• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ruckning

jurassicjay

Cartier
Har en Doxa från 40/50tal som går för snabbt. Den är rengjord och har fått översyn av urmakare, men går för snabbt. Flera minuter/dygn.
Har försökt att reglera verket själv genom att flytta den lilla pinnen mellan +/- (Vet att man ska undvika detta om man inte har tillgång till t ex timegrapher, men den går ju så fort att jag tänkte att det kan ju knappast bli värre). En konstig grej hände, när jag flyttade pinnen lite mer mot minustecknet, och kollade tiden i typ en timme visade det sig att den gick ännu fortare än innan. Vad kan detta bero på? Hur ska jag få bukt med detta problem?
Någon?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har en Doxa från 40/50tal som går för snabbt. Den är rengjord och har fått översyn av urmakare, men går för snabbt. Flera minuter/dygn.
Har försökt att reglera verket själv genom att flytta den lilla pinnen mellan +/- (Vet att man ska undvika detta om man inte har tillgång till t ex timegrapher, men den går ju så fort att jag tänkte att det kan ju knappast bli värre). En konstig grej hände, när jag flyttade pinnen lite mer mot minustecknet, och kollade tiden i typ en timme visade det sig att den gick ännu fortare än innan. Vad kan detta bero på? Hur ska jag få bukt med detta problem?
Någon?
Låter som att spiralen kan vara deformerad, alternativt smutsigt/magnetiserad.
 

tictac62

Cartier
Oljan i spiralfjädern, eller har fått magnetism i verket, kan komma om du lagt klockan i ett starkt magnetfält tex. på en högtalare
 
Topp