• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Router, HJÄLP!

POO

Panerai
Lång historia kort.
-Bredbandsbolaget via jack.
-Modemet som BB tillhandahöll har alltid varit värdelöst och nu på upphällningen.
-Nytt TP-Link vägrar fungera.
-BBs kundservice gjorde inget bättre.

Vad fel?

Nä men seriöst alla dessa jä*la förkortningar och skit, jag fattar inget, vad jag än trycker på så säger det nya modemet "DHCP Failed" vad f*n det nu betyder?

Hjälp mig!
 

_robban

Cartier
2-Faktor
DHCP failed, asså detta kan betyda lite olika beroende på "sida" du ser det på.
På externa sidan alltså där du får en adress ifrån BBB får du ingen IP adress av just BBB.
På interna sidan (ditt hemma nätverk) din nya router delar inte ut några IP adresser.

IP adress är då en unik adress som just din enhet får till sig, ett ID kan vi väll kalla det lite enkelt.

Vad heter din nya router du skaffat, har du kört ev installations guide för denna nya router? Hur har du kopplat rent fysiskt, vilken kabel har du kopplat var? Återkom så ska vi försöka hjälpa dig vidare.
 

POO

Panerai
DHCP failed, asså detta kan betyda lite olika beroende på "sida" du ser det på.
På externa sidan alltså där du får en adress ifrån BBB får du ingen IP adress av just BBB.
På interna sidan (ditt hemma nätverk) din nya router delar inte ut några IP adresser.

IP adress är då en unik adress som just din enhet får till sig, ett ID kan vi väll kalla det lite enkelt.

Vad heter din nya router du skaffat, har du kört ev installations guide för denna nya router? Hur har du kopplat rent fysiskt, vilken kabel har du kopplat var? Återkom så ska vi försöka hjälpa dig vidare.

Jag får börja med att tacka så ödjmjukast för hjälpen!
Routern är en td-w8969
Själva inkopplingen gick till som så att jag drog ur sladden ut det gamla modemet och satte i det nya.
Adsl lampan lyser. Jag har valt bbb i inställningarna i modemets meny, ingen annan installation gjord.
 

_robban

Cartier
2-Faktor
Hmm inte helt hundra här, just ADSL är inte min starka sida.
Men det finns alltså ett alternativ som säger just BBB, jag skulle tro att just dessa är de som är fel på något sätt och de som spökar för dig. Skall försöka läsa på mig om ditt modem och BBB och ber att få återkomma.
 
  • Like
Reactions: POO

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
@_robban detta är inte min starka sida och du verkar ha lite koll men kan inte DHCP påverkas beroende om man kör bridge mode och stänger av NAT? Eller @POO är det modem/router i ett eller två olika enheter?
 
  • Like
Reactions: POO

_robban

Cartier
2-Faktor
Som jag fattar det så är den nya enheten han skaffat ett kombinerat ADSL modem och WiFi i ett. ADSL kräver setings som jag inte är helt insatt i. Det lättaste hade nog varit att sätta det ursprungliga BBB modemet i bryggat läge, kopplat in ett nytt Wi-Fi access punkt i detta bryggade modem och på så sätt fått till det hela.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Kör på det tidigare modemet enbart som modem och stäng av routerfunktionet och wi-fi. Koppla på nya modemet som får agera router? Lider med dig. Avskyr sådan där rodd!
 
Topp