• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Royal oak - utbilda mig!

oscaroscar

Panerai
Tja,
Skulle vilja lära mig lite om AP royal oak, vilka modeller de finns etc. (Inte offshore)
Kan verkligen inget om klockan annat än att den ser jävligt bra ut! Men de finns lite olika mått vad jag förstått? Refnr, länktips, vad som helst. Bara jag lär mig lite mer.

Tack på förhand :)

Oscar
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Vad gäller basmodellerna, dvs utan komplikationer, så har du just nu ref 15400 och 15202(jumbon) i produktion.

15400 är 41mm och har caliber 3120 som är inhouse. Den ersatte 15300, som är 39mm, men har samma urverk. Samma som även sitter i Divern med ref 1570X.

15202 har JLC-baserade caliber 2121, som är ett tunnare urverk än 3120. Vilket gör att klockan blir tunnare. Likaså länken.
Boetten mäter 39mm, precis som ref 15300, men är tunnare och smidigare på alla sätt.

Båda urverken sägs vara toppklass. Jag kan bara uttala mig om 3120, som jag gillade starkt.

Äldre modeller finns i mindre mått. Jag har själv haft ref 14790, som är 36mm.
 

oscaroscar

Panerai
Vad gäller basmodellerna, dvs utan komplikationer, så har du just nu ref 15400 och 15202(jumbon) i produktion.

15400 är 41mm och har caliber 3120 som är inhouse. Den ersatte 15300, som är 39mm, men har samma urverk. Samma som även sitter i Divern med ref 1570X.

15202 har JLC-baserade caliber 2121, som är ett tunnare urverk än 3120. Vilket gör att klockan blir tunnare. Likaså länken.
Boetten mäter 39mm, precis som ref 15300, men är tunnare och smidigare på alla sätt.

Båda urverken sägs vara toppklass. Jag kan bara uttala mig om 3120, som jag gillade starkt.

Äldre modeller finns i mindre mått. Jag har själv haft ref 14790, som är 36mm.
Grymt! Bra start :)
Ses cal 3120 som "finare" än 2121?
15450 - vad är annorlunda med den?
Om man ska gå på en äldre utgången modell, hur ligger de i pris..? Jag är lite feg och har riktat in mig på sub, gmt etc för att jag känt mig trygg i priserna, så hur är det med royal oak?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Grymt! Bra start :)
Ses cal 3120 som "finare" än 2121?
15450 - vad är annorlunda med den?
Om man ska gå på en äldre utgången modell, hur ligger de i pris..? Jag är lite feg och har riktat in mig på sub, gmt etc för att jag känt mig trygg i priserna, så hur är det med royal oak?

Nej, 2121 ses som finare än 3120. Helt klart. :)

Just det, 15450 finns också. Den är 37mm, men är annars exakt samma klocka som 15400. "Unisex"

14790 har gått upp i pris i samband med 40-årsjubileumet, precis som 15300.
Ligger nu runt 50k.

Jag hade en som kostade 35 utan tillbehör. Den gick inte så bra. Finns även andra skräckhistorier om just 14790.
 

Isodor

Audemars
Tycker det är rätt lustigt att cal 2121 som är tillverkat av JLC ska vara finare än AP, även om det är det så anses ju AP som tillverkare som de "stora 3".

Prisdiffen är rätt stor också mellan 15202 och en 15300. JLC-varianten har väl sekundvisare och den andra inte? Eller är det tvärtom?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tycker det är rätt lustigt att cal 2121 som är tillverkat av JLC ska vara finare än AP, även om det är det så anses ju AP som tillverkare som de "stora 3".

Prisdiffen är rätt stor också mellan 15202 och en 15300. JLC-varianten har väl sekundvisare och den andra inte? Eller är det tvärtom?

Tvärtom.
 

oscaroscar

Panerai
Ok, där har jag lite att läsa då. Stort tack yonsson :)

Vanilj; vad är ett bra köp då, vilken bör man ha? :D
Man vill ju inte ha en "nästan"-klocka. (Tänk speedmaster reduced)

Finns de nån klockren "klassiker"/nåt säkert kort?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ok, där har jag lite att läsa då. Stort tack yonsson :)

Vanilj; vad är ett bra köp då, vilken bör man ha? :D
Man vill ju inte ha en "nästan"-klocka. (Tänk speedmaster reduced)

Finns de nån klockren "klassiker"/nåt säkert kort?

15300/15400 kostar dig runt 75k. De är också billigast att serva.

Jag hade personligen gått på en 15300 med blå tavla. Även om jag hellre hade haft den nya 15202, så är den för dyr på alla sätt för mig.
 
Vad gäller basmodellerna, dvs utan komplikationer, så har du just nu ref 15400 och 15202(jumbon) i produktion.

15400 är 41mm och har caliber 3120 som är inhouse. Den ersatte 15300, som är 39mm, men har samma urverk. Samma som även sitter i Divern med ref 1570X.

15202 har JLC-baserade caliber 2121, som är ett tunnare urverk än 3120. Vilket gör att klockan blir tunnare. Likaså länken.
Boetten mäter 39mm, precis som ref 15300, men är tunnare och smidigare på alla sätt.

Båda urverken sägs vara toppklass. Jag kan bara uttala mig om 3120, som jag gillade starkt.

Äldre modeller finns i mindre mått. Jag har själv haft ref 14790, som är 36mm.

Riktigt bra summering! Dom är riktigt snygga MEN i 39mm blir riktigt tunna så kolla även in konograferna som i mitt tycke sitter mycket bättre (Dock mycket dyrare), men det är ju en smaksak...

Genta på forumet den snyggaste ROCn enligt mig....
 

oscaroscar

Panerai
En till fråga:

Refnr på dessa?
7abapu4u.jpg
 

MJ24

Patek
2-Faktor
15300/15400 kostar dig runt 75k. De är också billigast att serva.

Jag hade personligen gått på en 15300 med blå tavla. Även om jag hellre hade haft den nya 15202, så är den för dyr på alla sätt för mig.


Ursäkta att jag lägger mig i, men som okunnig på AP...varför inte en 15400?
Har provat den på Nymans, och den är ju läcker både med mörk och ljus tavla!:)
 

max

Dancing Queen
Ursäkta att jag lägger mig i, men som okunnig på AP...varför inte en 15400?
Har provat den på Nymans, och den är ju läcker både med mörk och ljus tavla!:)

kan inte tala för glassen men personligen så gillar jag storleken, tavlan och sekundvisaren bättre på 15300:an.

oscaroscar den vänstra är en 15400 och den högra en 15300

EDIT: Glassen var snabbare på båda punkter :D
 

Genta

Cartier
sen finns ju också RO:n med mer avancerade komplikationer, tourbilloner m m, men då blir det duktigt dyrt. Kan rekommendera kronografen, som har en härlig tyngd och fina detaljer i urtavlan. Känner ett visst habegär efter ur-RO "Jumbo", dvs ref 15202. Tycker att den senaste versionen ser riktigt bra ut på framsidan. Rotorn på den gamla modellen är dock snyggare. Den tunna 2121 kalibern lockar (men lär vara dyr att serva) och att den är tunnare gör den mer lättburen än ROC.
 
Topp