• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tjosan. Ny här på forumet-Har suttit i en knapp månad och spanat igenom denna tråden och alla dessa urcoola klockor ni har. Fick därför lite feeling och blev sugen på en rysk klocka.
Då jag har 2 andra klockor var jag mest sugen på att hitta en rysk klocka i fint och fungerande skick utan allt för stor prislapp vilket jag gjorde.
Hittade en på ebay som jag köpte där jag samtidigt passade på att köpa ett NATO band.
Det som slog mig lite när jag öppnade fram klockan ur paketet var hur liten boetten och hela klockan i sig kändes/var. Då mina andra klockor(icke ryska) har sin diameter på ca 45mm, så hade denna en diameter på 40mm.
Är storleken på min klocka normal storlek för ryska klockor? Exempelvis ni med en amphibian, hur stor är boetten(- kronan) på den ?
Men iallafall, klockan fungerar utan funna problem än så länge. Har lite problem att ställa in datumet, annars helt okej köp för den summan jag betalade.
jakobwango
Visst är det en Komandirskie som Samlarn säger! Den är från ca 1994. Den kallas lite nedlåtande för mässingsmonstret. Den har ett 2414 manuellt verk. Klockan mäter ca 39 utan krona!:)
 

Vostok

Audemars
Tjosan. Ny här på forumet-Har suttit i en knapp månad och spanat igenom denna tråden och alla dessa urcoola klockor ni har. Fick därför lite feeling och blev sugen på en rysk klocka.
Då jag har 2 andra klockor var jag mest sugen på att hitta en rysk klocka i fint och fungerande skick utan allt för stor prislapp vilket jag gjorde.
Hittade en på ebay som jag köpte där jag samtidigt passade på att köpa ett NATO band.
Det som slog mig lite när jag öppnade fram klockan ur paketet var hur liten boetten och hela klockan i sig kändes/var. Då mina andra klockor(icke ryska) har sin diameter på ca 45mm, så hade denna en diameter på 40mm.
Är storleken på min klocka normal storlek för ryska klockor? Exempelvis ni med en amphibian, hur stor är boetten(- kronan) på den ?
Men iallafall, klockan fungerar utan funna problem än så länge. Har lite problem att ställa in datumet, annars helt okej köp för den summan jag betalade.

Här är en liten film hur man ställer datumet enklast på Vostok.
 

pam00000

Omega
2-Faktor
DSC_0014.jpg

Jäj o Nej?
 

Bazsy

Cartier
Tackar för tipset, hade ingen aning om detta.
Har snurrat krona som en gal i onödan då...
Av nån konstig anledning är datumet på klockan man vill ha på sig alltid så att man får vrida 20-30 dagar för att komma rätt...

Div Vostok.jpg
Jag visste detta men det tar ändå sin tid. Jag var dock väldigt glad att 24 timmars vostok är likadan och man inte behöver vrida tillbaka till den vanliga kl 8 positionen (kl 16 på den) utan kl 20 täcker :)
 

jacoby

Cartier
Okej. Jag har ett litet problem när jag ska ställa in datumet med hjälp av videon som postades tidigare.
Datumet i min klocka slår över till nya datumet när visaren kommer till 8 och inte vid midnatt. Känns som den är felkalibrerad isåfall? Hur skulle ni gå tillväga ?
 

Bazsy

Cartier
Okej. Jag har ett litet problem när jag ska ställa in datumet med hjälp av videon som postades tidigare.
Datumet i min klocka slår över till nya datumet när visaren kommer till 8 och inte vid midnatt. Känns som den är felkalibrerad isåfall? Hur skulle ni gå tillväga ?
Kan det vara så att den blev felmonterad? Alltså urverket är 120grader vänt åt fel håll? Det skulle nog ge en sådan resultat.
 

jacoby

Cartier
Kan det vara så att den blev felmonterad? Alltså urverket är 120grader vänt åt fel håll? Det skulle nog ge en sådan resultat.
Så kan det mycket väl vara. Har tyvärr inga verktyg att öppna ut den, tänker nog ingen idé att lämna in den heller. Får testa att ändra datumet och utgå från att 8 är midnatt istället.
 

Vostok

Audemars
Okej. Jag har ett litet problem när jag ska ställa in datumet med hjälp av videon som postades tidigare.
Datumet i min klocka slår över till nya datumet när visaren kommer till 8 och inte vid midnatt. Känns som den är felkalibrerad isåfall? Hur skulle ni gå tillväga ?
Någon har satt dit visarna fel. Pilla loss dom och sätt tillbaks dom på 12:an när datumet slår över. (urverket kan ej sitta fel för då får du ej dit kronan)...
 

Sputnik

Breitling
Tja, första gång på KS men vi går rakt på sak.
Efter en vanlig Tissot klocka för kostymen och en Citizen Aqualand tyckte jag det var dags att skaffa något lite mer exotiskt, nämligen en rysse.
Har haft ögat på både Vostok och Raketa, mest en Vostok Komandirskie av någon model.
Någon här som kan dela erfarenheter om just denna klocka eller kanske föreslå liknande märke eller model?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tja, första gång på KS men vi går rakt på sak.
Efter en vanlig Tissot klocka för kostymen och en Citizen Aqualand tyckte jag det var dags att skaffa något lite mer exotiskt, nämligen en rysse.
Har haft ögat på både Vostok och Raketa, mest en Vostok Komandirskie av någon model.
Någon här som kan dela erfarenheter om just denna klocka eller kanske föreslå liknande märke eller model?

Hej Sputnik! Välkommen till KS!
Du får mängder med tips i denna tråd. Du får plöja igenom tråden. Det finns garanterat uppslag och idéer till vilken Vostok som passar! Många väljer en Amphibia då dom är något tåligare i ett vardagligt bruk. Själv tycker jag att Komandirskie modellerna är lite roligare.:) Sök runt. Länka en klocka som du tycker verkar ok, så kan vi hjälpa dig bättre!
 
Topp