Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Royce Siduna Leadership 3003

Diskussion i 'Vintage' startad av nifag, 8 maj 2014.

1. nifag
    Trådstartare

nifag Stadsbo

När jag av någon anledning tittade igenom min minneslista på Kaplans såg jag att en av alla klockor låg osåld och nu i butiken. Det var ingen klocka som jag på något sätt blivit kär i, men som ändå lockade med sin något egna formgivning. Redan då reagerade jag på att den dessutom var i ett sanslöst fint skick och att originallänken satt på. Urtavlan, som Kaplans självklart beskrev som skadad, var även den i ett nästintill felfritt skick. Märket Siduna hade jag sett tidigare och Royce logga kände jag igen. Jag har i princip tidigare bara lagt märke till Royce gamla dykare och denna modell var helt ny för mig. Jag hittade sen ett likadant exemplar, i klart sämre skick, som dock inte var märkt Siduna. Hursomhelst kändes 500 kr klart rimligt i sammanhanget och jag tog hem den. Ibland lönar det sig att gilla annorlunda grejer.

Idag fick jag hem den och den är verkligen sanslöst fräsch. Även om man kanske inte ska slänga sig med uttryck som NOS så tror jag faktiskt att den är nygammal. Allt ser helt orört ut och klisterlappen på baklocket sitter kvar. Som den antikvariestudent jag är känns sådant lite extra kul. Dock inte så kul att jag pallade ha kvar lappen då det var lite för kladdigt.

image-1.jpeg

Urverket är ett AS 2066 vilket verkar ha suttit i många märkliga 70-talsklockor. Verket producerades enligt Ranfft mellan 1969-1978 så någonstans där borde denna klocka tillverkats. Uppdraget är mjukt och fint och än så länge håller den tiden som den ska. Även snabbinställningsfunktionerna fungerar utan problem. I och med att jag har lite svårt för ”okänd servicehistorik” kommer jag ändå serva den när jag kommer hem till Stockholm i sommar. Rotorn, likt allt annat på klockan, är märkt Royce och vilken roll Siduna egentligen har vet jag inte. Kanske är det någon som känner till kopplingen?

image.jpeg

Den bärs väldigt stort även om måtten 36 x 42,5 mm inte antyder det. På grund av boettformen blir det som att ha en stor klump på armen. Egentligen för stort för mina tunna handleder, men den är för cool för att jag ska orka bry mig. Sannerligen inte särskild snygg, men äsch...

image-4.jpeg
    image-5.jpeg

Pappi, rogart-63, Fixoflex och 10 andra gillar detta.
  2. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Det är en fin klocka. Härligt tidsdokument!
    Jag skulle också ha servat. Verket har jag haft i några ur och det är ett bra arbetsverk. Vill minnas att det höll tiden bra och var oproblematiskt.
    Men du har rätt, aaaldeles för stor på dig!
    Hör av dig då du insett detta tillfullo.

nifag och eriksson850 gillar detta.
  3. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Kul klocka och underbart skick! :)

Jag har en klocka med liknande boettform, dock utan länk eller dag.

Fixoflex, nifag och theargonaut gillar detta.
  4. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Leadership 3003, jävlar vilket namn :)

Knasrolig klocka och klart värd pengarna.

Skickat från min Commodore 64

nifag gillar detta.
  5. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Mysig! Originallänkar skall man inte underskatta. Tidstypisk som få. Från samma auktion som Rozzy s kronograf?

nifag gillar detta.
  6. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Trevlig! Royce e bra skit:)

image.jpg

J

theargonaut, Fixoflex, Ariste och 2 andra gillar detta.
  7. nifag
    Trådstartare

nifag Stadsbo

Kul att höra! Det kommer nog inte dröja länge innan jag inser detta. Dock har jag aaalldeles för svårt att göra mig av med grejer. Om detta ändras hör jag av mig..

8. nifag
    Trådstartare

nifag Stadsbo

Ja originallänken är nästan den avgörande faktorn till att den känns så charmig. Ingen aning faktiskt, denna kan nog ha legat ett bra tag i butiken...

9. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kul och udda skapelse, ordentligt tidstypisk design. grattis!
    Jag fick min nu senast på Klockauktionen. Min också nästan helt i NOS skick.
    image.jpg

theargonaut, Fixoflex och nifag gillar detta.
  10. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Apcool, ett fynd :)

nifag gillar detta.
  11. konkas

konkas Friends of KS

Tuff!

nifag gillar detta.
  12. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Fultuff, borstad och fin! :)

nifag gillar detta.
  13. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Har endast denna i mina låda! Tycker det är gedigna klockor med bra kvalitet!
    Grattis till ditt köp! Ser mycket fin ut!

DSCF1655.JPG

Jens, theargonaut och nifag gillar detta.
  14. nifag
    Trådstartare

nifag Stadsbo

Skön! Lite liknande tredimensionella index... Tack!

Fixoflex gillar detta.
  15. don segundo

don segundo Biskop

Rolig rackare det där, radiell borstning på boetten är jäkligt coolt!

nifag gillar detta.