• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag beställde en Vostok Komandirskie via ebay för ett tag sedan.. Den har tyvärr inte dykt upp ännu men jag tänkte ge ett utlåtande när/om den kommer hem. Det är kul med klockor som kostar småpengar, man kan ta helt andra risker då :)
 

Samlarn

Rolex
För några veckor sen fick jag en lätt surrealistisk fråga om jag ville köpa en Vostok Super Compressor. En otroligt ovanlig klocka som är väldigt svår att hitta. Frågan kom från en seriös och duktig samlare som jag köpt av tidigare. Det är klart att jag ville köpa! Den här möjligheten dyker nog inte upp så ofta. Jag köpte. Idag kom den! Fumlade upp med kameran och tog några dåliga bilder. Så här ser den ut:
20170206_Super_compressor.jpg
20170206_super_compressor_bak.jpg

Jag kan knappt tro att det är sant. Helt otroligt. Det är den i särklass snyggaste Vostok Amphibian som jag har sett.
 

bjarne.heden

Rolex
2-Faktor
För några veckor sen fick jag en lätt surrealistisk fråga om jag ville köpa en Vostok Super Compressor. En otroligt ovanlig klocka som är väldigt svår att hitta. Frågan kom från en seriös och duktig samlare som jag köpt av tidigare. Det är klart att jag ville köpa! Den här möjligheten dyker nog inte upp så ofta. Jag köpte. Idag kom den! Fumlade upp med kameran och tog några dåliga bilder. Så här ser den ut:
20170206_Super_compressor.jpg
20170206_super_compressor_bak.jpg

Jag kan knappt tro att det är sant. Helt otroligt. Det är den i särklass snyggaste Vostok Amphibian som jag har sett.
Wow!!!
Fler bilder, please!
Grattis!
 

Samlarn

Rolex
Wow!!!
Fler bilder, please!
Grattis!
Tack Bjarne! Du vet, jag är lite skärrad av att det var rätt klocka som kom! Säljaren är väldigt bra. Oklanderlig i tidigare affärer. Jag har ju naturligtvis drömt om ett exemplar av Vostok Super Compressor men insett att chansen att kunna köpa ett exemplar är mikroskopiskt liten. Nu kom frågan och "tajmingen" var lite illa vald men chansen kommer garanterat inte två gånger, tänkte jag. Nu packade jag ner klockan i den lilla asken den kom i och la den i lådan med samlingen. Klockan förtjänar bättre ljus vid fotograferingen. Klockan är en "kunglighet" i min samling. *skrattar* Det blir bättre bilder senare.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Vart hittar man ryssklockor?
Har letat men det verkar svårt och på KS går dom så fort dom kommer. :(

Först skulle jag rekommendera dig att söka upp ett märke/modell du gillar och googla en del på lämpliga prisnivåer sen är det bara att jaga runt på Ebay efter lämpligt objekt och säljare. Sen är det bara att slå till och vänta i ett antal veckor, som jag :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
För några veckor sen fick jag en lätt surrealistisk fråga om jag ville köpa en Vostok Super Compressor. En otroligt ovanlig klocka som är väldigt svår att hitta. Frågan kom från en seriös och duktig samlare som jag köpt av tidigare. Det är klart att jag ville köpa! Den här möjligheten dyker nog inte upp så ofta. Jag köpte. Idag kom den! Fumlade upp med kameran och tog några dåliga bilder. Så här ser den ut:
20170206_Super_compressor.jpg
20170206_super_compressor_bak.jpg

Jag kan knappt tro att det är sant. Helt otroligt. Det är den i särklass snyggaste Vostok Amphibian som jag har sett.
Grymt Samlarn! Grattis till en ikon!
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
För några veckor sen fick jag en lätt surrealistisk fråga om jag ville köpa en Vostok Super Compressor. En otroligt ovanlig klocka som är väldigt svår att hitta. Frågan kom från en seriös och duktig samlare som jag köpt av tidigare. Det är klart att jag ville köpa! Den här möjligheten dyker nog inte upp så ofta. Jag köpte. Idag kom den! Fumlade upp med kameran och tog några dåliga bilder. Så här ser den ut:
20170206_Super_compressor.jpg
20170206_super_compressor_bak.jpg

Jag kan knappt tro att det är sant. Helt otroligt. Det är den i särklass snyggaste Vostok Amphibian som jag har sett.

Kan ingenting om Vostok eller ryska klockor (har iofs precis beställt en "Zissou" som jag väntar på, mest en kul grej eftersom filmen är så skön) men den där var riktigt ball!
Vad är det för årsmodell och vad blir det för band?

Grattis!
 

Samlarn

Rolex
Kan ingenting om Vostok eller ryska klockor (har iofs precis beställt en "Zissou" som jag väntar på, mest en kul grej eftersom filmen är så skön) men den där var riktigt ball!
Vad är det för årsmodell och vad blir det för band?

Grattis!
Tack gronvit! "Zissou" är fina. Har ingen själv men vet hur de ser ut.
Jag har sökt info om klockan och sett en uppgift om att den togs fram i början av 90-talet. Det var väl i den vevan som det var stor "oreda" i Sovjet? Det finns inte så många hittills kända exemplar av klockan. Det finns säkert experter här som kan hjälpa till med info om klockan? Jag söker bara på internet.
Har inte tänkt på band. "Fumlade" nyss med ett 22 mm läderband till klockan men det var för stort.
 

Bazsy

Cartier
Vart hittar man ryssklockor?
Har letat men det verkar svårt och på KS går dom så fort dom kommer. :(
Du kan också kika på meranom.ru
de har nog de flesta typer. Amphibian är automater och har 200m WR med en rad olika boetter och bandstorlek. Själv har jag 3 med 18-20-22mm band och de väldigt olika karaktär trots att det är egentligen samma klocka. Sedan har de otaliga varianter på tavlor.
 

Fadershan

Patek
För några veckor sen fick jag en lätt surrealistisk fråga om jag ville köpa en Vostok Super Compressor. En otroligt ovanlig klocka som är väldigt svår att hitta. Frågan kom från en seriös och duktig samlare som jag köpt av tidigare. Det är klart att jag ville köpa! Den här möjligheten dyker nog inte upp så ofta. Jag köpte. Idag kom den! Fumlade upp med kameran och tog några dåliga bilder. Så här ser den ut:
20170206_Super_compressor.jpg
20170206_super_compressor_bak.jpg

Jag kan knappt tro att det är sant. Helt otroligt. Det är den i särklass snyggaste Vostok Amphibian som jag har sett.
Läckert!! Grattis verkligen, svincool ju :)
 
För några veckor sen fick jag en lätt surrealistisk fråga om jag ville köpa en Vostok Super Compressor. En otroligt ovanlig klocka som är väldigt svår att hitta. Frågan kom från en seriös och duktig samlare som jag köpt av tidigare. Det är klart att jag ville köpa! Den här möjligheten dyker nog inte upp så ofta. Jag köpte. Idag kom den! Fumlade upp med kameran och tog några dåliga bilder. Så här ser den ut:
20170206_Super_compressor.jpg
20170206_super_compressor_bak.jpg

Jag kan knappt tro att det är sant. Helt otroligt. Det är den i särklass snyggaste Vostok Amphibian som jag har sett.
Shit! Som att se Storsjöodjuret!:woot: Lär väl vara enda exemplaret i Sverige. Stort grattis till den, och jag tippar stabil värdeökning.
 

Hylve

Omega
För några veckor sen fick jag en lätt surrealistisk fråga om jag ville köpa en Vostok Super Compressor. En otroligt ovanlig klocka som är väldigt svår att hitta. Frågan kom från en seriös och duktig samlare som jag köpt av tidigare. Det är klart att jag ville köpa! Den här möjligheten dyker nog inte upp så ofta. Jag köpte. Idag kom den! Fumlade upp med kameran och tog några dåliga bilder. Så här ser den ut:
20170206_Super_compressor.jpg
20170206_super_compressor_bak.jpg

Jag kan knappt tro att det är sant. Helt otroligt. Det är den i särklass snyggaste Vostok Amphibian som jag har sett.
Häftig klocka! Grattis! :)
 

Samlarn

Rolex
Det ryktas om att Meranom ska göra en reissue av Vostoks Super Compressor i en begränsad upplaga. Jag mailade till Meranom för några veckor sedan och frågade om det stämde och de bekräftade. De kommer att göra en reissue. Dessutom frågade jag om det går att reservera ett exemplar på någon lista men de sa att det finns ingen lista att reservera sig på. Ni som gillar Super Compressor kanske ska kolla med Meranom om hur det blir. :) Jag kommer att vara intreserad av en reissue iallafall.
 

Hylve

Omega
Det ryktas om att Meranom ska göra en reissue av Vostoks Super Compressor i en begränsad upplaga. Jag mailade till Meranom för några veckor sedan och frågade om det stämde och de bekräftade. De kommer att göra en reissue. Dessutom frågade jag om det går att reservera ett exemplar på någon lista men de sa att det finns ingen lista att reservera sig på. Ni som gillar Super Compressor kanske ska kolla med Meranom om hur det blir. :) Jag kommer att vara intreserad av en reissue iallafall.
Tack för infon. Väldigt intressant! :)
 

bjarne.heden

Rolex
2-Faktor
Det ryktas om att Meranom ska göra en reissue av Vostoks Super Compressor i en begränsad upplaga. Jag mailade till Meranom för några veckor sedan och frågade om det stämde och de bekräftade. De kommer att göra en reissue. Dessutom frågade jag om det går att reservera ett exemplar på någon lista men de sa att det finns ingen lista att reservera sig på. Ni som gillar Super Compressor kanske ska kolla med Meranom om hur det blir. :) Jag kommer att vara intreserad av en reissue iallafall.
Finns en tråd med väntelista/beställning några sidor in på denna tråden på watchuseek:
http://forums.watchuseek.com/f10/vostok-2416-compressor-case-941521.html
Ryska tråden som startade upp detta:
http://forum.watch.ru/showthread.php?t=321484
 

jacoby

Cartier
Tjosan. Ny här på forumet-Har suttit i en knapp månad och spanat igenom denna tråden och alla dessa urcoola klockor ni har. Fick därför lite feeling och blev sugen på en rysk klocka.
Då jag har 2 andra klockor var jag mest sugen på att hitta en rysk klocka i fint och fungerande skick utan allt för stor prislapp vilket jag gjorde.
Hittade en på ebay som jag köpte där jag samtidigt passade på att köpa ett NATO band.
Det som slog mig lite när jag öppnade fram klockan ur paketet var hur liten boetten och hela klockan i sig kändes/var. Då mina andra klockor(icke ryska) har sin diameter på ca 45mm, så hade denna en diameter på 40mm.
Är storleken på min klocka normal storlek för ryska klockor? Exempelvis ni med en amphibian, hur stor är boetten(- kronan) på den ?
Men iallafall, klockan fungerar utan funna problem än så länge. Har lite problem att ställa in datumet, annars helt okej köp för den summan jag betalade.
 

Bilagor

  • 20170208_230536.jpg
    20170208_230536.jpg
    190.1 KB · Visningar: 55
Senast ändrad:

Samlarn

Rolex
Tjosan Jakob!
Det där är väl en klassisk Komandirskie? Rolig urtavla. Jag har tyvärr ingen Komandirskie här att jämföra med men 40 mm låter rimligt. En 350-boett är 38 mm ( mätt med en kontorslinjal ). Se bilden. Välkommen till forumet förresten! :) Det blir nog fler klockor i din samling ska du se.
20170209_350-boetten.jpg
 
Senast ändrad:

jacoby

Cartier
Ja precis det är det. Okej. Då känns det som storleken är normal för de modellerna. Det är nog lätt att man misstolkar storlekar från bilder, eftersom de känns annorlunda i verkligheten.
Fin klocka
Ja det finns nog stor chans till flera hehe. Som sagt det verkar relativt enkelt att lyckas få tag i en fin fungerande ryss under 500.
 

Samlarn

Rolex
Ja precis det är det. Okej. Då känns det som storleken är normal för de modellerna. Det är nog lätt att man misstolkar storlekar från bilder, eftersom de känns annorlunda i verkligheten.
Fin klocka
Ja det finns nog stor chans till flera hehe. Som sagt det verkar relativt enkelt att lyckas få tag i en fin fungerande ryss under 500.
Köp klockor som du tycker är snygga så kommer du att trivas med en eventuellt kommande samling. Enkelt att hitta "galet" billiga klockor.
 
Topp