610
     
  5. djanbin

    djanbin Bonde

    Inlägg:
    172
    Det gäller alla automater iaf. Det är fett i fjäderhuset för att fjädern ska slira, om det är gammalt och torrt kan det bli så att fjädern slutar slira och då blir det problem, det är ganska hög utväxling från rotorn ner till klinkhjul, transporthjul, spärrhjul... så i värsta fall kan tänder slitas sönder nånstans i kedjan.
     
    China och 16610 gillar detta.
  6. 16610
    Trådstartare

    16610 Baron

    Inlägg:
    10.787
    Från:
    BORÅS
    Tackar. Har sett verk med "tröga" rotor rörelse och några med snabba. Vet ni vad det beror på?

    16610
     
  7. djanbin

    djanbin Bonde

    Inlägg:
    172
    Tja i vissa verk drar ju rotorn bara upp åt ett håll, och slirar åt det andra. Som 7750... den får en himla fart när den bara slirar, det som kallas rotor-wobble :)

    Sen varierar det stort med storlek på verk, tyngd på rotor etc etc.... IWC har ju helt enorma rotorer på sitt 8 dagarsverk t ex.

    [​IMG]
     
    16610 gillar detta.
  8. 16610
    Trådstartare

    16610 Baron

    Inlägg:
    10.787
    Från:
    BORÅS
    aha okej. då kanske jag har sett olik verk som bara drar åt ett håll!? om man får fråga=) om vi tar Omega , Breitling och Rolex klara alla dessa av att "ladda" åt båda håll?

    /16610
     
  9. djanbin

    djanbin Bonde

    Inlägg:
    172
    Rolex verk drar upp åt båda håll... Breitling använder ju både ETA och egna verk, så det varierar... Omega likaså... Man får titta på specifika kalibrar för att säga säkert.
     
Mårtenssons ur Brookfield