Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ryska klockor på KS?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Mr Chance, 9 februari 2013.

1. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

Ryska militärklockor fascinerar mig, har haft några Vostok, äger just nu bara en. Hur många ryska klockor finns på KS? De jag ägt andas toolighet och robusthet som jag gillar. Förutom vattentåligheten känns det som om bara en gammal T34 kan ta sönder dem :)

/Micke Ni

2. Hubbatix

Hubbatix Borgare

Jag har ett gäng, här ett litet axplock:

Den sista sitter faktiskt på handleden just nu. Man får riktigt mycket kul för bara några hundralappar med dessa!

/Daniel Z.

paradis, RJO, Kvisten och 2 andra gillar detta.
  3. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Här är min ryska kompis.

4. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Har ett helt gäng ryssar. Samlade ihop alla (kan ha glömt någon) till en gruppbild.

Från vänster till höger:
    Poljot Quartz (okänd era)
    Raketa med 24-timmarsvisning (inköpt av mig 1990 i Sovjet, synd att den inte fungerar :( )
    Vostok Komandirskie (från Sovjettiden)
    Poljot (rysktillverkad)
    Slava (Sovjet)
    Sturmanskie SS20 (ryss)
    Vostok (Sovjet)
    Vostok (okänd era)

Egentligen är det bara de tre på natoband som får handledstid.

Bifogade filer:

• Ryssar.jpg
      Ryssar.jpg
      Filstorlek:
      983,7 KB
      Visningar:
      1.528
  5. Archie

Archie Borgare

Från:
    Stockholm

Ja vad ska man eg. betala för dessa? svårt att veta värdet på dem? Brukar ligga ute på tradera för 250-400 spänn, är detta vad man får betala eller? Finns det andra ställen på nätet än tradera som är bra?

RJO gillar detta.
  6. meo_swe

meo_swe Biskop

Min gick loss på 230 via tratten. Sjukt värt pris! Allt känns så härligt ryskt med ojämnt stora lumeprickar, kronan svajjar, och allt känns så.. alkoholiserat... :D

Rolig klocka för liten peng. Nu måste jag bara hitta en rolig 24hklocka :)

Räven, Doncorleone, Icaras och 4 andra gillar detta.
  7. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

Jag har aldrig betalat mer än 500 kr inkl frakt någon gång. Bara köpt på ebay.

8. fredtiger

fredtiger Stadsbo

Håller de tiden? Några tips på säljare eller märken att kolla efter? Är på jakt efter en fulbeater som bör klara bad och med det udda önskemålet att den ska hålla tiden hyffsat. Är ryskt vägen att gå?

Brydlon och Tarkovski gillar detta.
  9. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

Mina har hållit tiden hyffsat men tagit in lite vatten. Har iofs inte gjort något för att få dem täta.

10. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Mina håller tiden bra (ingen som fortar sig mer än en halvminut, någon fortar sig 5 sekunder per dygn).
    Som sagt ovan, kolla eBay. Finns massor med varianter av dykarklockor från framför allt Vostok (Boctok). Satsa gärna på en byggd i det gamla Sovjetunionen (häftigare att ha en klocka från en militär supermakt som inte längre finns). Har för mig att klockor från Sovjets fall och ett gäng år framåt ska undvikas då kvaliteten sjönk drastiskt.

11. Archie

Archie Borgare

Från:
    Stockholm

ok men ska man satsa på en gammal eller ny? finns ju remakes typ här: http://chistopolcity.com/category.php?id_category=15
    De gamla har ju såklart schysstare patina... men man vill ju även ha något som fungerar

Brydlon gillar detta.
  12. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

Tveklöst vintage! Jag tycker kopplingen till Sovjet är rolig och sååå dålig gång har urverken inte. Som fd officer tycker jag dessutom att de militära uren från Supermakten är extra kul :)

13. Pappi

Pappi Lilla Fridolf

Jag har en Sturmanskie Gagarin. Vid tillfälle ska en Vostok "Zissou" införskaffas.

Forsberg, Wijklund, Aquastaren och 2 andra gillar detta.
  14. exxpert

exxpert Bonde

Från:
    Göteborg

SNYGG! Vart inhandlas och hur dyr är en sådan där?

Brydlon gillar detta.
  15. fredrikb

fredrikb Stadsbo

Har en sån här (lånad bild):

Snyggare i verkligheten. Gillar den skarpt - Poljot "Journey".

parasec, e4k4 och Mr Chance gillar detta.
  16. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Murphy gör trevliga bezels till vostock.

Chatastropher, RJO, Fixoflex och 2 andra gillar detta.
  17. Pappi

Pappi Lilla Fridolf

Jag köpte min begagnad. Det är en numrerad utgåva från 2002 men det finns liknande till salu på nätet för drygt 800 dollars. Sök i Tyskland på "Sturmanskie Gagarin" så hittar du förr eller senare (eller köp min, som är i behov av en service, för 2500 kr :angel: )

Tuff gillar detta.
  18. Min gamla Zissou & Gagarin och en guldish, alla dock numera sålda...

Bill Murray som Kapten Zissou sportar en Vostok Amphibia i Life Aquatic...

matalm, Fixoflex och Pappi gillar detta.
  19. henk von helvete

henk von helvete Bonde

Från:
    Örebro
    Härlig tråd! Tycker det är riktigt kul med lite mer udda klockmärken!

Fråga angående Vostock:
    Plankade den här texten från neowatches som säljer Vostock

"De mekaniska klockorna från Vostok Europe har en garanterad maximal gångavvikelse på -20 till +30 sekunder per dygn. Klockorna justeras vid behov innan leverans, så att den går mellan +10 till +20 sekunder per dygn. Det gör vi för att att mekaniska klockor normalt saktar sig något efter att ha använts första månaden. Det betyder att man behöver ställa klockan ungefär en gång i veckan och kan anses vara mycket bra för en klocka som kostar under 4000kr."

Lite provocerande att läsa, då jag har haft min Orient i över två veckor och den tickar på äckligt bra för att kosta 1.2kkr.
    Men det kanske är skillnad på Vostock och Vostock-Europe? Eller så har de ingen koll :rolleyes:

Brydlon gillar detta.
  20. meo_swe

meo_swe Biskop

Vostok europe ska vara vostoks "lyxdel" så som jag förstått det.. En kollega har en vostok europe, och visst känns den gedignare än min gamla kommandirskiskie (eller vad dom nu heter), men det är endå något ryska charmigt med att kronan är sne och vinglig, verket låter som en tryckluftsborr och att lumeprickarna är i olika storlekar :)

Aquastaren och henk von helvete gillar detta.
  21. Tror inte vostok och vostok- europa är samma men kan ha fel????

22. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Ryska klockor är coola! Känns skönt rackiga men de jag haft har hållit ihop riktigt bra!

Dessa har jag haft:

Vostok Europe

Sen hade jag nån Raketa med 24H-visning.

Ryskt är kul! :)

M.L., Brydlon, Urkvinnan och 4 andra gillar detta.
  23. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Har också läst att det är två helt olika företag, men att Vostok-Europe använder Vostoks urverk, dock ej i alla modeller.

24. henk von helvete

henk von helvete Bonde

Från:
    Örebro
    Se där! La märke till att de är groteskt stora! 48mm! http://www.neowatches.se/vostokeurope-c-41/anchar-287.html
    Kanske inte gäller alla dock. Men, som sagt, alltid kul med udda märken. Ska se om det finns någon spännande klocka som man kan köpa...

25. joh.jonsson

joh.jonsson Borgare

Från:
    Uppsala // Visby
    Provbadade min nya Vostok zissou i veckan. Den höll tätt! =)
    har beställt gummiarmband till den också!

Fixoflex, Jokkmokkswe, Hubbatix och 2 andra gillar detta.
  26. Crowolf

Crowolf Guest

Har den här godingen. Nån gång ska jag få ordning på den igen. Urmakaren tittade på den och sa ett kort 'usch' och vägrade hjälpa mig.[​IMG]

M.L., paradis, Icaras och 3 andra gillar detta.
  27. JayJay

JayJay Biskop

Kul kille.

Norrlänningen, Bojke och Crowolf gillar detta.
  28. Crowolf

Crowolf Guest

Är det någon som vet nåt om min modell?
    Har inte sett nån annan med kronan kl.2.

M.L. gillar detta.
  29. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Råkade i mitten på 90-talet få en klocka i present av en rysk delegation som besökte det företag jag jobbar på. Då min ryska är obefinlig (rysk instruktionsbok) har jag bara lyckats lura ut att den är av märket Vostok och dom sa till mig att det var en standardklocka som delades ut till ryska officerare. Någon här på forumet kan kanske identifiera den i mera detalj, då jag inte lyckas hitta en identisk på nätet. Den har ett manuellt urverk, skruvad krona och är vattentät till 200M.

Den har tills nyligen legat oanvänd i den ask den kom i. En av mina söner köpte ett par Natoband och jag fick ett. Passade perfekt på klockan så jag började att dra upp den dagligen och använda den nån gång ibland. Till min förvåning går den långt över förväntan. + 2-3 sekunder per dygn bara.

M.L., Aquastaren, paradis och 3 andra gillar detta.
  30. andheg

andheg Friends of KS

Fick denna av Ruskprick...breitling superocean???

M.L. och paradis gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield