• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rysk ingenjörskonst?

Minuteman

Rolex
Köpte för ett tag sedan en Vostok i risigt skick.
Säljaren skrev att klockan fungerade, men att datumet hade hakat upp sig, och stod still.
24dc3e693fc19b6334b77cf705fc4d0f.jpg

Den var skitbillig, så jag brydde mig inte. Tänkte att den kan jag nog laga.
Dock har det varit fullt upp med service av andra klockor åt forummedlemmar, så denna har alldrig fått någon tid.

Nu fick jag en lucka mellan några klockor, så jag tänkte ta mig en titt på Vostoken.

Ut med verket ur boetten.
a9ccdfaaf9408c4a4dfd7654e705ff1a.jpg


Hmm. Här stämmer något inte alls...
ce2d43040a57e4f55d27068655658fb0.jpg


"Innovativ lösning"
fc3d28738c4fc359006e57df7ebb8eeb.jpg


Verket har inget datumhjul, och för att dölja det har man klistrat fast ett datum på baksidan av tavlan :D

Antingen har man redan från början plockat ihop klockan av de delar som fanns till hands, eller så har man bytt verk senare, och kanske bara hade ett utan datum.

Nåväl. Den visar ju i alla fall rätt datum en dag i månaden :)

Gav den en passande rysk service (bara lite ny olja, ingen tvätt).
Fick dessutom se en ny typ av stötskydds anordning.
c21c9fba5380924fcc7fcd5f78dc2452.jpg

Så även om jag inte fick ordning på datummekanismen, så fick jag mig ett gott skratt, och lite ny erfarenhet.

Den ryska servicen gav i alla fall ett acceptabelt resultat i gången.
5992dd2a1319cfa937399278e13d9306.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Lysande Minutman! Jo typsnittet är fel från början! Jag kan skicka över en reservdelsklocka om du vill. Skulle tippa på att även sekundvisaren är franken! Fanns med lyspunkt men oftast då i 3AKA3 utförande!
 

Minuteman

Rolex
Lysande Minutman! Jo typsnittet är fel från början! Jag kan skicka över en reservdelsklocka om du vill. Skulle tippa på att även sekundvisaren är franken! Fanns med lyspunkt men oftast då i 3AKA3 utförande!
Det vore ju självklart riktigt kul.
Jag gillar tavlan på min, så det vore roligt att få den fullt fungerande.

Vad tror du, kan den ha lämnat fabriken såhär, eller är det en senare fulfix?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Det vore ju självklart riktigt kul.
Jag gillar tavlan på min, så det vore roligt att få den fullt fungerande.

Vad tror du, kan den ha lämnat fabriken såhär, eller är det en senare fulfix?


Det är en klassisk Ukraina fint! Jag har köpt några med olika problem. Det vanliga är att man bytt boettlock! OBS det är ju oftast originaldelar men som kanske inte alltid lämnade fabriken på det sättet! Din klocka är helt ok i tavlan boett visare osv..

Kan du bjuda på en bild av boettlocket!
 

Minuteman

Rolex
Det är en klassisk Ukraina fint! Jag har köpt några med olika problem. Det vanliga är att man bytt boettlock! OBS det är ju oftast originaldelar men som kanske inte alltid lämnade fabriken på det sättet! Din klocka är helt ok i tavlan boett visare osv..

Kan du bjuda på en bild av boettlocket!
Ukraina säger du, då kanske jag beskyllde ryssarna felaktigt ;)

Är den tillverkad i Ukraina?

Här är baklocket:
39cc2bc3c63a395a1cba32d99601ae0e.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Minuteman

Kul att hjälpa till. Om du flyttar över sekunden och byter datumhjulet så skall allt stämma!
Paramodellen har röd sekund. Slavan och Pobedan låg i lådan och behöver vård som inte jag kan reda ut.

Kanske du kan få dom levande igen! Tror inte det är några allvarliga fel dock!
 

JohnDoe

Rolex
Äkta rysk fixarglädje. Gamla öststatsprylar är alltid combat ready...och skulle de inte vara det så behöver de bara lite kärlek för att hoppa igång. Härlig tråd, ser fram emot fortsättningen.
 

Psykel

Patek
Måste säga att jag är sugen på att modda nån gammal halvskräpig klocka med nåt skoj i datumfönstret. Eller ett alternativt datumhjul som visar nåt annat än datum, typ bilder på Batman eller nåt.
 

Pope

Cartier
Coolt! Älskar datumet. :D
Jag har den här med kronan kl. 2
Är det samma urverk i dessa?
Min är nämligen körd och jag skulle vilja se den få ett nytt liv.
image.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Coolt! Älskar datumet. :D
Jag har den här med kronan kl. 2
Är det samma urverk i dessa?
Min är nämligen körd och jag skulle vilja se den få ett nytt liv.
image.jpg


Det är ett standard 2414 verk (datum) Du kan köpa en risig klocka på nätet å bara flytta över! Eller kanske anlita anti frankenmästaren Minutman!:)

Det är helt ok klockan 2 Komandirskie du har där!
 
Topp