• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rykte om uret.se från handlare

johpe

Panerai
2-Faktor
Tjenare

Var o snackade med en handlare i klockbutik igår. De påstod att Omega polisanmält uret.se för parallellimport och försäljning av Omega klockor på nätet. Jag sa: -jaha!??

Vad jag vet är det väl inte olagligt med parallellimport inom EU och hur det skulle kunna vara olagligt att sälja ngt på internet förstår jag heller inte? Känns lite oseriöst och som ett rent försök till svartmålning, eller vad säger ni?

--Johannes
 

Portofino

Panerai
Jag är absolut ingen jurist, men jag har svårt att se hur detta ska vara olagligt. Vad uret.se gör är att de köper in klockor från auktoriserade återförsäljare och sedan säljer dem vidare. Om man har köpt en produkt, har man inte rätt att sälja den vidare utan tillåtelse från tidigare ägare? Jag förstår Omegas synpunkt i det hela och det ska bli intressant att se hur det utvecklas.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Kan det vara schweizisk lagstiftning som träffar? För inom EU/EES verkar det ju snarare förespråkas än förbjudas
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Just då la jag inte mer tanke på vad de faktiskt sa, men i efterhand kändes det som rent snick-snack och mest för att skrämma folk. Ungefär som bilhandlarna på -90 talet när folk började importera bilar från Tyskland.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Är nog mer handlaren som är sur på den typ av verksamhet som uret bedriver.
Tycker att man alltid ska vända sig till AD när köpläge närmar sig. Går alltid få till en bra affär enligt min erfarenhet
 

Doncorleone

Cartier
Tidigare har Uret.se sagt åt mig att helst inte berätta för en AD att denna var köpt hos dom, så uppenbarligen har dom ett visst agg mot gråhandlare/onlinebutiker
 

wadstroem

Cartier
Malmbergs ur Linköping, de slutar/slutade ganska nyligen själva med att vara AD för Omega, så blev lite förvånad över inställningen.


Bor för tillfället själv i Linköping i så har varit inne på Malmbergs ett antal gånger, senast för någon dag sedan, och vad jag vet så är de fortfarande AD för Omega.

I övrigt så kan jag inte säga att Malmbergs ger ett jätteprofessionellt intryck.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Malmbergs ur Linköping, de slutar/slutade ganska nyligen själva med att vara AD för Omega, så blev lite förvånad över inställningen.
Nja, det är mera så att de blev av med AD-stämpeln i samband med Omegas "upprensning". Detta skedde hösten 2013 (har jag för mig), men butikerna som blev av med stämpeln fick sälja ut lagret.

Tyvärr får jag säga. Det hade varit kul med lite roliga klockbutiker på slätten.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Ja, de har kvar Omega-montern i butiken men sa själva att de inte skulle ta in/få in ngt nytt utan bara sälja ut det som fanns där, det ställdes tydligen för höga försäljningskrav för att kunna fortsätta vara AD.
 

Hugii

Audemars
jag tror att tex OMEGA gynnas av gråhandlare. Dessa marknadsför ändå Omega´s produkter och det är inte så att uret.se har en 3-D skrivare och printar omegaklockor i sin källare :). Varför skulle Omega förlora på det?
Men att konkurrensen slår ut vissa lokala aktörer, ja det har hänt förr och kommer att hända igen. Klarar man inte av konkurrensen får man vara beredd på att ta smällen.

Gick det inte att sälja SAAB-bilan och redovisa plus under 20 årstid, ja då är nåt fel. Varför pumpa in pengar och hoppas på mirakel. :)

Klart man ska försöka supporta sina lokala handlare, men det finns en smärtgräns för allt.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Rykte om handlare som kastar skit på Uret.se: Det går överlag skit för sådana handlare för ingen kund gillar sådant snack.
 

carlanton

Audemars
jag tror att tex OMEGA gynnas av gråhandlare. Dessa marknadsför ändå Omega´s produkter och det är inte så att uret.se har en 3-D skrivare och printar omegaklockor i sin källare :). Varför skulle Omega förlora på det?
Men att konkurrensen slår ut vissa lokala aktörer, ja det har hänt förr och kommer att hända igen. Klarar man inte av konkurrensen får man vara beredd på att ta smällen.

Gick det inte att sälja SAAB-bilan och redovisa plus under 20 årstid, ja då är nåt fel. Varför pumpa in pengar och hoppas på mirakel. :)

Klart man ska försöka supporta sina lokala handlare, men det finns en smärtgräns för allt.

Omega vill ha kontroll över sitt varumärke och hur det marknadsförs, vilket är väldigt svårt inom EU.

Jag är nästan jurist och det här är vad jag minns:

Parallellimport inom EU är helt lagligt då EU ska ses som en enda marknad. Så fort en produkt eller varumärke har förts in i EU med innehavarens tillåtelse har rätten till varumärket "konsumerats" och ägaren kan då inte kontrollera vem som säljer produkterna. Det medför också att den som säljer en produkt har rätt att marknadsföra den med produktens varumärke även om dessa är skyddade. Detta följer av en rad domar från EU-domstolen som man säkert kan leta upp om man orkar läsa svintråkig juridisk text.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Förvånad över inställningen att försöka skrämma potentiella kunder från internet (med vad som troligtvis är hittepå) istället för att erbjuda ngt mervärde själva som gör att man handlar hos dem.
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Tror tvärtom att det är Omega som kan straffas rätt hårt om dem försöker styra sina återförsäljare till att inte sälja till gråhandlare eller hålla vissa priser, tex. genom att hota med uteblivna leveranser. Anses konkurrensbegränsande inom Eu.
 

carlanton

Audemars
Tror tvärtom att det är Omega som kan straffas rätt hårt om dem försöker styra sina återförsäljare till att inte sälja till gråhandlare eller hålla vissa priser, tex. genom att hota med uteblivna leveranser. Anses konkurrensbegränsande inom Eu.

De får säkert inte avtala hur som helst, men tror inte något i praktiken hindrar dem från att helt enkelt sluta sälja till vissa återförsäljare. Min gissning är att de kanske kör med tidsbegränsade återförsäljaravtal som de bara har skitit i att förnya nu när de vill "städa upp" bland de mindre återförsäljarna på landsbygden. Kan alldeles för lite marknadsrätt för att våga uttala mig helt säkert, men konkurrenslagstiftningen slår främst till mot företag med betydande marknadsandel, vilket Omega knappast har om man betraktar hela klockmarknaden som en enda marknad, och just EU-lagstiftningen är, så vitt jag vet, främst inriktad mot konkurrensbegränsande nationell lagstiftning och inte mot enskilda näringsidkares agerande.
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
De får säkert inte avtala hur som helst, men tror inte något i praktiken hindrar dem från att helt enkelt sluta sälja till vissa återförsäljare. Min gissning är att de kanske kör med tidsbegränsade återförsäljaravtal som de bara har skitit i att förnya nu när de vill "städa upp" bland de mindre återförsäljarna på landsbygden. Kan alldeles för lite marknadsrätt för att våga uttala mig helt säkert, men konkurrenslagstiftningen slår främst till mot företag med betydande marknadsandel, vilket Omega knappast har om man betraktar hela klockmarknaden som en enda marknad, och just EU-lagstiftningen är, så vitt jag vet, främst inriktad mot konkurrensbegränsande nationell lagstiftning och inte mot enskilda näringsidkares agerande.

Intressant diskussion. Omega är ju för övrigt en del av det jättelika swatch group vilket kanske kan ha betydelse. Finns ett gammalt rättsfall (hasselblad-målet från 1984 tror jag som handlar just om påtryckningar på återförsäljare) där man dessutom definierar en snävare marknad för lyxprodukter. Skulle Omega hypotetiskt bestämma sig att kasta ut en återförsäljare för att denne säljer vidare till gråhandlare, är det nog bäst att det inte finns något på pränt.
 

Andreas777

Cartier
Min tidigare arbetsgivare drabbades rätt hårt av parallellimport men som tidigare skrivits går det inte att göra något så länge varorna flyttas inom EU, när det började komma produkter från Ukraina och Iran så hade dom ett case.

Ifall Uret börjar ta klockor från USA alt. Asien så kanske omega kan stoppa dom, eller åtminstone skrämmas med stämning. Skulle kunna bli en dyr historia för förloraren. Utgången är helt öppen.
 
Topp