Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Klocksnackbloggen

Du har väl inte missat vi lanserat Klocksnackbloggen?
In, läs och diskutera gärna inläggen på forumet!

Klocksnackbloggen >>

RV45 Stora Strand Brons-Prototyp (3D-printad klocka)

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Hyperkub, 11 april 2017.

1. Hyperkub
    Trådstartare

Hyperkub Ewok

Från:
    Göteborg
    Vi har inte riktigt koll på alla kostnader ännu men eftersom detta är mer av ett hobbyprojekt än något som skall bringa in en förmögenhet till oss, så kommer vi vara rätt öppna med vad alla beståndsdelar landar på. Vill man ha klockan i stål med ST36 istället för ETA6497-1, samt utan band så går ju kostnaden ner. Vill man ha ha den i Guld med helt custom baksida, Swiss-urverk och italienskt kalvläder så kommer det såklart kosta lite mer.. :D

- Stålboett, baksida och krona kostar i runda slängor 1200kr.
    - ST36 kostar mellan 3-500kr vid enstaka köp, ETA 6497-1 mellan 1500-2500kr.
    - visare, ca 150kr.
    - Glas, ett par hundralappar (Kommer ej ihåg inköpspris just nu)
    - Packningar och smågrejer, några kronor
    - Urtavla okänt.. Men hoppas ej över tusenlappen från leverantör, tror dock på mindre än 500kr om vi gör den för helt för hand "in-house".. Men detta är det stora frågetecknet just nu.

Skall den vara i 14k guld rakt igenom så kostar enbart boett ca 35.000kr.. Väljer man bara guldplätterad kostar det istället i sammanhanget ynka 1500kr. Platinum kostar ca 90' :)

Aurum, Henrik-Andersson, Beo och 5 andra gillar detta.
  2. Rojalisten

Rojalisten Y-Wing pilot

Från:
    Эребру
    Det fungerar inte med silver? Kanske för mjukt iofs, riktigt roligt projekt! :)

3. Hyperkub
    Trådstartare

Hyperkub Ewok

Från:
    Göteborg
    Jodå silver funkar. Det är ju mjukare som du säger så toleranser över tid osv kan inte garanteras, men visst funkar det att gjuta den i silver. Det kostar ungefär 1500kr för att få boetten i polerat sterling silver.

4. Henrik-Andersson

Henrik-Andersson Rebel soldier

Tack för utförligt svar !
    Har en fråga till..
    Vi som visat intresse i denna tråden, kommer det att vara vi som får "första tjing" på de 10 klockorna som ni tänkt göra i er första serie eller kommer de att gå till familj och nära vänner ?

Alltså att denna tråd blir en intresseanmälan för en eventuell fortsatt produktion utöver de 10 som ni först tänkt göra ?

I mitt fall blir det en beställning på en i brons bara för att det är coolt............men platina för 90000 kr hade varit läckert ;)

Tråden följs med stort intresse, ska bli riktigt kul att följa denna fram till mål.

5. Daion

Daion Rebel soldier

Väldigt intressant projekt må jag säga! Ser väldigt lovande och snyggt ut! Detta följer jag med spänning!

Sätter oxå upp mig på en intresseanmälan innan alla platser är slut för en sådan här cool pjäs vill jag inte missa. :)

6. Hyperkub
    Trådstartare

Hyperkub Ewok

Från:
    Göteborg
    Vi har inte funderat så jättemycket över antalet klockor. Om det blir 5, 10 eller 15 klockor spelar mindre roll för oss men det kommer inte bli en stor serie. Det är en hel del handarbete involverat och det tar tid att finjustera allting, och med ett heltidsarbete och två småbarn så tar det lite för mycket tid i anspråk att göra klockor hela kvällarna :)
    Så denna tråd och de PM jag fått, får vara kölistan om det skulle bli fler klockor.

Beo och Henrik-Andersson gillar detta.
  7. Beo

Beo Ewok

Jag tackar oxå för utförliga svar och följer projektet med spänning!:)

8. Olaola

Olaola Stormtrooper

Riktigt häftigt projekt! :)

9. Hyperkub
    Trådstartare

Hyperkub Ewok

Från:
    Göteborg
    Såhär ser urtavlan ut som vi har skickat till en leverantör i Hong Kong. Just denna tavla kommer ha C1-lume mer åt det vita hållet då det ger bäst sken. Sedan skall vi på egen hand experimentera med blått lume på en annan tavla, troligen 3D-printad i svart plast.

Jag skall jämföra kostnader när den egna tavlan är gjord men jag kan ju avslöja att tavlan som ses på skissen här ovan kostade 1300kr för en enda urtavla, och 850kr/st vid köp av 2. Det blir självklart mycket billigare om man köper i storpack.

Senast ändrad: 28 april 2017 kl 11:44
    Beo och Hexagon gillar detta.
  10. Exxet

Exxet Y-Wing pilot

Kul projekt, av någon anledning får jag N K vibbar.
    NK.jpg

klocknooben gillar detta.
  11. Hyperkub
    Trådstartare

Hyperkub Ewok

Från:
    Göteborg
    Haha, ja jag förstår tanken. Det finns ju värre associationer iallafall :)