• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Har bläddrat i tråden lite och gått igenom på ebay.
Har kommit fram till antingen:
- Vostok Komandirskie
- Vostok Amphibia

eller möjligtvis en av dessa gamla godingar,
- Raketa Antarctic:
- Raketa Pilot 17:


Alla dessa är väldigt tillkallande på sina egna sätt och även i de prisklasser jag rör mig i för detta köp.
Någon som har erfarenhet av dessa modeller?
Raketa Antarctican: Kul klocka med 24:h-tavla. Billig, kul ryss med pingviner på urtavlan vilket är ett stort plus. Dock svårplacerad på armen. Dressare? Nja... Vardagsklocka? För skör. Kör den vintertid för den isiga känslan. Dock klen, vilket leder oss in på...
[...] Vostok amphibian (plural faktiskt, har ett helt gäng): Bra odödlig beater, men ringen och länken suger: Lägg till sisådär 500-700 spänn på ny bezel och länk för att få något användbart.
 
IMG_6005.JPG

Förra helgens Tradera-fyllesurf resulterade i...
...en sjukt märklig Raketa (Copernic).
Vet ungefär hur det gick till - men vet absolut inte varför! :D

den där ska jag köpa någon gång. den och pingvin-Raketan, sedan sitter jag nöjd.:)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
20170217_172146.jpg
20170217_172133.jpg
Så dök den slutligen upp, Vostok Komandirskie. Har knappt testat den då det medföljande armbandet är ganska bedrövligt och inte direkt inbjuder till dans. Kvaliteten är inte den bästa men för 300 spänn inkl frakt kan jag inte direkt klaga. Det enda riktiga klagomålet är väl att datuminställningen kräver framvridning av urverket vilket tar ett tag. Med ett bättre armband blir det en kul klocka att alternera med.
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har bläddrat i tråden lite och gått igenom på ebay.
Har kommit fram till antingen:
- Vostok Komandirskie
- Vostok Amphibia

eller möjligtvis en av dessa gamla godingar,
- Raketa Antarctic:
- Raketa Pilot 17:


Alla dessa är väldigt tillkallande på sina egna sätt och även i de prisklasser jag rör mig i för detta köp.
Någon som har erfarenhet av dessa modeller?
Satsa på Amphibia, gärna begagnad. Priset skiljer inte mycket men de gamla är roligare och snyggare, tycker jag. Sök på ebay efter urverk 2209 eller 2409 så hittar du fina handuppdragna eller 2416 för automat. Som alla säger är länken helt kass och bezeln är steglös. Äldre Amphibias har ibland snyggare bezels. Det finns dock seiko-ringar som passar och då blir det riktigt bra.
Tex IMAG1698.jpg
 
Senast ändrad:
Satsa på Amphibia, gärna begagnad. Priset skiljer inte mycket men de gamla är roligare och snyggare, tycker jag. Sök på ebay efter urverk 2209 eller 2409 så hittar du fina handuppdragna eller 2416 för automat. Som alla säger är länken helt kass och bezeln är steglös. Äldre Amphibias har ibland snyggare bezels. Det finns dock seiko-ringar som passar och då blir det riktigt bra.
Tex IMAG1698.jpg
Mer inspiration...
IMG_8796_zps953y1yq2.jpg

32adb579-04e7-4abc-bd3c-3c6f7dca8319_zpsada492a7.jpg

maxresdefault.jpg

maxresdefault.jpg

92be62a5368821361b139bd2db423f6e.jpg
 

Fadershan

Patek
Det ryktas om att Meranom ska göra en reissue av Vostoks Super Compressor i en begränsad upplaga. Jag mailade till Meranom för några veckor sedan och frågade om det stämde och de bekräftade. De kommer att göra en reissue. Dessutom frågade jag om det går att reservera ett exemplar på någon lista men de sa att det finns ingen lista att reservera sig på. Ni som gillar Super Compressor kanske ska kolla med Meranom om hur det blir. :) Jag kommer att vara intreserad av en reissue iallafall.
+1! :)
 
Ett ovanligt snyggt armband på den här klockan. Vart har du hittat det någonstans?
snyggt_armband.jpg
Inte min, tog bara ett snabbsök på google.:) Har sett sådana ibland på ebay, ska försöka hitta var.

edit:
Kör ett googlebildsök på "metal rally bracelet" eller variationer på denna formulering så kommer det upp lite olika varianter
 
Senast ändrad:

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Det har varit mycket tooliga/militära klockor i tråden ett tag.
Vi får inte glömma att Sovjet/Ryssland också är bling och mera avancerad mekanik, och har något som måste vara nära världsrekord i kontinuerlig produktion av samma urverk. Kronografverket 3133 som har över 40 år i produktion och är en riktig stabil slitvarg.
Av alla jag haft/har har jag endast ett som jag haft problem med.

Därför, en liten bling- och Kronograffrossa, alla med 3133.
Och en uppmaning, visa dina kronografer!
(Blev en suddig/Kass bild, bättre kommer...)
P1040890.JPG
 
Det har varit mycket tooliga/militära klockor i tråden ett tag.
Vi får inte glömma att Sovjet/Ryssland också är bling och mera avancerad mekanik, och har något som måste vara nära världsrekord i kontinuerlig produktion av samma urverk. Kronografverket 3133 som har över 40 år i produktion och är en riktig stabil slitvarg.
Av alla jag haft/har har jag endast ett som jag haft problem med.

Därför, en liten bling- och Kronograffrossa, alla med 3133.
Och en uppmaning, visa dina kronografer!
(Blev en suddig/Kass bild, bättre kommer...)
P1040890.JPG

pilot2.jpg
 

Samlarn

Rolex
"Budade hem" en "Radio Room" Generalskie till ett orimligt lågt pris för några dagar sen. Idag kom den hem. Visarna och urtavlan åker omkring inne i boetten. :banghead: Att bezeln var sliten såg jag redan i annonsen. Eftersom jag bjöd ganska lite för klockan kommer jag inte ge någon negativ respons på eBay. Klockan kan ju ha skadats i frakten... Det här är väl nackdelen med auktionssajter på nätet? Å andra sidan kan det vara ett lagom svårt projekt att få bitarna på plats. :) Visare har jag monterat förut. Urtavlor har jag aldrig monterat. :bookworm: Klockan får bli ett framtida projekt. ;) Huvudsaken är ju att urtavlan verkar hel och fin på en Radio Room.
20170220_radio_room.jpg
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
Hmm konstigt att tavlan åker omkring.. då saknar den säkert sina tavelpinnar på baksidan annars skulle den nog stått ut konstigt. Dubbelhäftande tejp under tavlan och tryck på visarna igen är gjort snabbt! Urtavlan sitter normalt endst med två skruv in i sidan på urverket som låser tavelpinnarna.[/QUOTE]
"Budade hem" en "Radio Room" Generalskie till ett orimligt lågt pris för några dagar sen. Idag kom den hem. Visarna och urtavlan åker omkring inne i boetten. :banghead: Att bezeln var sliten såg jag redan i annonsen. Eftersom jag bjöd ganska lite för klockan kommer jag inte ge någon negativ respons på eBay. Klockan kan ju ha skadats i frakten... Det här är väl nackdelen med auktionssajter på nätet? Å andra sidan kan det vara ett lagom svårt projekt att få bitarna på plats. :) Visare har jag monterat förut. Urtavlor har jag aldrig monterat. :bookworm: Klockan får bli ett framtida projekt. ;) Huvudsaken är ju att urtavlan verkar hel och fin på en Radio Room.
20170220_radio_room.jpg
[/QUOTE
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
"Budade hem" en "Radio Room" Generalskie till ett orimligt lågt pris för några dagar sen. Idag kom den hem. Visarna och urtavlan åker omkring inne i boetten. :banghead: Att bezeln var sliten såg jag redan i annonsen. Eftersom jag bjöd ganska lite för klockan kommer jag inte ge någon negativ respons på eBay. Klockan kan ju ha skadats i frakten... Det här är väl nackdelen med auktionssajter på nätet? Å andra sidan kan det vara ett lagom svårt projekt att få bitarna på plats. :) Visare har jag monterat förut. Urtavlor har jag aldrig monterat. :bookworm: Klockan får bli ett framtida projekt. ;) Huvudsaken är ju att urtavlan verkar hel och fin på en Radio Room.
20170220_radio_room.jpg
Märkligt! Ser sällan Radio Room Generalskie i den amphibia boetten!
 

Samlarn

Rolex
Precis som jag befarade. :confused: Urtavlan är lite skadad. Ena tavelpinnen saknas. o_O Annars är urtavlan ganska fin. En liten missfärgning strax ovanför sjuan är väl det som en petig samlare skulle kunna se. Hoppas att det går att få ordning på den här.
20170220_baksidan.jpg
20170220_urtavlan.jpg
 

Fadershan

Patek
Precis som jag befarade. :confused: Urtavlan är lite skadad. Ena tavelpinnen saknas. o_O Annars är urtavlan ganska fin. En liten missfärgning strax ovanför sjuan är väl det som en petig samlare skulle kunna se. Hoppas att det går att få ordning på den här.
20170220_baksidan.jpg
20170220_urtavlan.jpg
Som sagt ovan, på med lite dubbelhäftande tejp alternativt "taveldots" så är saken biff! :)
 
Det har varit mycket tooliga/militära klockor i tråden ett tag.
Vi får inte glömma att Sovjet/Ryssland också är bling och mera avancerad mekanik, och har något som måste vara nära världsrekord i kontinuerlig produktion av samma urverk. Kronografverket 3133 som har över 40 år i produktion och är en riktig stabil slitvarg.
Av alla jag haft/har har jag endast ett som jag haft problem med.

Därför, en liten bling- och Kronograffrossa, alla med 3133.
Och en uppmaning, visa dina kronografer!
(Blev en suddig/Kass bild, bättre kommer...)
P1040890.JPG

Här kommer mitt bidrag till 3133! En Strela re-issue med tio år på nacken. Precis kommit tillbaka från en helservice utförd av Julian Kampmann (poljot24.de), grymt bra service/kommunikation!

Sedan i torsdags har den gått +12 sekunder, så väl inom COSC!
IMG_0730.JPG
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
IMG_0297.JPG
IMG_0296.JPG
Med risk för att gå lite OT nu måste jag ändå säga att det var skönt att se att även de med fabläs för ryska klockor nu har något att svalka strupen med och inte bara Rolexfantaster.
Omöjligt att inte tänka klocka. Ryska björnen och allt :D Någon som provat?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Denna skall tydligen vara ovanlig? Någon som vet??? Första Amphibian jag köpte på Ebay
s-l1600.jpg
Jodå! Man ser dom rätt sällan, speciellt i Sverige! Den har en struktur på tavlan som är lite ovanlig. Verket är 2409. Slutet av 1980 talet! Ringen kan vara utbytt (något äldre ring) och lumen som du ser har färgats. Den verkar vara äldre "moddad":)
 

Vostok

Audemars
Jodå! Man ser dom rätt sällan, speciellt i Sverige! Den har en struktur på tavlan som är lite ovanlig. Verket är 2409. Slutet av 1980 talet! Ringen kan vara utbytt (något äldre ring) och lumen som du ser har färgats. Den verkar vara äldre "moddad":)
Jag hade tänkt plocka ner den och byta urtavla,visare och bezel när jag köpte den men när jag fick den i handen gillade jag den så mycket så den fick vara som den är och jag använder den nästan dagligen :) Tack för informationen!! :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jag hade tänkt plocka ner den och byta urtavla,visare och bezel när jag köpte den men när jag fick den i handen gillade jag den så mycket så den fick vara som den är och jag använder den nästan dagligen :) Tack för informationen!! :)
Intressant att texten som förklara anti-magnetisk är överstruken?
 
Topp