• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vostok

Audemars
Först råkade jag köpa denna bara för att den var så grym med paddel visare (och några glas för mycket) :)

20170520_194154.jpg
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Sen köper jag nästan samma klocka igen men denna var en nyare "special edition" (åter igen något glas för mycket).. Men jävlar vad nice denna var... :D

s-l1600 (1).jpg
Fint att de gör reissue på den modellen. Sen är det ju lite roligt att AM-tavlan på den första är bättre gjord än orginaltavlorna brukar vara.
 

Samlarn

Rolex
En smula "flippat" inköp kanske men den var så cool så jag kunde ej motstå :)
Rysk 5-dagars flygplans Chronograph 60chp (60ЧП)
s-l1600 (2).jpg
*Hahaha* De där är ju störtsköna! Har själv varit på gång att köpa liknande. Det slutar alltid med att jag försöker komma på hur man får den att stå snyggt på ett bord. Såg en liknande chronometer tidigare i tråden, där chronometern fått en ganska snygg ställning att ligga i.
 

Rojalisten

Panerai
Min Vostok har lite problem med en skruv som sitter löst, detta leder till att klockan strular lite när man ska dra upp den, i övrigt god tidshållning. Är den värd att serva?
IMG_1520.JPG


IMG_1521.JPG

Skruven nedan som gemet pekar mot
IMG_1525.PNG
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Min Vostok har lite problem med en skruv som sitter löst, detta leder till att klockan strular lite när man ska dra upp den, i övrigt god tidshållning. Är den värd att serva?
IMG_1520.JPG


IMG_1521.JPG

Skruven nedan som gemet pekar mot
IMG_1525.PNG
Du kan alltid hör med @rogart-63 för en koll! Hör med honom hur mycket jobba han har för tillfället. Han har skruvat i några Vostok som jag har skickat till honom med bra resultat!:)
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
*Hahaha* De där är ju störtsköna! Har själv varit på gång att köpa liknande. Det slutar alltid med att jag försöker komma på hur man får den att stå snyggt på ett bord. Såg en liknande chronometer tidigare i tråden, där chronometern fått en ganska snygg ställning att ligga i.
Ja det blir något slags stativ tänkte jag så man kan ha den på bordet :) Synd man inte har någon gammal bil att sätta den i :)
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
En fråga förresten: både på Meranom och ebay kan man ju köpa urverks-ringar (den ringen som sitter inuti caset runt urverket) i metall så att man kan byta ut original-plastringen. Någon som testat det? Vet inte varför men det känns som att jag skulle vilja göra det för att klockan ska bli mer gedigen och robust. Får väl ta det sen också när jag köpt verktyg. :)

Då kan jag meddela att det är väldigt enkelt. :)
Jag flyttade ju över hela verket från min 090:a till ett nytt 710 minstry Case.
Ska du bara byta distansring till en i metall så öppna baksidan, ta ur packningen, ta ur kronan/bommen och skruva loss rotorn. Lossa sedan de två skruvarna som låser ihop ringen med verket. Sedan är de bara att lyfta ur den och lägga dit den nya.
Några bilder från kvällens meck:
Donatorn.
IMG-20170529-WA0012.jpeg

Verket på plats.
IMG-20170529-WA0014.jpeg

Bara att lägga på locket oxå
IMG-20170529-WA0019.jpeg

Använde en lite rejälare skruvring från dr.seikostain
IMG-20170529-WA0026.jpeg

Använde som synes även en krona i massivt rostfritt från meranom.
Nya klockan och det gamla skalet:
IMG-20170529-WA0030.jpeg

Fick på en länk oxå (här med den "gamla" 710:an till vänster):
20170529_201839.jpg

Ursäkta mina allmänt kassa bilder...
Inväntar nu bara släta bezel's och ett par nya natoband... Har även planer på att borsta boetten..., ja och kanske ett exhibition case back. och kanske nåt läderband som omväxling... :)
Trevlig kväll!
 
Då kan jag meddela att det är väldigt enkelt. :)
Jag flyttade ju över hela verket från min 090:a till ett nytt 710 minstry Case.
Ska du bara byta distansring till en i metall så öppna baksidan, ta ur packningen, ta ur kronan/bommen och skruva loss rotorn. Lossa sedan de två skruvarna som låser ihop ringen med verket. Sedan är de bara att lyfta ur den och lägga dit den nya.
Några bilder från kvällens meck:
Donatorn.
IMG-20170529-WA0012.jpeg

Verket på plats.
IMG-20170529-WA0014.jpeg

Bara att lägga på locket oxå
IMG-20170529-WA0019.jpeg

Använde en lite rejälare skruvring från dr.seikostain
IMG-20170529-WA0026.jpeg

Använde som synes även en krona i massivt rostfritt från meranom.
Nya klockan och det gamla skalet:
IMG-20170529-WA0030.jpeg

Fick på en länk oxå (här med den "gamla" 710:an till vänster):
20170529_201839.jpg

Ursäkta mina allmänt kassa bilder...
Inväntar nu bara släta bezel's och ett par nya natoband... Har även planer på att borsta boetten..., ja och kanske ett exhibition case back. och kanske nåt läderband som omväxling... :)
Trevlig kväll!

F-n vad coolt! Den blev snygg!
Jag måste börja skruva ryssar snart! (En mening som inte lämpar sig för direkt översättning till engelska..! :D) Det verkar kul!
Blev det nån annan känsla med urverksringen i stål? Har läst att den är mycket tyngre men det borde väl knappt vara märkbart tycker jag.
Roligt att du använder stålkronan också. Har kikat på den på meranom några gånger, -det blev riktigt bra!
 
Snyggt jobbat Forsberg och BoZ80, riktigt snygga byggen.:) Blev riktigt inspirerad av ministry-case och klurar på en ny beställning. Min vita scuba-dude var tänkt som en sommarklocka, men med isofranebandet blev den att kännas alltför toolig och den åkte därför ner bland fridykningsprylarna. Jag ville ju ha sharkmesh på min sommarklocka dessutom. Såg tyvärr denna segelbåt på youtube och tyckte att den såg riktigt najs ut med blått insert o mesh:
Lite sugen på att shoppa loss och sno stilen rakt av blev jag:banghead:. Hjärtat säger "Ja!" men hjärnan säger "sök hjälp för ditt beroende" och "skaffa förmyndare".
Shoppat än? Den där 710:an med segelbåt, sharkmesh och blå ring är ju riktigt j-a vass!
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
F-n vad coolt! Den blev snygg!
Jag måste börja skruva ryssar snart! (En mening som inte lämpar sig för direkt översättning till engelska..! :D) Det verkar kul!
Blev det nån annan känsla med urverksringen i stål? Har läst att den är mycket tyngre men det borde väl knappt vara märkbart tycker jag.
Roligt att du använder stålkronan också. Har kikat på den på meranom några gånger, -det blev riktigt bra!

Hahaha! Det är bara att sätta igång med ryss-skruvandet! :p
Nä jag har haft den på nato ett par timmar nu och kan inte säga att jag märker någon viktskillnad. Det är nog mest för känslan att veta att det är stål rätt igenom som man gör det. Och/eller om man kör glasbotten...

Kronan var det stora lyftet. Älskar den!
Få dit den var väl annars det pilligaste då man p.g.a konstruktionen av dessa kronor får trycka in axeln med en korntång samtidigt som man håller ner låsningen.
Men det visste du säkert.
 
Hahaha! Det är bara att sätta igång med ryss-skruvandet! :p
Nä jag har haft den på nato ett par timmar nu och kan inte säga att jag märker någon viktskillnad. Det är nog mest för känslan att veta att det är stål rätt igenom som man gör det. Och/eller om man kör glasbotten...

Kronan var det stora lyftet. Älskar den!
Få dit den var väl annars det pilligaste då man p.g.a konstruktionen av dessa kronor får trycka in axeln med en korntång samtidigt som man håller ner låsningen.
Men det visste du säkert.
Känslan är nog så viktig, -bara vetskapen om att det inte är plast däri gör ju att man mår mycket bättre.. :D
Glasbaksida är tufft att det kommit men som jag förstår det så blir klockan en hel del tjockare med en sån. (Eller?)
Fast det är klart, man vill ju visa upp sitt ryska kvalitetsurverk.. :cool:

Njaäe, jag är väl inte helt insatt i alla små tips och trix men jag har läst på några modd-sidor att kronan kan vara svår att få i. Men nu lärde ju du mig precis hur man ska göra..:pompus:

Vore det för övrigt inte coolt att köra en ryss-moddar-gtg!? Äta mat och spilla öl i de ryska urverken innan man sen sätter ihop dem och ser att de funkar lika bra ändå. :D
Fast det är klart, Vodka kanske vore ännu bättre. I med några droppar Stolichnaya och sen snabbt på med baklocket.. Då tickar de för alltid sen.. :cigar:
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Känslan är nog så viktig, -bara vetskapen om att det inte är plast däri gör ju att man mår mycket bättre.. :D
Glasbaksida är tufft att det kommit men som jag förstår det så blir klockan en hel del tjockare med en sån. (Eller?)
Fast det är klart, man vill ju visa upp sitt ryska kvalitetsurverk.. :cool:

Njaäe, jag är väl inte helt insatt i alla små tips och trix men jag har läst på några modd-sidor att kronan kan vara svår att få i. Men nu lärde ju du mig precis hur man ska göra..:pompus:

Vore det för övrigt inte coolt att köra en ryss-moddar-gtg!? Äta mat och spilla öl i de ryska urverken innan man sen sätter ihop dem och ser att de funkar lika bra ändå. :D
Fast det är klart, Vodka kanske vore ännu bättre. I med några droppar Stolichnaya och sen snabbt på med baklocket.. Då tickar de för alltid sen.. :cigar:

Vad gäller glasbakasida så är ju vad jag har sett dr.seikostain's helt bizarrt tjock, lockar inte alls. T.ex meranom's är ju mer anständiga. Jag tycker rotorn med loggan utskuren är lite cool så jag beställer antagligen ett så småningom. :)
 
Vad gäller glasbakasida så är ju vad jag har sett dr.seikostain's helt bizarrt tjock, lockar inte alls. T.ex meranom's är ju mer anständiga. Jag tycker rotorn med loggan utskuren är lite cool så jag beställer antagligen ett så småningom. :)
Jag köpte en väldigt platt o bra baksida från någon tysk tillverkare på nätet. Hållet tätt, jag har dykt med den. Håller med om att de där grisfeta grejerna inte all ser bra ut. :wtf:Vostoks är ju knubbiga nog i originalutförande. Meranoms ser mera ok ut.
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Jag köpte en väldigt platt o bra baksida från någon tysk tillverkare på nätet. Hållet tätt, jag har dykt med den. Håller med om att de där grisfeta grejerna inte all ser bra ut. :wtf:Vostoks är ju knubbiga nog i originalutförande. Meranoms ser mera ok ut.

Har du någon länk till den du köpte?
Kanske en bild på din oxå? :)
 
Har du någon länk till den du köpte?
Kanske en bild på din oxå? :)
Jag kan fota den i helgen, har tyvärr inte klockan i närheten. Baksidan är väldigt basic, ingen text, men har större glas än meranom o tom plattare än metallboettluckan. Jag kollade min köphistorik på ebay, men säljaren har gått över till de där tjocka glasen. Verkar som om alla gått över till dem, fan vet varför, så inga länkar tyvärr. Önskar jag köpt fler när de fanns. Billiga var de också!!!:banghead:
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Jag kan fota den i helgen, har tyvärr inte klockan i närheten. Baksidan är väldigt basic, ingen text, men har större glas än meranom o tom plattare än metallboettluckan. Jag kollade min köphistorik på ebay, men säljaren har gått över till de där tjocka glasen. Verkar som om alla gått över till dem, fan vet varför, så inga länkar tyvärr. Önskar jag köpt fler när de fanns. Billiga var de också!!!:banghead:
Då ser vi fram emot att det kommer lite bilder senare då. ;)
Och jag får väl satsa på meranom's glasbaksidor isåfall. :)
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Går i tankarna att köpa en Vostok Amphibian för att ha som badklocka i sommar. Är det någon som har erfarenhet av den som vill delge lite tankar om den? :)

Hej!
Det står ju en hel del tidigare i denna tråden men hursomhelst säger jag bara: KÖR!
Är själv bara ett par veckor in i mitt ryssklockeägande änsålänge men mycket nöjd hittills. Svårslagen badklocka i prisklassen.
Glöm inte att skruva åt kronan bara då den inte tätar annars.
Vill du ha en ny så är meranom.com bra med ca 2 veckors leveranstid. På bukten finns t.ex zenitar och boris_gvb som det brukar ta en dryg vecka att få hem grejer ifrån enligt min erfarenhet.
Skaffa förslagsvis något roligare band oxå då orginallänkarna generellt sett inte är jätteroliga.
Någon annan får gärna fylla på med funderingar.
Lycka till! :)
 

Skanes

Omega
Hej!
Det står ju en hel del tidigare i denna tråden men hursomhelst säger jag bara: KÖR!
Är själv bara ett par veckor in i mitt ryssklockeägande änsålänge men mycket nöjd hittills. Svårslagen badklocka i prisklassen.
Glöm inte att skruva åt kronan bara då den inte tätar annars.
Vill du ha en ny så är meranom.com bra med ca 2 veckors leveranstid. På bukten finns t.ex zenitar och boris_gvb som det brukar ta en dryg vecka att få hem grejer ifrån enligt min erfarenhet.
Skaffa förslagsvis något roligare band oxå då orginallänkarna generellt sett inte är jätteroliga.
Någon annan får gärna fylla på med funderingar.
Lycka till! :)
Stort tack för svar. Mycket bra tips! Blir nog att klicka hem en under kvällen. Kommer nog att dra på ett nato i vilket fall som helst, tycker det är skönare :)
 
Topp